РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків »  № 21 (8 червня 2012)
  • Випуск №21 8 червня 2012
    Зміст
    1. Теплі усмішки волонтерів на столичному вокзалі (Сергій ГУК, Фото Валентини ЧЕЛЮСКІНОЇ)
    2. Толерантність, ввічливість, тактовність, душевний позитив…
    3. Що є важливою спонукою для читачів? (Віктор ЗАДВОРНОВ)
    4. Пункт призначення – чемпіонат (Григорій СЕРГЕЄВ, Фото Віталія НОСАЧА)
    5. Коли результати тішать (Анатолій САДОВЕНКО)
    6. Як змінити ментальність невдячного пасажира? (Оксана КЛИМЧУК)
    7. Конфликт в отдельно взятом коллективе. Избежать? Погасить? Участвовать? (Анатолий ПОСМИТЮХА, ветеран труда, из книги «Пособие по работе машиниста-инструктора локомотивных бригад»)
    8. Рецепт сімейного успіху (Олена МИКИТЕНКО)
    9. Посилаючись на Житловий кодекс України (Олена КЛИМ’ЮК, начальник юридичної служби Південно-Західної залізниці)
    10. Девяносто лет служения «железке» (Валентина КОЛЯДА, Фото Виталия НОСАЧА)
    11. Вчити жити так, як треба (Віктор ЗАДВОРНОВ)
    12. Увага, увага, увага! Передплата на «Рабочее слово» ніколи не закінчується

    Теплі усмішки волонтерів на столичному вокзалі


    Волонтери - студенти Київського національного транспортного університету Олена МУДРАЧЕНКО,
    Маргарита КОВАЛЬЧУК, Максим ПИЛИПЕНКО, Яна КОГУТ, Олександр АПОСТОЛОВ, Марія ДЯЧЕНКО.

    Як розповіли в галузевій пасажирській службі столичної магістралі, напередодні початку футбольного чемпіонату Євро-2012 відбулась зустріч фахівців із волонтерами, які будуть допомагати залізничникам в обслуговуванні іноземних гостей Києва.

    До них доведено вимоги, які ставляться до добровільних помічників. При цьому особливу увагу зосереджено на дотриманні правил безпеки. Також детально обговорено організацію зв'язку між волонтерами та працівниками вокзалу.

    Слід зазначити, що працівники вокзалу заздалегідь потурбувалися про створення волонтерам належних умов для їхньої роботи. Їм виділено окрему кімнату, в якій є холодильник, мікрохвильова піч, поперечина з вішалками. Тут можна переодягтись, відпочити, поїсти.

    Як зазначив заступник начальника вокзалу Руслан КАЧУРА, основне завдання волонтерів - мовна підтримка гостей. Основна ж турбота, навіть при виникненні надзвичайних ситуацій, залишається за залізничниками. Працювати добровільні працівники будуть у три зміни по шість годин. У кожній - по 22 особи. Допомагати вони будуть черговому по вокзалу, працівникам довідкового бюро, медпункту тощо. Також будуть чергувати на конкорсі, біля Східного та Західного пішохідних тунелів.

    Ще слід зазначити, що уніформу волонтерів, яку для них підготувало UEFA, видадуть лише за день до початку чемпіонату. Проте Південно-Західна вже потурбувалася про зовнішній вигляд своїх помічників - для них придбано футболки з символікою ЄВРО-2012.

    Сергій ГУК, Фото Валентини ЧЕЛЮСКІНОЇ

    Толерантність, ввічливість, тактовність, душевний позитив…

    Нарада-семінар для керівників охоронних органів та установ, які працюють на залізничних об’єктах, функціонування котрих пов’язано із транспортним обслуговуванням чемпіонату Європи з футболу, відбулася у конференц-залі вокзального комплексу ст. Київ-Пасажирський. Серед присутніх - керівники підрозділів охоронної фірми. Саме вони спільно із транспортною міліцією забезпечуватимуть належний порядок на залізничних станціях і платформах - низці зупинних пунктів, де очікується найбільший пасажиропотік під час проведення Євро-2012. Ідейним рефреном у виступах заступника начальника Управління МВС на Південно-Західній залізниці Володимира СЛОБОДЯНЮКА та генерального директора охоронної фірми «ТСК» Анатолія СОРОКИ, а також відповідальних спеціалістів Служби безпеки України та Міністерства внутрішніх справ прозвучав алгоритм дій правоохоронців у разі виникнення надзвичайних ситуацій. У центрі уваги координаторів роботи оперативного штабу з унеможливлення будь-яких непередбачуваних подій - застосування знань, навичок у справі забезпечення надійного правопорядку.

    - Толерантність, ввічливість, тактовність, душевний позитив - ось, що має відрізняти кожного із правоохоронців та співробітників пасажирських вокзалів в усі часи, - наголосив В. Слободянюк. - За умов чіткого дотримання службових інструкцій, кожне слово яких спрямовано на організацію заходів із запобігання безпорядкам, залізничні об’єкти будуть під надійною охороною. І не лише з боку транспортної міліції.


    Що є важливою спонукою для читачів?

    Багатьом із нас притаманне спростування власних хибних думок, які, як не є, надовго закріпляються у мізках більшості сучасників. Просто потрібні час і тверезий погляд на будь-яку ситуацію. Щоб не помилятися. Як поставити все на свої місця?

    Зокрема це стосується репортерів. Це я з приводу того, щоб журналіст і надалі працював на сто відсотків довіри до нього з боку читача. А передплатник, наш дорогий читач, знаходив у кожному номері корисну інформацію. Ведучі рубрик «Тема дня», «Пульс галузі», «Твої люди, залізнице», «Соціум», «На часі» тощо мають на меті тримати читацьку аудиторію у курсі реальних справ у сфері розвитку не лише Південно-Західної залізниці, але і всієї країни та за її межами. Факт - нам вдається висвітлювати події не лише державного масштабу. Повідомлення про діяльність Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства інфраструктури, що спрямовані на регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічнорї політики і трудових відносин в Україні - на перших шпальтах газети залізничників. Інформуємо і про зміни на терені транспортних галузей не лише у нашій державі, а й у всьому світі.

    Зрозуміло, для розкриття повної картини якісних перетворень, зокрема на столичній магістралі потрібний не один випуск газети залізничників. Роздуми на шпальтах нашого видання - окремий жанр літератури і журналістики. Варто було якійсь гарячій голові заявити на усі усюди (напередодні реформування залізничної галузі України - авт.), що залізничні видання, які мають засновників у якості окремої залізниці і відповідного Дорпрофсожа, варто підпорядкувати «більш сильному органу інформації», як на адресу «Рабочего слова» почали надходити листи та телефонні дзвінки. У скупих рядках та коротких телефонних розмовах відчувається стурбованість наших передплатників з приводу майбутньої долі видання залізничників.

    Думка породжує дію. Тема обговорення - розвиток газети залізничників. Під час останнього засідання редакційної колегії довелося почути різноманітні думки з приводу того, як ще хоча б на крок наблизитись до читача. Інше кореспондентів і не турбує. Поки що.

