РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків »  № 14 (9 квітня 2010)
  • Випуск №14 9 квітня 2010
    Зміст
    1. Нове покоління гідне попереднього (Анатолій РОМАНОВ)
    2. Завдання начальника залізниці – виконано (Олександр ДУБІНЧУК)
    3. Пристрасті навколо… апарелі (Сергій ГУК)
    4. Салют, Маріє! (Віктор ЗАДВОРНОВ )
    5. Історія та сьогодення Південно-Західної (цифри і факти) (Петро МОСКАЛЕНКО)
    6. До конференції трудового колективу Південно-Західної залізниці про виконання у 2009 році зобов’язань Дорожнього колективного договору

    Нове покоління гідне попереднього

    За підсумками минулого року зміна №3 здобула перемогу в галузевому змаганні по ст. Дарниця. Серед тих, чий внесок у загальну скарбницю виробничих успіхів особливо вагомий, - маневровий диспетчер Сергій МАРТОВИЙ.

    Сергій Іванович познайомився з найбільшою станцією столичної магістралі у 1978 р. ще студентом Київського технікуму залізничного транспорту під час навчальної практики. Цікаво і трохи бентежно було юнакові зі студентської лави зануритись у кипучий вир залізничного життя, адже саме тоді на станції відбувався процес з впровадження парної системи руху поїздів. Уважно й ревно прислухався він до кожного слова своїх старших товаришів - наставників у залізничній справі Петра Недашківського, Миколи Тимченка.

    Мистецтвом управління «фабрикою маршрутів» оволодівав сумлінно. Практично на всіх станційних посадах довелося попрацювати Сергію Івановичу: і складачем поїздів, і черговим по парку, і маневровим диспетчером. З повним правом можна сказати: виробничих секретів на станції для нього не залишилось і тепер він сам охоче ділиться своїм величезним професійним досвідом із молодими фахівцями. С. Мартовий вважає, що кожне нове покоління залізничників гідне попереднього. Важко не погодитись із цією думкою.

    Анатолій РОМАНОВ

    Завдання начальника залізниці – виконано

    Дільниця Конотоп - Ворожба за своїм технічним обладнанням до 2006 р. вважалася другорядним напрямком на Південно-Західній залізниці. Проміжні станції дільниці було обладнано стрілками з ручним управлінням. В якості засобів інтервального регулювання застосовувалося напівавтоматичне блокування. Зазначу, подібні технічні рішення почали широко застосовувати на залізниці наприкінці ХІХ та на початку ХХ сторіч.

    У 2006 р. начальником залізниці Олексієм КРИВОПІШИНИМ перед галузевою службою сигналізації та зв’язку було поставлено завдання - обладнати станції зазначеної дільниці електричною централізацією, забезпечити сучасний технічний рівень обробки поїздів. Для виконання цього завдання протягом одного року службою було залучено колективи п’яти дистанцій сигналізації та зв’язку. Колектив Ніжинської дистанції (начальник Анатолій ПОДОБНИЙ) власними силами виконав роботи з проектування та будівництва поста ЕЦ ст. Дубов’язівка з повторним використанням релейного обладнання раніше закритих станцій. Подібне завдання було виконано Жмеринською дистанцією (начальник Микола ПЕРВАК) на ст. Кошари. А з розробкою проектної документації справилися спеціалісти Хмельницької дистанції (начальник Микола КУБИК). Колектив Конотопської дистанції (начальник Валерій ЛАЗНЮК) виконав роботи з будівництва електричних централізацій станцій Путивль, Путійська, напільного обладнання електричної централізації ст. Дубов’язівка та Кошари.

    В 2009 р. керівництвом залізниці було прийнято рішення розпочати обладнання дільниці автоблокуванням. На першому етапі необхідно було впровадити пристрої автоблокування на двох перегонах парної колії Конотоп - Дубов’язівка та Дубов’язівка - Путійське. Комплекс робіт було успішно виконано силами Конотопської дистанції сигналізації та зв’язку. Обладнання парної колії автоблокування решти дільниці було заплановано на перший квартал 2010 р. Для збільшення пропускної спроможності галузева служба сигналізації та зв’язку отримала завдання застосувати двобічне автоблокування. Ускладнювало виконання робіт необхідність укладання кабелю СЦБ, встановлення напільного обладнання та організації відгалужень магістрального кабелю зв’язку. Наголосив: роботи здійснювались в зимових умовах.

    Керівництво служби розуміло, що реалізація такого обсягу робіт силами однієї дистанції у встановлені терміни не можливе. Тому для своєчасного виконання завдання було закріплено дільниці роботи за окремими дистанціями. Проектування двобічного автоблокування, організація 24 відгалужень від магістрального кабелю, встановлення дросель-трансформаторів для пропуску тягового струму, реконструкція ЕЦ ст. Путійська та будівництво автоблокування парної колії перегону Путійська - Путивль було доручено спеціалістам Конотопської дистанції сигналізації та зв’язку. Крім того, перевірка за програмою реконструйованих пристроїв електричної централізації, автоблокування та переїзної сигналізації та їх впровадження в експлуатацію також виконувалося силами цієї ж дистанції. Спеціалістами Вінницької дистанції під керівництвом начальника дільниці Олександра РАЗГОНЮКА виконано роботи з реконструкції пристроїв управління ЕЦ ст. Путивль. Бригада спеціалістів Ніжинської дистанції, очолювана заступником начальника Миколою КОСОВЦЕМ, збудувала дев’ять сигнальних установок автоблокування дільниці Путивль - Кошари та замінила три системи переїзної сигналізації (стільки ж, як і на перегоні Путійське - Путивль). Бригада Житомирської дистанції, яку очолював заступник начальника Юрій БОТВІН, виконала реконструкцію схем ЕЦ ст. Кошари. Бригада з Бахмача під керівництвом начальника дільниці Валентина КЛИМЧЕНКА збудувала чотири сигнальних установки автоблокування дільниці Кошари - Ворожба та замінила переїзну сигналізацію одного переїзду. Силами спеціалістів Коростенської дистанції під керівництвом начальника дільниці Миколи ЯРОШОВЦЯ виконано роботи з реконструкції пристроїв управління ЕЦ ст. Ворожба. Фаховий рівень та організаторські здібності всіх керівників бригад дозволив вносити оперативні зміни в проектні рішення одразу після отримання додаткових технічних завдань на укладання відповідно додаткових стрілок, зміну сигналізації світлофорів, електрифікацію додаткових колій.