    Якби стисло передати зміст протоколу зустрічі мислячих журналістів та позаштатних авторів ( а таких, між іншим, більшість - В.З.), то основна думка межує між «відхрещення від лайки та наклепів» у статтях й сягає відмови дублювання коментарів на транспортну тематику. Це за умов, якщо в інших далеких від транспортної галузі виданнях не будуть перекручувати реальний фактаж про ту чи іншу подію на залізничному транспорті. Як зазначила у своєму зверненні до учасників останнього засідання завідувачка творчим відділом редакції «Рабочего слова» Валентина КОЛЯДА, коментарі, які не стосуються тем надрукованих статей - то справжнє видавниче сміття, що на шпальти газети не виноситься.

    Цю слушну думку підтримав кожний кореспондент «Рабочего слова». Проте існують й інформаційні бар’єри. Перехід, як казав сатирик, на дистанцію, де царює вздовж всієї відстані душок у бік особистостей, цитування кривдних характеристик на адресу офіційних осіб, вжиття чужих прізвищ та імен - то також привід для застосування шпальт інших видань, а не тематика для «Рабочего слова». Пропаганда насилля, наркоманії, розпалювання міжнаціональної або міжрелігіозної ворожнечі - то також (в усі часи 90-літньої історії нашого видання) не є актуальною сферою для колективу газети залізничників.

    Що спонукало підняти тему «Що друкуємо?» саме сьогодні? Перегорніть для початку усі 12 сторінок «Рабочего слова». За дієвої підтримки з боку одного із засновників нашого видання - керівництва Південно-Західної залізниці цей номер вийшов, як говорять видавці, повнокольоровим. Факт - вперше серед галузевих видань саме тижневик Південно-Західної залізниці, застосовуючи сучасну газетну графіку, спромігся змінити обличчя видання. Це важлива спонука потенційних читачів до сьогодні незнайомого з доробком журналістів видання взятися за ознайомлення кожного номера. Колір і зміст - над усе. Так плануємо діяти і надалі.

    І ще про одне, неможливо прирівнювати зокрема транспортну професійну журналістику до так званої громадської, творами якої заповнені блоги Інтернету. Певен, не професійно надана інформація про, приміром, курсування експресів між українськими містами-мільйонниками, може спонукати окремих пасажирів до виникнення серед них різноманітних суперечок і, як наслідок, стресів за різноманітною діагностикою та з будь-якими наслідками для здоров’я.

    Отже, ставити знак рівняння між «блогерською» журналістикою і традиційною, зокрема транспортною, неправильно. Це врешті-решт інша відповідальність. Одна справа, якщо на шпальтах газети залізничників чітко визначити, що заважало вчасно відправитись окремому пасажирському поїзду. І зовсім інша написати у соціальних мережах про те, чому локомотивний візок вийшов з ладу через наявність колеса «квадратної форми». Скажете, абсурд? Маєте рацію… В Інтернет-просторі і не таке трапляється.

    І все ж таки про оновлення. Одночасно із різнобарвною поліграфією та покращенням якості газетного паперу намагаємось урізноманітнити тематику нашого видання. Яка мета?! Ми віримо в нашого читача, який шукає і знаходить для себе безліч цікавої і тепер уже різнобарвної інформації. Що залишається редколегії? Прислухатися до думки читацького загалу. Залишайтеся серед наших передплатників і надалі. З нами цікаво і яскраво, якщо не втрачено бажання пізнавати світ!

    Віктор ЗАДВОРНОВ

    Пункт призначення – чемпіонат

    Як і вся Україна, залізничники з нетерпінням очікують на початок Євро-2012. У підготовці до цієї грандіозної події були задіяні практично всі служби та підрозділи столичної магістралі. Жодна оперативна нарада при начальнику Південно-Західної залізниці О. М. КРИВОПІШИНІ не проходила без обговорення широкого спектру питань, які стосуються підготовки до Чемпіонату Європи з футболу. Олексій Мефодійович наголошував на необхідності приведення всіх господарств залізниці до рівня, який відповідає якісному обслуговуванню сучасних пасажирів.

    Великий комплекс робіт проведено у межах головної залізничної брами країни - вокзалі ст. Київ-Пасажирський. Тут розроблено та затверджено окрему технологію роботи вокзального комплексу. Працюють 60 кас далекого сполучення. Відкрито чотири каси для обслуговування іноземних громадян (по дві каси на Центральному і Південному вокзалах), в яких квиткові касири володіють іноземною мовою.

    Для можливості проведення розрахунків за оформлення проїзних документів по картках міжнародних платіжних систем Visa і MasterCard встановлено вісім POS-терміналів.

    До речі, майже 170 працівників вокзалу закінчили курси англійської. Це має допомогти їм при спілкуванні з іноземцями, які завітають до столиці України. А якщо виникне мовне «непорозуміння»? На цей випадок робочі місця працівників вокзалу, які пов’язані з обслуговуванням пасажирів забезпечені словниками-розмовниками за залізничною тематикою.

    Для зручності пасажирів під час їх перебування на вокзалі та прилеглих територіях затверджено «Схему маршрутних покажчиків». Встановлено 114 візуально-інформаційних конструкцій з дублюванням англійською.

    Переведено на англійську і транслюється 20 загальних оголошень диктором щодо ознайом-лення із правилами поведінки громадян на залізничному транспорті і місцями розташування підрозділів вокзалу. Встановлено оновлений електронний розклад руху поїздів з дублюванням англійською. Інформаційні табло вокзалу замінено. Тож повідомлення надаються з дублюванням. Відповідно виготовлено та розміщено інформацію про режими роботи кас та довідкових бюро мовою Туманного Альбіону.

    Не залишилася поза підготовкою до футбольного форуму й сфера приміських перевезень. Так, на Приміському вокзалі проведено капітальний ремонт квиткових кас, вестибюлю, фасаду, покриття фігурною плиткою на привокзальній площі, пофарбовано приміщення зовнішніх квиткових кас та шатрове покриття з опорами на всіх пасажирських платформах. У залі очікування та на пасажирських платформах вивішено двомовні візуальні покажчики, замінено електронні інформаційні табло. На вокзалі Дарниця в Південному та Північному павільйонах облаштовано вбиральні для інвалідів, виконано роботи з благоустрою прилеглої території на привокзальній площі Північного павільйону, біля квиткових кас та на пасажирських платформах. На зупиночних платформах Караваєві Дачі та Лівий Берег вивішені двомовні візуальні покажчики.

    Важливим етапом на столичній магістралі завжди була і залишається підготовка пасажирського рухомого складу. Її здійснено згідно з діючими нормативними документами підготовки поїздів до літніх перевезень та типового технологічного процессу. Також галузевою пасажирською службою залізниці розроблено та затверджено графік перевірки керівництвом стану рухомого складу.

    На період проведення чемпіонату Європи з футболу з 15.05.2012-15.07.2012. згідно з договорами з рекламодавцями розміщено соціальну рекламу майже на 100 конструкціях.

    Значний обсяг робіт виконали й фахівці інформаційно-обчислювального центру залізниці. Вони замінили та встановили нові термінали квитково-касової апаратури (ККА) для друкування квитків на ст. Київ-Пасажирський - 85 комплектів, в Українському центрі з обслуговування пасажирів на залізничному транспорті - 65 комплектів.

    Розроблено єдину автоматизовану систему для всіх залізниць України по оперативному вводу та корегуванню розкладу руху приміських поїздів із тримовним відображенням актуального стану на офіційному веб-сайті залізниці. Також на сайті розміщено за використанням анімації схему руху міжміських та приміських поїздів Укрзалізниці в цілому з інтеграцією до ЄВРО-2012.

    Впроваджено на швидкісному перегоні Здолбунів - Гребінка автоматизовані робочі місця чергового по станції (АРМ ДСП).

    До речі, як повідомили в галузевій службі локомотивного господарства, психологами локомотивних депо столичної магістралі проведено тестування машиністів, їхніх помічників та стюардів, які вже працюють на швидкісних поїздах від «Hyundai Rotem». Машиністи-інструктори локомотивного депо Київ-Пасажирський провели, так звану, обкатку локомотивних бригад на дільницях між столицею, Харковом та Львовом. Завдяки умільцям з малярської справи майже 80 пасажирських та вантажних локомотивів мають оновлений, по-сучасному естетичний вигляд.

    Галузевою службою сигналізації та зв’язку в рамках модернізації транспортної інфраструктури на залізничному напрямку Львів - Київ - Донецьк в межах дільниці Гребінка - Київ проведено значну роботу з модернізації пристроїв СЦБ. Тут виконано тягові розрахунки та перерахунки дільниць наближення швидкісних експресів до переїздів; переставлено світлофори АБ на нові ординати; збільшено ділянки наближення до 20 переїздів; встановлено шість шлагбаумів сучасного типу на переїздах 131, 123, 113 км; завершено будівельно-монтажні роботи на перегонах 7 км - ст. ім. Г. Кірпи та Бориспіль - Баришівка з монтажу пристроїв двостороннього автоблокування - 29 км; змонтовано сучасне цифрове обладнання SDH; замінено два застарілих стрілочних електропривода, 11 світлофорів та 17 релейних шаф автоблокування; споруджено два поверхи прибудови до поста ЕЦ ст. Дарниця для розміщення обладнання 17 нових стрілок тощо. Певних змін на краще досягнуто в господарстві СЦБ і зв’язку ст. Дарниця. А ще збудовано 134 км. волоконно-оптичної лінії зв’язку; закінчено пуско-налагоджувальні роботи з впровадження двобічного автоблокування на перегоні Бориспіль - Баришівка 26,8 км.

    На дільниці Київ - Коростень - Здолбунів на 25 переїздах встановлено шлагбауми, загороджувальні світлофори, частину релейних шаф. Прокладено лінію волоконно-оптичного зв’язку на дільниці Київ - Коростень (150 км); виконано заміну 68 км фізично спрацьованого магістрального кабелю на дільниці Шепетівка - Здолбунів; змонтовано обладнання SDH; на другій колії дільниці Майдан-Вила - Пост-Жлобинський впроваджено автоблокування; встановлено 38 нових прохідних світлофорів на дільниці Шепетівка - Здолбунів. І це ще не все. Закінчено роботи з прокладання та монтажу ліній волоконно-оптичного зв’язку (368 км). Впроваджено у дію систему двобічного автоблокування на перегоні Малин - Пенезевічі (6,9 км). Також 12-ту та 13-ту приймально-відправні колії ст. Київ-Пасажирський підготовано для прийому двох швидкісних експресів Хюндай та Шкода.

    Про обсяги робіт, виконаних галузевими службами колії, електропостачання та локомотивного господарства «Рабочее слово» розповідало раніше, тому, мабуть, немає сенсу повторюватися. А пункт призначення той самий - чемпіонат Євро-2012.

    Григорій СЕРГЕЄВ, Фото Віталія НОСАЧА

    Коли результати тішать

    Стан колійного господарства, безпека руху, підготовка вокзалів та посадочних платформ, якість обслуговування пасажирів, умови роботи працівників залізниці як на великих станціях, так і на віддалених пунктах, утримання будівель, обладнання, смуг відведення - ці та багато інших питань були у центрі уваги керівництва та фахівців Козятинської дирекції залізничних перевезень у ході весняного комісійного огляду, підсумки якого підбили наприкінці минулого тижня.

    Відзначалося, що загалом по дирекції до комісійного огляду у колективах залізничників підготувалися добре. Зокрема великий обсяг робіт виконано на Шепетівському залізничному вузлі. Адже саме тут, на дільниці магістралі Шепетівка - Здолбунів, безпосередньо територією Козятинської дирекції вже найближчим часом курсуватиме швидкісний пасажирський поїзд, що буде перевозити футбольних вболівальників між Львовом та Києвом під час проведення у нашій країні першості Європи з футболу. Вже сьогодні станції Кривин, Могиляни, Івачкове, Славута зустрічають пасажирів оновленими платформами. Оновлюється і колійне господарство, що здатне забезпечити рух швидкісних електропоїздів на цьому напрямку.

    Заслуговує на слова подяки і робота залізничників на інших станціях. Як завжди охайною зустрічає пасажирів Миронівка - південні ворота столичної магістралі. Чудово виглядає оновлений вокзал у Білій Церкві. Після завершення будівельних робіт чепуриться Фастів, де вже найближчим часом планується відкрити зелену зону з майданчиком для відпочинку пасажирів. Не втрачають привабливого вигляду й менші станції - Ізяслав, Ржевуська, що розташовані на менш задіяних дільницях залізниці.

    - Загалом я задоволений тим настроєм людей, які працюють у нашій дирекції, - підсумував результати весняного комісійного огляду начальник Козятинської дирекції залізничних перевезень Василь БУЦЕРОГА. - В їхній роботі стало більше ініціативи, наполегливості. Зрозуміло, що у нас є чимало невирішених проблем, однак за належної організації роботи багато чого нам вирішити до снаги.

    Анатолій САДОВЕНКО

    Як змінити ментальність невдячного пасажира?

    Про їх роботу нечасто пишемо. Хоча праця нелегка й необхідна, адже в її основі - турбота про чистоту. До того ж, саме вони, мийники-прибиральники вагонів дизель-поїздів і електропоїздів краще від будь-кого мають уявлення про культурний рівень певної категорії пасажирів. Про цей рівень свідчить чималий обсяг сміття у вагонах, який виносять працівники, готуючи поїзди до наступних рейсів.

    Хто і як готує дизель-поїзди та електрички до виходу в рейс по ст. Коростень, повідаю далі. Колектив мийників-прибиральників тут складається з 21 працівника. Бригадир Олена ГОДЛЕВСЬКА розповідає, що в кожній зміні працює по сім осіб, причому, одна зміна прибирає вагони з 7 до 16-ої години, а друга - з 16-ї до 1 години.

    …Стрілки годинника вже повернули за сьому ранку. Якраз подали на колії відстою вранішній поїзд, який щойно прибув із Новограда-Волинського. Заглядаю у вагони, які мають прибиратися. Олена Віталіївна зауважила, що електропоїзд із Новограда-Волинського, як правило, прибуває в чистішому стані, ніж, приміром, з Києва. Усе ж бачимо, що насмічено й тут, а біля багатьох сидінь залишені пляшки з-під пива.

    А дизель-поїзд із Житомира в цей час вже прибирали, готуючи в наступний рейс. Кожна працівниця приводить до ладу окремий вагон. Ретельно прибирають і санвузли. Стосовно води, то вона подається для прибирання без проблем. Є необхідні дезінфікуючі та мийні засоби.

    «Всі дії чітко розписані в інструкції, роботу приймає бригадир і машиніст, про що робляться відповідні записи в журналі…» - продовжує пояснювати О.В. Годлевська. А жіночки, тим часом позмітавши й зібравши сміття, приступають до волого прибирання, протирають сидіння, поручні… Ось вже й салон помили, і вагон наповнився свіжістю.