    Загальне керівництво роботами на місці, а це - організація заявок на обладнання і аж до завершення робіт по окремих об’єктах у відповідності до графіка було доручено головному інженеру служби Олександру МАЙБРОДСЬКОМУ. Залучення керівництва служби до організації процесу на місці дозволило більш реально оцінювати хід робіт, виявляти вузькі місця та перерозподіляти людські та матеріальні ресурси, оперативно затверджувати необхідні зміни в проектну документацію, інструкції з порядку користування, приймати рішення щодо забезпечення постачання необхідного обладнання, залучення необхідних працівників, спеціалістів, координації роботи окремих бригад, маневру транспортом та будівельною технікою. Приміром, для зменшення вартості будівництва було оперативно організовано демонтаж виведеного у березні 2010 р. з експлуатації обладнання ЕЦ ст. Бровки та його використання на дільниці Конотоп - Ворожба. Між іншим, повторно використовуване обладнання постачалось з 11 дистанцій сигналізації та зв’язку.

    Для укладання кабелів СЦБ залучались додаткові сили працівників усіх дистанцій сигналізації та зв’язку, а також підприємств Конотопської дирекції залізничних перевезень та 8 одиниць техніки. Зокрема, від Бахмацької дистанції періодично, протягом трьох тижнів, залучалось 25 працівників.

    У 2009 р. силами працівників Конотопської дистанції сигналізації та зв’язку побудовано 5 км двокабельної магістральної лінії на дільниці Грузьке - Путійська для організації оперативно-технологічного зв’язку в умовах електрифікації дільниці. Для організації автоблокування на перегонах Конотоп - Дубов’язівка, Дубов’язівка - Путійська побудовано 23 відгалуження від магістрального кабелю.

    У лютому 2010 р. роботи продовжилися і для організації будівництва автоблокування на перегонах Путійська - Путивль, Путивль - Кошари, Кошари - Ворожба по парній колії побудовано 26 відгалужень від магістрального кабелю зв’язку. Для виконання робіт було організовано дві бригади. Одна з них займалася прокладкою траншей під керівництвом старшого електромеханіка Владислава Терещенка, друга - монтажем відгалужень від магістральних кабелів під керівництвом начальника дільниці Ростислава ЛОГОШНОГО.

    Роботи проводились у важких погодних умовах при температурі -10°С -15°С. Для своєчасного їх виконання залучались кабельники-спаювальники з Козятинської дистанції: Олександр ОБУЩАК, Коростенської дистанції Юрій ПОЗНАНСЬКИЙ, Бахмацької - Анатолій ЛУГОВІК.

    На п’яти станціях Дубов’язівка, Путійська, Путивль, Кошари, Ворожба замінено застарілі радіо-станції 43РТС А2ЧМ на сучасні «Оріон РС-6» діапазону коротких хвиль та Kenwood TK-7060 ультракороткохвильового діапазону.

    По ст. Путивль та Ворожба замінено маневрові радіостанції 71РТС А2ЧМ на Kenwood TK-7060.

    По ст. Путивль виконано роботи з обробки поздовжньої лінії електропостачання для роботи поїзного радіозв’язку.

    На сьогодні зв’язківці Конотопської дистанції сигналізації та зв’язку займаються телефонізацією реконструйованих вокзалів по ст. Конотоп, Ворожба.

    Отже, завдання начальника залізниці з впровадження автоблокування та модернізації пристроїв електричної централізації та переїздів на дільниці Конотоп - Ворожба виконано у зазначений термін завдяки злагодженим діям спеціалістів усіх рівнів галузевої служби сигналізації та зв’язку.

    Олександр ДУБІНЧУК,

    начальник галузевої служби сигналізації та зв’язку Південно-Західної залізниці

    Олександр ДУБІНЧУК

    Пристрасті навколо… апарелі


    спецвиконавець галузевої служби колії Юрій АНІСІМОВ (на передньому плані) знайомить учасників заняття з порядком складання ЗРМА

    Відповідно до розпорядження першого заступника начальника столичної залізниці Віталія ЖУРАКІВСЬКОГО днями на базі Київської дистанції колії, що на ст. Київ-Волинський відбулись практичні заняття щодо складання та зберігання збірно-розбірних металевих апарелей (ЗРМА).

    Участь у них взяли фахівці галузевої служби колії, спеціальної служби, керівний склад дистанцій колії, начальники спеціальних секторів дирекцій залізничних перевезень. Також було запрошено представників служби військових сполучень Міністерства оборони України. До речі, захід, коли спеціальні питання розглядалися з окремими службами, на нашій залізниці відбувся вперше.

    Питання використання ЗРМА не другорядне. Звичайно, в першу чергу їх призначено для використання під час масового завантаження на залізничні платформи військової техніки. Проте, і в мирний час вони незамінні для доставки будівельної техніки в зони надзвичайних ситуацій. Особливо це актуально зараз, коли держава перебуває в очікуванні весняної повені. А ще зручність ЗРМА в тому, що вони дозволяють навантажувати та розвантажувати техніку на будь-яких, навіть непідготовлених для цього майданчиках.

    Виступаючи перед присутніми, начальник спеціальної служби Микола МАЗУКА особливу увагу звернув на умови зберігання комплектів ЗРМА. До речі, досвід засвідчує: на столичній магістралі до цього устаткування відмінне відношення. З точки зору дотримання технологій надійного зберігання. На цьому сконцентрував увагу присутніх начальник галузевої служби колії Іван ЛЯХОВИЙ.

    Після теоретичної частини учасники заняття ознайомилися з умовами утримання на Київ-Волинському захисної споруди. До речі, тут його використовують раціонально. Подбали і про побутові умови, приміром, облаштували тренажерний зал, де працівники станції у вільний час можуть займатися спортом. Це не забороняється керівними документами й дозволяє забезпечити утримання споруди в належному стані.

    …Практичне заняття продовжилося на полігоні. Тут спецвиконавець галузевої служби колії Юрій АНІСІМОВ розповів про порядок і правила складання торцевих і бокових ЗРМА. Одночасно відбулося знайомство з умовами збереження спецобладнання.

    Сергій ГУК

    Салют, Маріє!