    - Наше завдання - як слід підготувати вагони. І ми його виконуємо щодня. Щомісяця санітарне очищення проводимо у понад 200 дизель-поїздах та в більше ста електропоїздах, - каже Олена Годлевська.

    Прибиральниці не бояться обсягів роботи, вони будь-який вагон приберуть. Але особливо на вихідні, коли їде багато студенства й не тільки, у вагонах лишаються величезні купи сміття й пляшок. Прикро жіночкам, що не всі пасажири з повагою ставляться до їхньої праці та, власне, й до самих себе...

    А певно ж кожен, сідаючи в поїзд, вважає себе вихованою людиною… То чому б не довести це не комусь, а пе-редусім собі, дотриманням елементарних правил культури?

    Від редакції. Розпочинається «гарячий сезон» для залізничників. Впровадження літнього графіка руху поїздів стосується також і мийників-прибиральників рухомого складу. Хоча всюди в рухомому складі є сміттєві урни, багато залишків від людської трапези залишається у тамбурах, на підлозі вагонів… Дуже важко змінити ментальність у сучасного невдячного пасажира. Коли вже пересічний нехлюй зрозуміє, що чисто не там, де прибирають, а там, де не смітять? А поки що прибирання віднімає багато сил у залізничників. І не лише у рухомому складі… Да, є чим подивувати Європу...

    Оксана КЛИМЧУК

    Конфликт в отдельно взятом коллективе. Избежать? Погасить? Участвовать?

    (Продовження. початок у №20)

    ПСИХОЛОГИ РЕКОМЕНДУЮТ

    Обязательным элементом высокой культуры речи является речевой этикет. Приветствие, извинение, просьба, предложение, выражение радости, восхищения, признательности и многое другое будет правильно воспринято собеседником при условии соблюдения речевого этикета, который можно определить как совокупность правил, норм, словесных формул и ритуалов, исторически сложившихся в определённой среде. Речевое поведение человека должно проявлять его глубокое, искреннее уважение к другим людям. Речевой этикет делает общение человека с другими приятным, желанным. Он способствует установлению контакта между людьми, поддержанию доброжелательной атмосферы общения, ориентирует нас на такие правила общения, которые способствуют наиболее эффективной и содержательной коммуникации. Руководителю целесообразно изучать и овладевать нормами этикета, но в любом случае нужно помнить, что основными требованиями этикета являются вежливость, внимательность, сдержанность.

    Недопустимы слишком громкая речь, чрезмерная жестикуляция. Неэтично во время разговора толкать человека, дёргать за одежду, хлопать по плечу, шептать на ухо, напоминать о физических недостатках и тому подобные вещи. Сидеть в присутствии собеседника, развалившись на стуле, в деловом общении будет расценена как проявление крайней вульгарности.

    При разговорах и беседах важно обеспечить логичность речи. Основой логичности речи является логичность мышления. Поэтому руководителю необходимо постоянно развивать в себе способность к чёткому мышлению. Целесообразно также обучение основным положениям и законам логики. Логичность речи положительно влияет на способность слушателя воспринимать информацию.

    Таким образом, можно составить своеобразный экспрессивный портрет участников управленческой беседы (прежде всего руководителя), включающий предпочтительные выразительные средства: доброжелательное, внимательное выражение лица; периодиче-ский и как можно более продолжительный контакт глаз; сдержанные неинтенсивные жесты; открытая поза, корпус наклонён к собеседнику; спокойный голос, интонационное выделение наиболее важных мыслей, структурных элементов, этапов беседы.

    КРИТИКОВАТЬ МОЖЕТ КАЖДЫЙ…

    При проведении беседы надо быть объективным. Следует учитывать, что грубая откровенность, ирония могут полностью свести на нет результаты беседы. Успех беседы во многом зависит от логичности убеждения и индивидуального подхода к каждому подчиненному. Хорошо воздействует на собеседника, например, такой подход: «Я не собираюсь что-либо навязывать, но мне необходимо совместно с вами обсудить такой-то вопрос…» или «Я вначале был против (по таким-то соображениям), но теперь изменил позицию в силу новой информации (или того-то). Надо избегать доводов типа «Вы должны», «Я заставлю» и т.п.

    Если собеседование протекает в критическом ключе, то критику следует развивать, побуждая подчиненного переходить от критических высказываний к конструктивным предложениям, к оценке их эффективности.

    В заключение беседы следует сформировать ее результаты в присутствии собеседника, а также зафиксировать все пункты беседы, по которым достигнута договоренность.

    Некоторое отличие имеет беседа, проведенная по просьбе подчиненного. Руководитель (машинист-инструктор) должен так поставить себя, чтобы подчиненный был уверен, что встретит понимание и душевное участие в разрешении вопроса. Человек не будет обижен даже окончательным отказом, если вместе с ним рассмотреть со всех сторон его просьбу и показать, что сейчас ее разрешить нет возможности. Во время беседы личного плана желательно действовать в соответствии с психологией подчиненного: робкого - ободрить, с подхалимом - быть начеку, развязного - приструнить официальным обращением и т.п.

    Руководителю важно уметь быстро переключить внимание на содержание просьбы, с которой пришел подчиненный. Нельзя давать обещаний, в выполнении которых неуверен.

    Анатолий ПОСМИТЮХА, ветеран труда, из книги «Пособие по работе машиниста-инструктора локомотивных бригад»

    Рецепт сімейного успіху

    Про те, що від благополуччя сімейного вогнища залежить багато що в житті людини, безперечно, хоча б один раз задумувався кожен. А ось як саме впливає домашня обстановка на успіх у роботі працівника локомотивного депо, залізничного вокзалу? Як від дружини машиніста або дружини помічника машиніста може залежати вдала кар’єра її чоловіка? На ці та інші запитання читачам «Рабочего слова» допоможе знайти відповіді психолог локомотивного депо Київ-Пасажирський Ірина ЯСТОЧКІНА.

    Ірина Анатоліївна працює на залізниці вже чотири роки. Основними заняттями психолога у депо є психофізіологічна перевірка працівників за допомогою різних тестів. Ірина Ясточкіна прийшла у депо, тому що хотіла консультувати, допомагати людям у вирішенні проблем. Отож із перших днів взялася за активну роботу з проведення лекцій, а нині створює своєрідні письмові «пам’ятки» з порадами на різноманітну тематику.

    У нашій країні до повсякденної на Заході професії психолога ще не звикли. Ірина Анатоліївна зізнається, що їй легше працювати з молодими людьми, що призвичаїлись до спілкування із психологами ще з технікумівських лав. Старше ж покоління зазвичай приходить на необхідне тестування, а потім розмова може плавно трансформуватися у консультацію з «наболілого» питання. Найчастіше люди звертаються з особистісними проблемами та через соціальну невдоволеність - ці проблеми визнають основними для українського суспільства. Окрім хвилювання через відчуття себе непотрібним та неоціненим, як належить, люди хвилюються і через сімейні проблеми. Часто постає класичне питання про «батьків та дітей». Як наголошує психолог Ірина Ясточкіна, це дуже добре, що батьки - а у випадку локомотивного депо це у переважній більшості татусі - цікавляться проблемами своїх дітей.