    З перших секунд нашої телефонної розмови з особою, яка зателефонувала до редакції, зрозумів: претензій до залізниці у неї вдосталь. Але врешті-решт все зводилося до основної думки з приводу відміни зупинки на «її» платформі. Гвалт рознісся телефонною мережею: мовляв, поверніть, ще й «нитку» курсування зручного для Марії (так представилася незнайомка) електропоїзда!

    Коли інтонації стали дещо пом’ягше і мені було дозволено «вставити», як у народі кажуть, і власні п’ять копійок, на тому боці телефонного дроту почув нервове покашлювання. А згодом, перервавши мою оповідь про те, як провадиться моніторинг населеності приміських поїздів з метою зменшення збитковості перевезень, пані Марія заявила щось на кшталт, залізниця багата, тож нехай возить.

    Помиляєтесь, ой як помиляєтеся, добродійко! Користуючись нагодою, вкотре повідомлю, що саме приміські пасажирські перевезення є на даний час збитковою сферою залізничного бізнесу. Приведу і таку цифру: впродовж двох місяців поточного року крива збитків від перевезення сягнула понад 11 млн. грн. За той же час столичною магістраллю надано послуг пасажирам пільгових категорій на 12 млн. грн., з яких місцевими адміністраціями компенсовано лише 17%. Про це вже повідомляло наше видання. Нагадую тепер для пані Марії.

    Варто звернути увагу подорожуючих і на те, що висновки моніторингу базуються на статистичних даних, отриманих після підрахунків проданих квитків, а не згідно з фактичною кількістю пасажирів у салонах електропоїздів. Ось, що змушує залізницю скасовувати низку приміських поїздів або відміняти зупинки.

    Вислухавши уважно спіч моєї співрозмовниці, спробував заперечити і з приводу того, що за надані послуги слід платити вповні.

    - Пхе, - почулося у телефонному навушнику. - Купувати буду… частково оплачуючи шлях, але щодо повної сплати за проїзд, це вже навряд чи. Всі так роблять… - і поклала слухавку на важелі власного телефонного апарату.

    Що ж на це відповісти? Пиляємо гілку, на яку всілися. Це я з приводу того, що намагання багатьох заощадити на проїзді у приміському залізничному транспорті врешті-решт призводить до розмов про «неправомірні» зміни у русі електро- та дизель-поїздів.

    Позаяк, вважаю, що розмова з незнайомкою не закінчилася, вирішив звернутися до неї та її однодумців зі шпальт газети. Запевняю, саме ви, панове «зайці», які намагаєтеся проїхати залізницею на шармака, мимоволі, а коли і свідомо «працюєте» над змінами у графіку руху поїздів. Саме через недостатній рівень компенсації з боку держави на адресу підгалузі перевезень пільгових категорій пасажирів, залізничники змушені відміняти курсування зручних для вас електричок.

    «Шукати шляхи, щоб не придбати проїзний документ» - такий вираз зустрів нещодавно в одному з техніко-економічних журналів, який науковці застосували в статті про маркетингове управління тарифною політикою як синонімічну конструкцію, що характеризує безквиткову спільноту на залізничному транспорті. Вдалися вчені до алегорії, щоб «зайців» в академічному виданні не називати так, як це належить. Але річ не у назві. Як там не є, а висновки моніторингу базуються на результатах, отриманих від касирів та ревізорів. А вони не втішні для економіки столичної магістралі.

    Цікаво, а чи задумувалася хоч раз, приміром, пані Марія про те, що залізничники витрачають кошти на електроенергію, дизельне пальне, запасні частини? Чи уявляла, що енергоресурси, вузли, деталі коштують для скарбниці магістралі величезних грошей? А ще ж і на зарплату багатотисячному колективу залишити потрібно. А от податки і відрахування у численні цільові фонди магістраль здійснює своєчасно і у повному обсязі.

    І наостанок. Коли збиратиметеся скаржитися на роботу працівників сталевих колій, звинувачуючи у несправедливій відміні курсування зручної електрички, спробуйте уявити себе на альтернативному автомобільному транспорті. Чи повезе вас водій маршрутки, якщо перед рейсом ви не сплатите за проїзд?! Мабуть, відмовитеся від претензій до таксиста? Тож, салют, Маріє! І щасливої подорожі залізницею. Звісно, якщо купили квиток…

    Віктор ЗАДВОРНОВ

    Історія та сьогодення Південно-Західної (цифри і факти)


    Вугільна естакада на станції Козятин. Навантаження вугілля у вагонетки

    (Продовження. Початок у №39 - 48 за 2009 р., №1 - 13 за 2010 р.)

    Зрозуміло, за «шкідниками» справа не стала. Першими ревтрибунал судив членів паровозної бригади депо Київ за невихід на роботу з 1 по 16 жовтня. Бичок Сергій, Дворжецький Вікентій, Друкер Микола і ще шістнадцять машиністів і помічників машиністів були визнані «дезертирами праці», яких трибунал засудив до арешту на 10 днів кожного.

    У 1920 році залізницю очолив фахівець, який мав тридцятирічний стаж залізничного службовця. Це був інженер Леонід Макарович Баженов. Взявши на себе відповідальність за діяльність залізниці в складний період її історії, він енергійно взявся до роботи. Баженов у 1915–1916 роках керував службою тяги Південно-Західних залізниць.

    У той час роботу всіх служб було підпорядковано головній меті - оперативно подавати рухомий склад і швидко перекидати військові підрозділи.

    У таких умовах дорога не мала можливості налагодити нормальну роботу.

    Проте були й деякі успіхи. Так, якщо в 1915 році довжина залізниці мала 3 тис. 310 верст, то на 1 січня 1921 року вона мала більше 4 тис. верст. При цьому необхідно враховувати, що межі Південно-Західної магістралі значно змінилися. Частина її залізничних дільниць відійшла до Румунії і Польщі, а Подільська, Житомирська і деякі інші лінії були приєднані до неї. Південно-Західна, як і раніше, була найбільшою магістраллю всієї мережі залізниць.

    У 1915 році локомотивний парк складався з 1 тис. 590 паровозів, з яких працювало 1 тис. 320. На початку 1921 року цей парк зменшився до 1 тис. 127 паровозів, з них несправних було понад 70 відсотків.

    Завдяки зусиллям Л.М. Баженова, адміністрації, робітників і службовців поліпшувалася ситуація з ремонтом рухомого складу. Якщо на 1 жовтня 1920 року на залізниці з наявних 1 тис. 151 паровоза працювало всього 304, то до середини грудня їх було вже 336. Така ж картина спостерігалася і з товарними вагонами.

    На першому з’їзді залізничників Південно-Західної залізниці, що відбувся наприкінці грудня 1920 року, Л.М. Баженов виступив з ґрунтовною доповіддю про стан дороги та її завдання. Він визначив завдання, від вирішення яких залежав вихід залізниці на новий рівень. Першочерговими начальник залізниці назвав підвищення продуктивності праці, скорочення витрати палива, відновлення зруйнованих дільниць тяги, водопостачання депо, придбання власних електричних установок, організацію виготовлення запасних частин на заводах та боротьбу з невиходом на роботу.

    У ХОЛОДІ Й ГОЛОДІ

    Найбільші труднощі відчувала залізниця з паливом.

    Післяреволюційна Росія мала паливо в достатній кількості. Якщо і траплялися тимчасові збої, то швидко знаходилися шляхи їх усунення. На початку 20-х років заготівля дров проводилася посиленими темпами і значно перевершувала заготівлі минулих років. До літа 1920 року вона становила 7 млн. кубічних сажнів. Цього було достатньо для безперебійної роботи залізниць. Складність же полягала у своєчасній доставці дров до місць призначення. Але й тут знаходилося рішення: вводилася так звана «трудова дров’яна повинність», для навантажених робіт залучалися військовослужбовці. Крім того, для доставки нафтового пального під час навігації було задіяно і річковий флот.

    Великі надії покладалися на Донецький басейн, де налагоджувався видобуток високоякісного вугілля.

    Але положення залізничного транспорту України залишалося невтішним. І головною причиною цього був брак палива. Закривалися деякі дільниці залізничних ліній. Тільки на декількох дільницях головних магістралей забезпечувався нормальний рух товарних поїздів. На багатьох напрямках товаро-пасажирські перевезення здійснювалися один раз на тиждень, а іноді й зовсім припинялися. У найбільш важкому становищі перебували дороги лівобережної України. У січні 1921 року, наприклад, був отриманий наряд лише на 213 вагонів на добу, тобто всього 12 відсотків потрібної кількості вугілля. До того ж повсюдно спостерігалося розкрадання вугілля з вагонів на шляху прямування. А споживання палива зростало ще й тому, що виходили на лінію відремонтовані паровози. Тільки за половину 1920 року виробничу програму ремонту рухомого складу було перевиконано на 25 відсотків.

    Раднарком України на своєму засіданні 18 січня, обговоривши питання про відсутність палива на залізницях України, постановив посилити навантаження дров та вугілля, зобов’язав відповідні організації будь-якою ціною виконати січневий наряд у повному обсязі. Він також ухвалив призначити один із днів січня винятково для навантаження палива на залізниці. Крім того, Раднарком запропонував комісії при Радтрударм переглянути план навантаження палива на адресу залізниць і спорядити нову кількість вагонів для утворення п’ятиденного запасу.

    А комісар Південного округу шляхів сполучення Постников розіслав усім дорпрофсожам України звернення, в якому зокрема говорилося: «Положення з паливом на залізницях України набуло катастрофічного характеру. За технічними умовами Донецький басейн не може терміново збільшити видобуток вугілля. Замерзають паровози, закриваються майстерні, завмирає весь залізничний рух. І разом з тим, та незначна кількість палива, яка надходить на залізниці, ще й розкрадається вагонами в дорозі і на станціях. У цьому розкраданні, крім військових частин і місцевих жителів, беруть активну участь також і залізничники, які на правах «своїх людей» не тільки тягнуть паливо з вагонів, а й розкрадають з паливних складів, тендерів, паровозів під різними поганими приводами. Цьому розкраданню має бути покладено рішучий край...».

    Наступного дня відбулося об’єднане засідання виробничого відділу дорпрофсожу Південно-Західної залізниці з представниками служб, на якому було заслухано і обговорено цю циркулярну телеграму. Було вирішено, по-перше, посилити військову охорону вузлів і складів палива, а також охорону маршрутних паливних поїздів, по-друге, придбати колючий дріт для огорожі паливних складів; по-третє, зобов’язати службу руху пломбувати вагони з дровами; по-четверте, для точного обліку палива, яке вивозиться і те, що надходить на склади палива, всі вагони з дровами зважувати як на станціях навантаження, так і на станціях вивантаження.

    А тим часом тисячі людей розкрадали дрова, долаючи втому, тягли на собі додому крадені поліна, щоб приготувати їжу і зігріти замерзаючих старих і дітей...

    Іноді оголошувалися суботники і недільники для заготівлі дров. Хто міг, виїжджали, пиляли, підвозили, вантажили, заробляючи таким чином паливо і на особисті потреби. Але і зароблені дрова губилися в дорозі і на станції доставлялися з такими перебоями, що й ті, хто працював на заготівлях, вирушали у морозну ніч красти паливо на складі або у вагонах.

    Дошкуляв не лише холод, не вистачало продовольства. Робітникам і службовцям залізниці видавалися продовольчі книжки, які час від часу реєструвалися, завірялися начальством майстерень, депо, служб і відділів про те, що власник книжки дійсно в даний час перебуває на службі. Продукти жорстко нормувалися. Наприклад, у грудні асортимент був мізерний. Цукру видавали на місяць по одному фунту на службовця і по півфунта на членів сім’ї, солі - по два фунти, цигарок - по 40 штук, сірників - по три коробки. Цей мізерний місячний перелік доповнювали мило і тютюн. Але при переведенні залізничників на інші залізниці і при звільненні зі служби продовольчі книжки відбиралися.

    Часом список товарів і продовольства дещо розширювався, а в березні 1921 року, наприклад, Наркомпраці скасував плату за продовольство для працівників залізничного та водного транспорту та їхніх сімей.

    Одночасно з продовольчим питанням вимагало свого вирішення і житлове. Багато залізничників мешкали з родинами в непридатних для житла приміщеннях. Тому центральні органи влади розглядали питання про надання місцевими виконкомами житлових приміщень для робітників і службовців залізниці. Було встановлено черговість заселення квартир, які виділялися, передбачалося створення спеціальних житлово-будівельних загонів. У зв’язку з ліквідацією воєнних фронтів було вирішено звільнити зайняті раніше агітпунктами станційні приміщення і пристосувати їх під житло і їдальні. Обговорювалося питання про будинки відпочинку і ясла для дітей працівників транспорту, про бронювання 3 тис. місць у кримських санаторіях.