    Відомі випадки, коли людина з вантажем таких сімейних проблем на плечах іде на роботу. А коли щось негаразд дома, чи можна нормально працювати? Тому Ірина Анатолівна закликає всіх пам’ятати, що сім’я - це цілісна система, великий дружний організм, і всі його складові взаємодіють та впливають один на одного. Багато що залежить від дружини - берегині домашнього вогнища. Саме з її підтримкою, як запевняють психологи, чоловік може стати успішним у своїй професії. Це особливо стосується дружин машиністів локомотивного депо - адже їх професія досить важка і стомлююча. Колеги Ірини Ясточкіної навіть склали своєрідну пам’ятку для дружин машиністів та їх помічників.

    По-перше, важливо пам’ятати, що на дружину локомотивника покладається велика відповідальність. Від того, яка «погода» в сім’ї, буде залежати те, як поведе машиніст пасажирський експрес, а в ньому - сотні людських життів у вагонах. При хорошому настрої, за умов залишених вдома нагальних хвилювань, ваш чоловік впевнено виконуватиме свою роботу.

    Наступним важливим пунктом є необхідний відпочинок. Пам’ятайте, що після кількагодинного важкого рейсу або перед його початком ваш чоловік незавжди має сили допомогти вам по господарству чи відзначити з вами яке-небудь свято.

    Особливу увагу слід приділяти здоров’ю. Психологи радять підходити до серця вашого чоловіка давно знаною стежкою - через шлунок. Важка праця локомотивника потребує вживання калорійної їжі, асортимент якої відповідає певній порі року. Також нагадуйте своєму чоловікові про необхідне оздоровлення, не забувайте про медогляд та своєчасне лікування.

    Ірина Анатолівна наголошує, що, за підрахунками психологів, саме від дружин залежить 70% успішності виконання службових обов’язків їхніми чоловіками. Та все ж найголовніший у питаннях сім’ї людський фактор - усе залежить від того, хто з подружжя і наскільки готовий пожертвувати заради іншої людини, зрозуміти та підтримати. Спробуйте поцікавитися умовами праці вашого чоловіка, оцініть його колектив та умови праці. Як відзначає психолог локомотивного депо, жінки рідко, але все ж приходять на роботу до своїх чоловіків. Побачивши серйозність та виваженість робочої атмосфери, так би мовити, поле бою, вони починають розуміти причини виникнення можливих труднощів під час робочої зміни своїх «половинок».

    Буває, коли сім’ї складаються із залізничників. У депо зустрічаються батьки та їх сини, які співпрацюють пліч-о-пліч. Проте на залізниці бувають і подружні пари. Ірина Анатолівна визнає, що всі знайомі їй подружжя - досить благополучні, бо, як мовиться, із середини бачать режим роботи і добре розуміють, коли дійсно важко. Взагалі ж локомотивне депо Київ-Пасажирський - як одна велика сім’я. Багато працівників не чужі один одному. Родинна нива - тут поруч працюють брати або батьки та діти, а буває, що й куми. Наприклад, один хрестив першу дитину, другий - наступну.

    Як сказав американський журналіст Генрі Луїс МЕНКЕН: «Вступаючи в шлюб, чоловік і жінка стають однією людиною - питання тільки, якою». А ось відповідь на це питання залежить тільки від вас.

    Олена МИКИТЕНКО

    Посилаючись на Житловий кодекс України

    Головному редактору газети «Рабочее слово».

    На Ваш лист-запит надаємо інформацію про результати розгляду звернення гр. Хоми Г.В.

    Питання: Яку допомогу отримують батьки при народженні першої дитини? Як вона вираховується і куди звертатись для отримання державної допомоги при народженні дитини?

    Відповідь: згідно із ст. 10 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.1992 №2812-ХІІ при народженні першої дитини державна допомога надається одному із батьків або опікуну, який постійно проживає разом з дитиною.

    У 2012 р. розмір допомоги при народженні першої дитини (при незмінності у законі про бюджет розмірів затверджених прожиткових мінімумів) буде складати:

    з 1 січня - 26790 гривень, з яких 8930 буде виплачуватись одноразово, а решта рівними частинами протягом 24 місяців;

    з 1 квітня - 27330 гривні, з яких 9110 буде виплачуватись одноразово, а решта рівними частинами протягом 24 місяців;

    з 1 липня - 27510 гривні, з яких 9170 буде виплачуватись одноразово, а решта рівними частинами протягом 24 місяців;

    з 1 жовтня - 27900 гривні, з яких 9300 буде виплачуватись одноразово, а решта рівними частинами протягом 24 місяців;

    з 1 грудня - 28830 гривні, з яких 9610 буде виплачуватись одноразово, а решта рівними частинами протягом 24 місяців.

    Для того щоб отримати допомогу, необхідно звернутися до відділу соціального захисту населення за місцем проживання (реєстрації). Проте, допомогу можуть призначати і за фактичним місцем проживання, але для цього потрібно надати довідку про неотримання цієї допомоги за місцем державної реєстрації. Отже, у будь-якому разі необхідно звернутись у відділ соціального захисту по місцю реєстрації. Звернутися необхідно не пізніше 12 календарних місяців після народження дитини, інакше допомогу не призначать.

    Питання: Які є пільги для молодих сімей?

    Відповідь: основні напрями реалізації державної політики в Україні щодо соціального становлення та розвитку молоді визначено відповідно до Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні» від 05.02.1993 №2998-ХІІ.

    При цьому Законом від 05.02.1993 №2998-ХІІ, визначено, що, молоді громадяни можуть одержувати за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів пільгові довгострокові кредити:

    - для здобуття освіти у вищих навчальних закладах за різними формами навчання, незалежно від форм власності, що діють на території України. Зазначені кошти передбачаються у відповідних бюджетах окремим рядком;

    - на будівництво і придбання житлових будинків і квартир, на оплату вступних пайових внесків при вступі до молодіжних житлових комплексів, житлово-будівельних кооперативів, а також на обзаведення домашнім господарством. Порядок надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та їх пільгового погашення встановлюється Кабінетом Міністрів України.

    Молоді громадяни, які не мають дітей, сплачують кредит з відсотковою ставкою у розмірі три відсотки річних суми заборгованості за кредитом.

    Молоді громадяни, які мають одну дитину, звільняються від сплати відсотків за користування кредитом. Молодим громадянам, які мають двох дітей, за рахунок бюджетних коштів погашається 25 відсотків суми зобов’язань за кредитом, а молодим громадянам, які мають трьох і більше дітей, 50 відсотків суми зобов’язань за кредитом.

    Кредитування будівництва (реконструкції) і придбання житла для молодих сімей та одиноких молодих громадян, передбачене у Положенні про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.2001 №584, здійснюється у межах наявних кредитних ресурсів.

    Питання: Чи може особа стати на квартирний облік у разі наявності в неї житла?

    Відповідь: ст. 33 Житлового кодексу України встановлює, що потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які мають житловий будинок (квартиру) у приватній власності, та інші громадяни, що проживають у цих будинках (квартирах), забезпечуються житловими приміщеннями на загальних підставах. Тобто, наявність житлового будинку, квартири сама по собі не є підставою для обмеження у праві на постановку на квартирний облік та одержання житлового приміщення. Основне, щоб при такій постановці особа вважалась такою, що потребує поліпшення житлових умов та були додержані вимоги законодавства щодо процедури надання їй жилого приміщення у будинках державного та громадського житлового фондів.