    Були й інші спроби покращити соціальне становище і побут залізничників. Так, у день 60-ї річниці смерті Т. Г. Шевченка на станції Жмеринка-Товарна після дитячого спектаклю відбулося відкриття дитячої їдальні. Цього дня 770 дітей залізничників отримали по 50 грамів солодощів.

    ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ - НА ЗАКОННУ ОСНОВУ

    У царській Росії не існувало трудового законодавства. Новій владі треба було все починати з «чистого листа». Правда, трудові відносини де-не-де регулювались окремими постановами та угодами. Так Наркомшлях, ЦВК профспілки залізничників і Наркомтрудсобез уклали спільну угоду, що стосувалася використання праці підлітків на мережі залізниць. Вона зобов’язувала керівників залізниць виконувати такі вказівки: робочий день для підлітків до 16 років, які витримали іспит на право самостійно працювати, не повинен перевищувати 4 годин, до 18 років - 6 годин з оплатою за повні 8 годин; не призначати підлітків від 16 до 18 років на нічні і понаднормові роботи. Якщо ж в інтересах транспорту буде потрібно застосування праці підлітків у нічний час і допущення до надурочних робіт, то вони повинні виконуватися тільки за погодженням з Укрпрофсожем та з дозволу (у кожному окремому випадку) залізничного інспектора праці та дільничного лікаря; оплата надурочних повинна здійснюватися у полуторному розмірі. Не доручали підліткам і важких робіт. Посадовим особам категорично заборонялося використовувати працю підлітків в особистих потребах. На райпрофсожі і учкпрофсожі покладався обов’язок стежити за виконанням цих правил. А інспектору праці давалося право притягувати винних до відповідальності. Ці вказівки на Південно-Західній було прийнято до виконання.

    Було введено двотижневі відпустки для робітників. Однак при наданні їх бралося до уваги відсутність прогулів, виконання надурочних робіт і продуктивність праці. За невикористані відпустки пізніше стали виплачувати грошову компенсацію.

    Залізничний транспорт було врятовано від загибелі, але його розвитку заважали убога техніка і погана організація виробництва. Усунути це могли лише енергійні керівники, молоді й освічені фахівці, досвідчені, ініціативні робітники і службовці. Тому управління залізниці багато уваги приділяло навчанню та освіті.

    Незважаючи на більш ніж півстолітнє існування магістралей в Україні, на той час були відсутні залізничні вищі навчальні заклади. Правда, на Південно-Західних залізницях інколи й лунали голоси на їхню користь, наприклад, проект К.С. Немешаєва 1898 року «Про організацію спеціальних вечірніх курсів для службовців Південно-Західних доріг», - але справу не було вирішено, тож знаменною стала ініціатива Народного університету-політехнікуму, який у січні 1920 року організував вищий навчальний заклад на магістралі разом зі спеціальними технічними курсами для підготовки транспортних агентів.

    (Далі буде...)

    Петро МОСКАЛЕНКО

    До конференції трудового колективу Південно-Західної залізниці про виконання у 2009 році зобов’язань Дорожнього колективного договору

    Підсумки для майбутнього

    Із доповіді начальника залізниці О.М. КРИВОПІШИНА

    Залізниця, працюючи в складних умовах економічної кризи, поступово із місяця в місяць нарощувала обсяги перевезень та вантажної роботи і в ІV-му кварталі досягла рівня минулорічних основних показників експлуатаційної роботи. Разом з тим відставання від планових завдань та від рівня попереднього року подолати до кінця року з окремих показників не вдалося.

    Річний план загального обсягу відправлення вантажів за 2009 р. залізниця виконала на 91,7%. Недовиконання допущене переважно у сфері відправлення будівельних вантажів (на 2737,2 тис. тонн).

    Породове навантаження згідно з місячними планами виконано на 106%.

    До рівня минулого року відправлення вантажів виконано на 74,9 % або менше на 8711,3 тис. тонн.

    Перевезено у 2009 р. 92353,6 тис. тонн вантажів при плані 108389 тис. тонн, або на 14,8% нижче плану. Обсяг перевезень вантажів до плану в усіх видах сполучень не виконано, крім експорту.

    До рівня минулого року відбулося зменшення обсягів перевезень на 39,9 млн. тонн (на 30,1%).

    Ні для кого не є секретом: названі результати виникли як слідство прояву рецесивних процесів у економіці більшості країн світу, що пов’язані між собою мережею глобальних ринків товарів, послуг та фінансів, учасником яких є Україна, а також її найближчі країни СНД. Останні мають вплив на формування вантажних і пасажирських потоків, які транспортуються територією нашої держави.

    У 2009 р. вантажообіг залізницею виконано на 86,8% до плану та зменшено до рівня минулого року на 28,5%, що складає 37750 млн. т-км. Недовиконання до плану складає 5750 млн. т-км, а до рівня минулого року зменшення на 15026 млн. т-км. Вантажообіг невиконано також за всіма видами сполучень, крім експорту, де відбулося збільшення до плану на 33,8%, але зниження на 12,8% - до рівня минулого року. Основною причиною падіння обсягів перевезень на залізниці стало зменшення надходження та прослідування транзитного вантажу.

    За 2009 р. усього перевезено пасажирів 150589,5 тис. чол., що нижче плану на 3,0%, звіту минулого року - на 5,3%. Зменшення відбулося за всіма видами сполучень.

    Динаміка основних об’ємних показників свідчить: залізницею недовиконано плановий обсяг приведеної продукції. При плані 65958,0 млн. прив. т-км виконання складає 57052,1 млн. прив. т-км, або 86,5%. До рівня 2008 р. обсяг приведеної продукції зменшено на 18025,3 млн. прив. т-км (на 24%). Обсяг приведеної продукції не виконали всі дирекції як до плану, так і до рівня минулого року.

    Факт: фінансовий результат від основної діяльності оподаткування прибутковий та становить 263564 тис. грн.

    Середньодобова продуктивність вантажного вагона за 2009 р. виконана до плану на 129,7% і зменшилась до рівня минулого року на 13,6%. Середньодобову продуктивність вантажного вагона виконали всі дирекції залізниці.

    Динаміка вантажообороту свідчить про поступове подолання кризисних явищ у вантажній роботі.