    У ст. 34 ЖК України зазначається перелік підстав визнання громадян потребуючими поліпшення житлових умов, наявність яких надає право бути прийнятим на квартирний облік. Деталізуються положення ст. 34 ЖК України у Правилах обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР від 11 грудня 1984 №470 (надалі - Правила квартирного обліку). Максимальний розмір жилої площі встановлений у ст. 47 ЖК України та визначається у розмірі 13,65 кв. м. на особу, мінімальний розмір жилої площі визначається на рівні середньої забезпеченості громадян жилою площею в відповідному населеному пункті. Рівень середньої забезпеченості громадян жилою площею в населеному пункті визначається і періодично переглядається обласними, Київською і Севастопольською органами самоврядування з даних статистичної звітності (пп. 1 п. 13 Правил квартирного обліку). Рівень забезпеченості житловою площею визначається шляхом розподілу розміру житлової площі, що займає особа або сім’я, на число членів сім’ї (у тому числі колишніх членів сім’ї), що спільно проживають. Якщо отриманий результат виявиться нижче облікової норми, то особа визнається такою, що потребує поліпшення житлових умов на підставі п. 1 ст. 34 ЖК України. При підрахунку приймаються до уваги і тимчасово відсутні члени сім’ї, за якими згідно із ст. 71 ЖК України зберігається житлове приміщення. Громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, беруться на облік для одержання житлових приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду та вносяться до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, порядок ведення якого визначає Кабінет Міністрів України.

    Отже, для надання повної відповіді необхідно враховувати інформацію щодо мінімального розміру житлової площі, встановленого органами місцевого самоврядування населеного пункту, де Ви проживаєте разом із сином та щодо кількості членів сім’ї (у тому числі колишніх членів сім’ї), що спільно проживають із вами.

    Олена КЛИМ’ЮК, начальник юридичної служби Південно-Західної залізниці

    Девяносто лет служения «железке»

    «Во время посещения Музея Юго-Западной дороги меня заинтересовала электрожезловая система инженера Д.С. Трегера. Расскажите на страницах вашего издания об этом изобретении».

    Владимир ШЕВЧЕНКО, г. Киев

    С конца XIX века в России была внедрена жезловая система Вэбба-Томпсона - Смита. Она использовалась во многих странах мира: в Англии, Франции, Ираке, Иране, Австралии. Особое значение она имела для России, как наиболее дешёвая и надёжная система обеспечения безопасности следования поездов.


    Главный инженер отраслевой службы сигнализации и связи Александр МАЙБРОДСКИЙ
    демонстрирует электрожезловую систему Д. Трегера в музее Юго-Западной дороги

    ОТКЛОНИЛ ВСЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ПО ИДЕЙНЫМ СООБРАЖЕНИЯМ

    Надзор за исправным состоянием аппаратов входил в обязанности контролёров-механиков и надсмотрщиков службы телеграфа. Аппараты пломбировали и запирали на ключ, который хранился у надсмотрщика телеграфа. Даниил Самуилович Трегер (1883-1961), уроженец Волынской губернии, из «русских немцев», начинал работу на «железке» в 1901-м в Красноярском паровозном депо. Затем занимался ремонтом и обслуживанием телеграфных аппаратов. Будучи надсмотрщиком службы телеграфа Сибирской железной дороги, с 1911 г. начал заниматься усовершенствованием английских электрожезловых аппаратов. Он был выдающимся практиком-изобретателем отечественной железнодорожной автоматики, прошёл путь от телеграфного мастера до ведущего инженера-конструктора Центрального управления службы связи и электротехники Наркомата путей сообщения. В ряду его изобретений числятся: индуктор для жезловых аппаратов, водоуказательная сигнализация для железнодорожных водокачек, полуавтоматическая и автоматическая блокировка. Главное же его детище уже к 1933 г. сэкономило СССР миллион рублей золотом, отлично зарекомендовало себя в годы Великой Отечественной как самое простое, дешевое и надежное.

    Итак, заслуженную известность Трегеру принесло изобретение электрожезловых аппаратов собственной оригинальной конструкции, о которых было объявлено в январе 1921 г. Аппараты Трегера значительно проще и надёжнее им предшествовавших. Представители английской фирмы «Вэбб-Томпсон» предприняли попытки выкупить проект изобретения и тем самым сохранить монопольное владение установкой электрожезловых аппаратов в России. Однако Даниил Самуилович отклонил все предложения по идейным соображениям, тем более, что правительство советской России взяло под свою опеку его изобретение. В 1923 г. система заинтересовала наркома путей сообщения Феликса Дзержинского, и 7 ноября следующего года специалисты Главных мастерских связи и электротехники станции Лосиноостровская (Московская железная дорога) выпустили первый электрожезловой аппарат системы Даниила Трегера. В следующем году началось их массовое производство электротехническими железнодорожными мастерскими, а потом был налажен их выпуск на заводе «Транс-сигнал» в Киеве и подобном предприятии в Саратове. В 1940 г. Д. Трегер сконструировал новую модификацию аппарата, производство которых продолжалось до конца 60-х годов прошлого века. Это было самое распространённое средство сигнализации на наших железных дорогах до времени внедрения автоблокировки. Применение электрожезловой системы регулирования движения поездов допускается Правилами технической эксплуатации железных дорог и сегодня. Таким образом, благодаря Даниилу Трегеру электрожезловая система служит на железных дорогах уже более 90 лет.

    ВО ИЗБЕЖАНИЕ КРУШЕНИЙ

    И все же, что собой представляет электрожезловая система (ЭЖС). На этот вопрос мы попросили ответить главного инженера отраслевой службы сигнализации и связи Александра МАЙБРОДСКОГО.

    - Система регулирования движения поездов на малодеятельных участках, - начал свой рассказ Александр Анатольевич, - весьма интересное изобретение Даниила Трегера. При использовании ЭЖС своего рода пропуском на перегон служит вручаемый машинисту поезда металлический жезл. По прибытии на следующую станцию машинист поезда обязан сдать жезл дежурному по станции.

    За отправление со станции без жезла или провоз жезла дальше следующей станции машиниста ждало очень серьёзное наказание. Но никакими самыми жёсткими дисциплинарными мерами невозможно исключить ситуацию, когда дежурные двух соседних станций совершенно случайно выдали бы по жезлу и отправили навстречу друг другу два поезда, спровоцировав тем самым крушение. Из соображений безопасности необходимо было строго контролировать сам процесс выдачи жезлов. Для этой цели были разработаны электрожезловые аппараты.

    ЭЛЕКТРОЖЕЗЛОВЫЕ АППАРАТЫ СИСТЕМЫ ТРЕГЕРА

    Один комплект ЭЖС предназначен для регулирования движения на одном перегоне. В его состав входит два одинаковых аппарата, каждый из которых установлен на одной из станций (блок-постов), ограничивающих перегон. Между собой аппараты соединяются проводами. Внутри каждого аппарата в специальной кольцевой прорези хранится запас жезлов.


    Жезлы.

    Для извлечения жезла из аппарата его необходимо поместить в поворотное устройство (на фото вверху - зелёное со звездой - 1) и после поворота диска на 90° вынуть через отверстие в аппарате. Но в исходном положении аппарат заблокирован, и ни одного жезла извлечь нельзя. Тем самым достигается невозможность извлечения жезлов посторонними людьми. Да и сам дежурный по станции сделать этого тоже не сможет, пока не получит соответствующего разрешения с соседней станции.

    Желая отправить поезд, дежурный по станции должен был по телефону связаться со сдедующей станцией. Если там были готовы к приёму поезда, дежурный по станции приёма должен был покрутить ручку индуктора - 2. Вырабатываемый им электрический ток через электрожезловой аппарат станции приёма по проводам поступает в аппарат станции отправления и разблокирует замок поворотного устройства.

    При извлечении жезла внутри аппарата проворачиваются кодовые диски, и вся система автоматически блокируется. С этого момента ни на одной, ни на другой станции ни одного жезла больше извлечь невозможно. Следовательно, невозможно и отправить следующий поезд. Система остаётся заблокированной до тех пор, пока перевезённый машинистом на следующую станцию жезл не будет помещён в электрожезловой аппарат станции приёма.

    Из соображений безопасности, соседние перегоны оснащаются жезловыми аппаратами разных серий (с разной формой колец на жезле). Это делает невозможным использование жезлов с соседних перегонов.

    - Но ведь известно и о недостатках этой системы.

    - Главный недостаток ЭЖС в том, что необходимый уровень безопасности движения поездов обеспечивается лишь при безупречной дисциплине локомотивных бригад и дежурных по станции.

    Другой недостаток ЭЖС - необходимость остановки поезда на каждой станции для обмена жезлами - быстро был прёодолён изобретением специальных жезлоподавателей и жезлообменивателей.

    Но как бы то ни было система доказала свою живучесть, а имя её изобретателя Даниила Трегера звучит в залах Музея Юго-Западной дороги.

    При подготовке статьи использованы следующие материалы: Аксёнов И.Я., Суязов И.Г. Техническая эксплуатация железных дорог СССР, под.ред. акад. В.Н. Образцова, М., Трнасжелдориздат, 1939, 383 с.

    Валентина КОЛЯДА, Фото Виталия НОСАЧА

    Вчити жити так, як треба

    Тема розмови «Зона росту: чи можуть батьки довірити виховання дітей літературі?», що відбулася наприкінці травня у київській книгарні «Є», по-доброму спровокувала взяти в ній участь. Проте не як співрозмовника ведучих довірливої бесіди - відомої сучасної письменниці, журналістки Лариси ДЕНИСЕНКО та головного редактора журналу «Однокласник» Сергія ІВАНЮКА (літературний псевдонім - Сергій ОКСЕНИК) - «Про тенденції розвитку сучасної дитячої літератури». Це, на моє щире переконання, - головний біль для літературних критиків, вчителів і складачів навчальних програм із літератури для школярства. Як і те риторичне запитання, яке недовго обговорювали співрозмовники, а саме – як дорослі виростають із дітей, а сучасна література - з класики.

    ЧИ ВАРТО ЗМУШУВАТИ?

    Набагато цікавішою здалася точка зору кандидата філологічних наук Сергія Іванюка щодо того, як варто заохочувати молодь до читання? Дійсно, скільки існують навчальні дисципліни, приміром, українська література або зарубіжна, стільки педагогічних списів ламаються у борні, назва якій «молодь не читає і як її змусити робити це». Ось тут симпатизую думці С. Іванюка щодо доцільності змушування або, м’яко кажучи, заохочення. Письменник вважає лукавством цей процес. Адже, живучи в прагматичному суспільстві з ринковою - щоб не сказати «бандитською» - економікою, ми мусимо вигадати, як без грошей стати багатими. Або як багатими стати нашим дітям, але при цьому в житті сповідувати не ринковий прагматизм, а ті високі духовні цінності, які вели по життю їхніх батьків? Бо тільки література може прищепити їм ті цінності. Не знаю, чи варто коментувати цю мрію.

    Вона романтична до парадоксальності. Адже саме наша «духовність», виплекана на комсомольських і профспілкових зборах, наша «принциповість», наш невтримний «одобрямс» і збудували те «світле майбутнє», в якому доведеться жити нашим дітям. Тому таке наше прагнення вони розуміють однозначно. «Звісно, старшим (зокрема, письменникам) хочеться, щоб ми читали. Бо за що ж їм жити, як їх ніхто не читатиме!» І хто спробує переконати юних, що подібне розуміння хибне? А для того, щоб зробити читання модним, потрібні гроші. А ті, хто мають гроші, зовсім не зацікавлені в тому, щоб наше населення читало. Вони грошей на це не дадуть.

    Слід дбати не про те, щоб усі молоді люди потяглися до книжок. Єдине, що ми можемо й мусимо зробити, це подбати про тих 5 - 10 відсотків, які люблять читати всупереч збиткуванню оточення.

    Журнал «Однокласник» проводить конкурс юних журналістів «Твій погляд». «Серед тисяч листів, які щороку приходять на адресу редакції, досить часто з’являються зразки прекрасної, розкутої і талановитої публіцистики, - так прокоментував свої погляди С. Іванюк. - Але ж люди, які хочуть писати, це також і читачі, бо одне без іншого неможливе. І їх уже не треба виховувати, їх треба плекати».

    Ці благословенні юні створіння повинні мати не тільки ті книжки, які ми любили в своєму дитинстві. З тих книжок дуже мало лишилося таких, що можуть зацікавити сьогоднішню юнь. С. Іванюк вважає, що без «Війни і миру» Л. Толстого та великих за обсягом і складних за композицією і колізією взаємовідносин героїв творів російських класиків ХVII - ХІХ століть також можна обійтись. Як і без творів українських письменників про героїчні подвиги козаків, якими, на переконання Л. Денисенко та С. Іванюка, занадто переобтяжені шкільні підручники з історії та літератури.

    ДЕ Ж ВИХІД?

    Треба для юні писати, і писати мусить насамперед молодь. Треба цю молодь усіляко підтримувати, навіть якщо нам її писання незавжди подобаються, навіть якщо ми не можемо в них угледіти суспільно-корисної моралі, навіть якщо нас не влаштовує мова цих писань. Ми їм не судді. Хоча б тому, що не заробили в їхніх очах адекватного морального авторитету. Та й взагалі, не минулому судити майбутнє. С. Іванюк вважає, що не слід батькам і вчителям боятися тих книжок, де мова йде про стосунки між чоловіком і жінкою в усіх їхніх проявах. Краще юнь про це дізнається з книжкових сторінок, ніж із брутальною лайкою від ровесників, які через власну необізнаність щось і «перекрутять».

    Особисто мені запам’яталася думка Л. Денисенко про те, що у першу чергу саме підліткам варто пропонувати книги, що відповідають на актуальні для них життєві запитання. У школі нам дають корисні знання і навички, однак учителі оминають дві теми - кохання та гроші. Що таке кохання, ми вчимося на власному досвіді та зітханнях друзів, а от про гроші здебільшого беремо інформацію з фільмів (як правило, американських, а відтак недоречних до наших умов життя і праці) та з прикладу старших (і добре, якщо це батьки, а не друзі, які витрачають усі кишенькові гроші на чіпси, чи старший брат, який прогуляв стипендію на дискотеці).

    ЩО ЦІННІШЕ ЗА ЧИТАННЯ?

    І все ж. Лариса Денисенко вважає, що ціннішою для підлітка буде так звана професійна література. Їй, головному редактору (юристові за однією із вищих освіт - авт.) щойно побачивших світ журналів для молодших школярів «Правобукварик» та «Абетка права» для підлітків, здається, що література має готувати юнь до адаптації у складному сучасному житті.