    Обіг вантажного вагона за 2009 р. у порівнянні з планом виконано на 95,4%. Норму по обігу вагона виконали Київська, Козятинська та Конотопська дирекції. Завдяки перегляду ідеології гарантування навантаження на залізниці, в основі якої стала зміна відношення керівників дирекцій та начальників вантажних станцій до забезпечення навантаження так званих немасових вантажів. Будь-яка промислова продукція, що пред’являлася до перевезень, ставала для нас стратегічним вантажем.

    Простій вагона на одній технічній станції завищено на 0,82 години. Всі дирекції залізниці завищили норму простою вагона, крім Козятинської та Конотопської дирекцій.

    До відповідного періоду минулого року простій транзитних вагонів зріс на всіх дирекціях. У цілому по залізниці збільшення часу простою транзитних вагонів на технічній станції досягло 1,68 години.

    Простій вагона під однією вантажною операцією за 2009 р. завищено до плану на 0,89 години. Не виконали норму простою під вантажною операцією Козятинська та Конотопська дирекції.

    Показник дільничної швидкості виконано до плану на 108,0%. Він складає 47,1 км/год.

    Технічна швидкість перевиконана на 2,8 км/год. і склала 51,8 км/год.

    Значно покращився в порівнянні з минулим роком графік руху поїздів.

    За 2009 рік відправлено вантажних поїздів за розкладом - 100,0%, прослідування вантажних поїздів за розкладом склало 99,5%.

    Відправлення пасажирських поїздів за розкладом - 99,6%, прослідування пасажирських поїздів - 99,3%.

    Виконання середньодобової продуктивності локомотива за 2009 р. склало 1895 тис. т-км брутто, або 113,5% до плану.

    Середню вагу вантажного поїзда перевиконано до плану на 231 тонну.

    Річним планом на 2009 р. було передбачено освоєння капітальних інвестицій на суму 2014,8 млн. грн. Виконано робіт на суму 2135,8 (106%), у т.ч. власними силами - 2037,4 млн. грн., централізовано - 98,4 млн. грн.

    Продовжується будівництво залізнично-автомобільного мостового переходу через Дніпро в Києві. Тут виконано робіт на суму 1284 млн. грн. (189,8% до плану), у т. ч. комплекс будівельно-монтажних робіт по спорудженню об’єктів першого пускового комплексу першої черги будівництва. Наближаються до завершення роботи по будівництву залізничної частини мостового переходу. Продовжуються роботи із спорудження автодорожніх естакад правобережних та лівобережних автомобільних підходів.

    Спрямовувалися кошти і для оновлення основних фондів. Придбано для колійного господарства планувальник баласту та механізований опоряджувальний комплекс.

    Проведено заходів з модернізації на суму 519,9 млн. грн., у т. ч. 1360 од. рухомого складу, 97 км колії, технічних засобів на суму 19,4 млн. грн.

    Придбано по механізмах та обладнанню: сміттєспалювач для пасажирського господарства, медичне обладнання для МЦРЗ у м. Хмільник.

    Освоєно 3,7 млн. грн. по розробках ПКТБ і забезпеченню ліцензійнної діяльності залізниці з інформатизації.

    Продовжувалась реконструкція Медичного центру реабілітації залізничників (м. Хмільник), дитячого оздоровчого табору «Променистий» (м. Євпаторія), пансіонату «Світязянка» (м. Трускавець), дитячого оздоровчого табору «Дубки».

    Продуктивність праці по залізниці становить 1364,3 тис. приведених т-км на 1 працівника, що нижче запланованого рівня на 9%.

    До звіту 2008 р. продуктивність праці знижено на 18,9%.

    Темпи зниження продуктивності праці до плану та звіту 2008 р. нижче темпів зниження обсягів приведеної продукції відповідно на 4,5% та на 5,1% у зв’язку зі зменшенням чисельності по перевезеннях.

    У зв’язку з падінням обсягу перевезень планове завдання з продуктивності праці не виконала жодна дирекція. До звіту 2008 р. продуктивність праці також знижена по всіх дирекціях.

    Середньооблікова чисельність працівників звичайної діяльності залізниці за 2009 р. становить 65349 осіб, середньомісячна заробітна плата при плані 2557,7 грн. становить 2593,2 грн., тобто зросла на 35,6 грн. (на 1,4%), до рівня минулого року зростання склало - 2,3%.

    У 2009 р. на залізниці допущено 173 транспортні події, в тому числі 3 серйозних інциденти, 106 інцидентів та 64 порушення в поїзній та маневровій роботі.

    За 2008 р. було допущено 174 транспортні події, в числі яких 9 серйозних інцидентів, 107 інцидентів та 58 порушень.

    Два серйозних інциденти допущено в локомотивному господарстві, один - у господарстві приміських перевезень.

    На жаль, найбільшу кількість транспортних подій допустили в локомотивному господарстві - 61 випадок або 35,2%; у вагонному господарстві - 43 (24,8%); у господарстві колії - 28 (16,2%); у господарстві приміських пасажирських перевезень - 15 (8,6%); у господарстві електропостачання - 9 (5,2%); у комерційному господарстві - 4 (2,3%); у пасажирському господарстві - 6 випадків (3,5%); у господарстві перевезень - 4 випадки (2,3%); у господарстві сигналізації та зв’язку - 3 випадки (1,7%).

    Із 173 транспортних подій збитки нанесено у 31 випадку, що склали 53,1 тис. грн., відшкодовано 50,0 тис. грн. (94,2%). Збитки по всіх господарствах, крім господарства приміських пасажирських перевезень, відшкодовано повністю. У порівнянні з минулим роком збитки зменшились на 78% (244,3 тис. грн.).

    У 2009 р. на залізниці травмовано 23 працівника, в т.ч. у п’ятьох випадках із смертельним наслідком. При зменшенні загального травматизму проти попереднього року на 13 випадків, стан зі смертельним травматизмом залишився майже на рівні - зменшився на 1 випадок.

    На превеликий жаль, незадовільний стан з виробничим травматизмом залишається в службі колії, де травмовано 12 працівників, або 52,1% від загальної кількості травмованих. Збільшили кількість нещасних випадків у господарствах локомотивному та електропостачання і в Коростенській дирекції.