    І ось тут, читачу, вважаю, що було б слушним, якби наступні рядки ви прочитали б разом із вашою дитиною.

    Як навчити нащадка розпоряджатися кошторисом? Спочатку визначимо, чи усвідомлюєш ти вартість грошей? Так, ми не помилилися - гроші мають свою ціну, цю думку Л. Денисенко висловила в одному із популярних видань. Її вона підтримувалась й під час бесіди у книгарні «Є».

    - Щоб отримати зарплату, тобто гроші, твої батьки витрачають на роботу як мінімум 8 годин щоденно, - звертається до підлітків письменниця. - А до цього ще й сили, здоров’я та нерви. На роботі дорослі не в комп’ютерні ігри грають і не теревенять про наболіле за філіжанкою кави, а виконують найрізноманітніші завдання керівника (лякати суворим босом ми тебе не будемо, але май на увазі, що він може виявитися набагато вимогливішим, ніж твоя вчителька з англійської чи з математики), шукають нових покупців, пишуть довжелезні звіти і часом просто не встигають або забувають пообідати. Але жаліти батьків - наразі не наша мета. Вони дорослі й самі обрали своє життя. Важливо зрозуміти, що гроші в родину приходять не просто так, а завдяки праці. І це не бездонний мішок із купюрами, а певна сума, з якої батьки мають заплатити за продукти, комунальні послуги, додаткові уроки з англійської мови для тебе тощо.

    Борщ, приготований мамою, теж має ціну. Яку? Порахуй вартість продуктів, з яких складається ця страва, а також час, витрачений твоєю мамою на кухню. Скільки коштує година роботи, теж легко порахувати - поділи місячну зарплату твоєї мами на кількість її робочих годин.

    Упевнені, скільки коштують джинси чи ноутбук, ти знаєш. А скільки коштує кілограм картоплі? Літр молока? Пачка масла? А скільки твоя сім’я платить за спожитий газ, електроенергію, воду? Еге ж, задачка непроста, але саме з таких іксів та ігреків складається бюджет твоєї родини.

    НАВЧАТИ ВЧИТИСЯ

    Пропонуємо поради, як витрачати кишенькові гроші, які надає підліткам Л. Денисенко. Кишенькових грошей не вистачає? А на що ти їх витрачаєш? Запиши всі свої витрати протягом місяця. Навіть якщо це 50 копійок. Певно, серед твоїх витрат є лимонад і жувальна гумка (бутерброд, приготований мамою, - це ж не круто?), ксерокси в бібліотеці (конспектувати ліньки?), години в інтернет-клубі, кілька поповнень мобільного телефону, біжутерія і ще якісь стікери. І це все тобі необхідне? Економити на напоях і помирати від спраги не варто, просто замість газованого лимонаду можна купити мінеральну воду «без бульбашок» (це шкодить шлунку) - дешевше і корисніше. Почекай набирати мобільний номер подруги - ти можеш або подзвонити з міського номера, або ж зайти в гості і віч-на-віч розповісти про всі новини. В інтернет-клубі просидів чотири години? Щось ми сумніваємося, що ти готував реферат з географії або читав новини «Бі-Бі-Сі» англійською мовою. Комп’ютерні ігри - це цікаво й захопливо. Але чи варто на кіберсвіт витрачати своє життя і гроші?

    На думку дитячої письменниці, у тебе, підлітку, вивільнилося кілька гривень. Що з ними зробити? Вирішувати тобі, адже це твої гроші. Любиш малювати? Тоді купи якісніші фарби, пензлі чи папір. Незабаром день народження? Влаштуй оригінальну вечірку для друзів. А ще можна відкласти гроші й нарешті назбирати на флешку, mp3-плеєр або ті супермодні джинси, що їх не погоджуються купити батьки (практика показує - батьки на такі покупки згоджуються набагато легше, якщо там буде частина твоїх грошей).

    Хочеш, аби батьки тобі більше довіряли у фінансових справах? Тоді запропонуй їм видати тобі всю суму, призначену на проїзний квиток або оплату проїзду в маршрутках, на початку місяця. З неї ти сам(а) купиш проїзний чи розподілиш гроші на проїзд. Матимеш вибір - їхати тролейбусом чи маршруткою. А витратиш усі гроші на цукерки, то ходитимеш пішки. Так само з грошима на мобільний телефон та інтернет: витратиш не за призначенням або занадто швидко - не зможеш спілкуватися з друзями. Ще один варіант: плата за додаткові уроки (музики чи із шкільних предметів). Батьки можуть видати тобі гроші за певну кількість занять, а ти вже заплатиш репетитору самостійно. А ще можна купити продукти для родини - доведи батькам, що ти здатний(а) витратити суму в 200-300 гривень розумно і при цьому нагодувати сім’ю.

    Хочеш більше кишенькових грошей - обґрунтуй батькам своє прагнення. Це має бути логічне пояснення, а не закид про те, що ровесникам батьки дають більше. Ти вже маєш кишенькові, і не чекай, що батьки купуватимуть тобі й надалі всілякі дрібнички.

    Яке резюме тієї бесіди? Мені воно здається зрозумілим. Навчати дітей вчитися. Це має робити школа, батьки. Проте, оскільки у багатьох сучасних школах, як і 20, і 40 років тому, відчувається вчительський авторитаризм, то батькам залишається розраховувати лише на себе.

    P.S. Єдине, із чим не можу погодитись, так це із думкою, яку суттєво обговорювали обоє літераторів, - із наповненням шкільної програми творами у жанрі фентезі. Мовляв, мислення, якщо дозволите, мозок юних прагне зануритись у щось надприродне. Тож потрібно школі сприяти цьому. Гадаю, пуста витівка. Куди як краще виховувати юнь на реалістичних творах. Аналізуючи зміст, приміром, «Три товариша» Е.М. Ремарка або «Обломова» Івана ГОНЧАРОВА, «Чучело» Володимира ЖЕЛЕЗНІКОВА, можна вчити жити так, як треба. А як ви вважаєте?

    Віктор ЗАДВОРНОВ

    Увага, увага, увага! Передплата на «Рабочее слово» ніколи не закінчується

    Передплатити газету Південно-Західної залізниці можна в будь-якому відділенні «Укрпошти»


    Передплатний індекс 61014

    ВАРТІСТЬ передплати на 2012 р. складає:

    1 місяць - 9 грн. 99 коп.

    3 місяці - 29 грн. 97 коп.

    ВАРТО ПАМ’ЯТАТИ, що в поштових відділеннях при оформленні замовлення додатково стягують:

    на місяць - 0,9 грн.

    на квартал - 2,1 грн.

    Нагадуємо

    Протягом 2012 р. «Рабочее слово» продовжує популярну серед наших читачів акцію «Поздоров рідну людину». Як і раніше, ви маєте можливість безкоштовно розмістити поздоровлення на сторінках газети, надіславши разом із текстом ксерокопію квитанції про оформлення передплати. Тепер цією послугою зможуть скористатися лише ті, хто передплатив газету на цілий рік.

    Текст та ілюстрація мають потрапити до редакції за 10 днів до виходу газети, а не пізніше. При невиконанні цієї умови вітання буде надруковане із запізненням.


    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05