    Всього залізницею на вирішення питань з охорони праці витрачено 41 019,8 тис. грн., що складає 109% до рівня 2008 р., у т. ч.:

    - на приведення основних фондів у відповідність до вимог охорони праці - 10531,7 тис. грн.;

    - на усунення впливу на працівників небезпечних і шкідливих виробничих факторів на робочих місцях - 684,7 тис. грн.;

    - на атестацію робочих місць за умовами праці - 229,9 тис. грн.;

    - на оснащення кабінетів охорони праці, придбання нормативно-правової документації, літератури, відеофільмів, програмних продуктів з питань охорони праці - 184,6 тис. грн.;

    - на проведення навчання з охорони праці - 289,7 тис. грн.;

    - на забезпечення спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту - 12085,6 тис. грн.;

    - на забезпечення мийними засобами - 835,6 тис. грн.;

    - на надання молока чи рівноцінних харчових продуктів та спецхарчування - 1285 тис. грн.;

    - на проведення обов’язкових медоглядів - 10006,9 тис. грн.;

    - на інші витрати з питань охорони праці - 4886,2 тис. грн.

    Досить важливим напрямком у житті магістралі є діяльність воєнізованої охорони залізниці з точки зору проведення профілактичних заходів. Останні спрямовано на запобігання ходінню сторонніх осіб на території об’єктів з підвищеною небезпекою, якими є залізничні колії. Протягом 2009 р. за перебування у невстановлених місцях затримано 4159 порушників, на яких накладено штрафи на суму 38,1 тис. грн.

    У результаті проведення оперативно-профілактичних заходів, спрямованих на забезпечення збереження майна та матеріальних цінностей підприємств, впродовж 2009 р. попереджено та розкрито 164 випадки крадіжок матеріальних цінностей та вантажів, затримано 216 осіб, не допущено збитків залізниці на суму 412,8 тис. грн.

    Протягом року на залізниці зареєстровано 5 пожеж, збитки від яких склали: 38,4 тис. грн. - прямі, 150,3 тис. грн. - побічні. Однак, врятовано матеріальних цінностей на суму 3289,1 тис. грн.

    Упродовж 2009 р. виконано 33 пункти заходів щодо плану впровадження нової техніки та прогресивних технологій. З економічним ефектом 38,5 тис. грн. (91,7%).

    З метою підвищення надійності та безпеки руху поїздів впроваджено по господарствах:

    - сигналізації та зв’язку - мікропроцесорну систему диспетчерської централізації типу «КАСКАД» на станціях Бориспіль, Кононівка, Мар’янівка;

    - електропостачання - апаратура захисту фідерів контактної мережі типу МРЗС-05-06 на тягових підстанціях Жмеринка, Фастів, Миронівка;

    - колії - механізований опоряджувальний комплекс та кран КПБ-12,5У для складання колійної решітки;

    - приміських пасажирських перевезень - вібраційно-діагностичний комплекс «Спектр-07» для перевірки зубчатих передач та підшипникових вузлів і компенсуючий пристрій реактивної енергії в моторвагонному депо Фастів;

    - пасажирського - верстат точильно-шліфувальний, обладнання для ультразвукової дефектоскопії колісних пар, дефектоскоп для проведення неруйнівного контролю колісних пар.

    Варто наголосити і на тому, що протягом усього періоду роботи на залізничному транспорті працівнику забезпечується необхідний рівень професійної підготовки. У 2009 р. при річному плані підготовки кадрів масових професій 1500 осіб - пройшли підготовку 1632 робітники (108,8%), у тому числі в Центрі професійного розвитку персоналу при плані 923 - отримали професію 1183 робітника (128,2%).

    При річному плані підвищення кваліфікації кадрів масових професій 5000 робітників пройшли підвищення кваліфікації 5692 (113,8%), у тому числі при плані 1933 робітника підвищили кваліфікацію на виробничо-технічних курсах 3042 робітники (157,4%).

    Річний план передбачав підвищення кваліфікації керівників та спеціалістів у кількості 247 осіб. Курси підвищення кваліфікації у вищих навчальних закладах ІІІ-IV рівнів акредитації пройшли 248 осіб, що складає 100,4%.

    При річному плані підвищення кваліфікації керівників середньої ланки 186 осіб підвищили кваліфікацію на курсах у технікумах залізничного транспорту 196 осіб, що складає 105,4%, також у тематичних короткотермінових семінарах взяли участь 3 230 керівників та спеціалістів.

    З метою якісного кадрового забезпечення та сприяння у справі набуття вищої освіти учнівською молоддю здійснювалась оплата за навчання у вищих навчальних закладах працівників залізниці та їхніх дітей, які набувають спеціальність, необхідну для залізниці. Комісією залізниці з розгляду питань про оплату підготовки фахівців для залізничного транспорту прийнято рішення: оплатити навчання 59 осіб на суму 293,2 тис. грн., у тому числі:

    - 6 осіб - діти працівників залізниці (денна форма навчання);

    - 53 особи - працівники залізниці (заочна форма навчання).

    Також надавалась безпроцентна цільова позика на оплату за навчання 7 працівникам залізниці на загальну суму 39,1 тисяч гривень.

    Отримували винагороду громадські інспектори з безпеки руху поїздів. У 2009 р. за сумлінну працю було заохочено 49 осіб на суму 20,8 тис. грн. та 6 осіб нагороджено відзнаками Південно-Західної залізниці.

    Надавались соціальні пільги сім’ям із дітьми та працюючим жінкам при народженні, усиновленні дитини відповідно до чинного законодавства та додатково надавалась матеріальна допомога працівникам залізниці в розмірі трьох середньомісячних заробітків. Жінкам згідно з їх заявами надавалась можливість роботи за гнучким графіком.

    Протягом року за рішенням відповідної комісії залізниці оплачувались підрозділами залізниці рахунки медичних закладів із переліком ліків, які були використані при лікуванні тяжкохворих та прооперованих працівників залізниці.

    Надавалась всебічна допомога сім’ям залізничників в організації ритуалу поховання працівників залізниці та відповідно одноразова допомога сім’ям у розмірі трьох місячних окладів померлого працівника. А також у розмірі двох мінімальних заробітних плат працівнику залізниці у разі смерті його рідних по крові та шлюбу, пенсіонеру-залізничнику - у разі смерті його дружини або чоловіка, а також сім’ї пенсіонера-залізничника у разі його смерті.

    Працівникам залізниці надавалось право на додаткову оплачувану відпустку тривалістю п’ять календарних днів у разі вступу до шлюбу та смерті рідних. При вступі у шлюб працівникам залізниці виплачувалась за їх заявами матеріальна допомога в розмірі місячного посадового окладу (тарифної ставки).

    За поданнями начальників служб за бездоганну сумлінну працю з нагоди ювілеїв та досягнення пенсійного віку працівникам залізниці виплачувалась грошова винагорода в розмірі місячного посадового окладу.

    У 2009 р. державними нагородами відзначено два працівники залізниці, кожному виплачено одноразову грошову винагороду в розмірі 3500 гривень.

    Урядовими нагородами відзначено 68 працівників залізниці, у т.ч.: Почесною грамотою Кабінету Міністрів України - 14 осіб, з виплатою грошової винагороди в розмірі 3000 грн.; годинником від Кабінету Міністрів України - 8 осіб, знаком «Почесний працівник транспорту України» - 23 особи з одноразовою виплатою грошової винагороди в розмірі 2500 грн.; подякою міністра транспорту - 23 особи, з виплатою грошової винагороди в розмірі 1500 грн.

    Знаком «Почесний залізничник» нагороджено 18 працівників з виплатою грошової винагороди в розмірі 2500 грн.

    Дорожніми відзнаками нагороджено 440 працівників. А саме: знаком «За доблесну працю на Південно-Західній залізниці» - 98 осіб, з виплатою грошової винагороди в розмірі 2000 грн.; медаллю Південно-Західної залізниці «Кращому працівнику» - 73 особи, з виплатою грошової винагороди в розмірі 1500 грн.; знаком «За сприяння розвитку Південно-Західної залізниці» - 29 осіб, з виплатою грошової винагороди в розмірі 2000 грн.; знаком «Відмінник Південно-Західної залізниці» - 74 особи, з виплатою грошової винагороди в розмірі 1200 грн.; Почесною грамотою Південно-Західної залізниці - 113 осіб, з виплатою грошової винагороди в розмірі 1000 грн.

    При звільненні працівників уперше (у зв’язку з виходом на пенсію за власним бажанням), протягом року їм виплачувалась одноразова допомога - до п’яти середньомісячних заробітків та додаткова матеріальна допомога до п’яти середньомісячних заробітків у залежності від стажу роботи у галузі, якщо працівник звільнявся за власним бажанням у зв’язку з виходом на пенсію протягом двох місяців після настання цього права.

    Непрацюючим пенсіонерам, які тривалий час працювали на залізниці, відповідно до їхніх заяв, надавалась матеріальна допомога при оплаті рахунків за лікування у випадках тяжких захворювань та з метою протезування. За 12 місяців п. р. надано матеріальної допомоги на пільги ветеранам-залізничникам відповідно до зобов’язань колективного договору залізниці на суму 13392,1 тис. грн.

    Впродовж року непрацюючі пенсіонери-залізничники мали змогу добровільно страхуватись в СК «Інтер-Експрес», 30120 непрацюючих пенсіонерів залізниці мають змогу двічі на рік безкоштовно лікуватися у відомчих медичних закладах залізниці, за них проведено фінансування на добровільне медичне страхування у сумі 3112,0 тис. грн.

    За заявами працівників та пенсіонерів-залізничників упродовж року надавалась матеріальна допомога для ремонту житла, яке було пошкоджене від пожежі або повені.

    Щорічно на залізниці проводиться День донора. За довідками ДСПК і особистими заявами працівників, які брали активну участь у здачі крові, виплачувалась грошова винагорода в розмірі 150 грн. кожному донору.

    У санаторіях-профілакторіях залізниці (Козятин, Жмеринка) у 2009 р. оздоровилося 996 працівників залізниці та членів їхніх сімей.

    До мережі оздоровчих закладів залізниці належать п’ять баз відпочинку, два санаторії-профілакторії, три оздоровчих дитячих табори, два пансіонати і Медичний центр реабілітації залізничників (м. Хмільник). У 2009 р. у відомчих оздоровчих закладах залізниці відпочило та оздоровилось 10786 осіб, у т.ч. 6135 дітей залізничників.

    Хочу відзначити, що у ці непрості часи основним завданням колективу залізниці є виконання свого призначення у перевезенні пасажирів і вантажів при безумовному дотриманні безпеки та надійності і збереженні професійного кадрового складу залізничників сталевої магістралі.

    При належній творчій ініціативі, за умов постійного пошуку нестандартних шляхів вирішення давно назрівших проблем, винахідливості, господарської розпорядливості багато можна досягти власними силами. І це може стосуватися не лише процесу заробляння коштів, а й того, наскільки вони ефективно витрачаються.


    Мета - стабільність і соціальне партнерство

    Із доповіді голови Дорпрофсожу А.О. ФУРСИ


    Дорожня профспілкова організація Південно-Західної залізниці (Дорпрофсож) спільно з адміністрацією залізниці протягом 2009 р. займалась вирішенням питань, пов’язаних з практичною реалізацією соціально-економічних пільг і гарантій щодо працівників залізниці та інших категорій осіб, на яких розповсюджується дорожній колективний договір.

    У звітному періоді Дорпрофсож виконував прийняті на себе в колективному договорі зобов’язання та здійснював відповідно до законодавства контроль за виконанням адміністрацією норм цього договору.

    Виконання сторонами зобов’язань щодо дорожнього колективного договору, підтримка завдяки цьому рівня соціального захисту залізничників забезпечили умови соціальної стабільності в трудових колективах.

    Увага до потреб працівників сприяла їхній мобілізації з метою досягнення в складних економічних умовах певних результатів задля виконання виробничих завдань.

    У зв’язку із зменшенням, наголошую, не з вини залізниці, обсягів робіт у звітному періоді не вдалося розширити пакет соціальних пільг і гарантій, передбачених дорожнім колдоговором. У той же час, на забезпечення витрат, пов’язаних з фінансуванням існуючих норм колективного договору, наданням залізничникам відповідних пільг і гарантій, залізницею було направлено 173 млн. грн.

    Протягом року Дорпрофсож здійснював роботу з організації в підрозділах залізниці громадського контролю за виконанням адміністрацією зобов’язань по колдоговору з питань оплати праці, робочого часу і часу відпочинку, забезпечення зайнятості, створення безпечних і безаварійних умов праці.

    Падіння обсягів роботи у 2009 р. негативно вплинуло на розмір заробітної плати працівників, виконання умов трудових договорів. У таких складних умовах працівники з розумінням ситуації підтримували дії адміністрації з метою подолання наслідків зниження об’ємів перевезень. При цьому колектив спрямовував дії на виконання виробничих завдань, підвищення ефективності і якості своєї праці, дотримання трудової дисципліни, раціонального використання матеріальних ресурсів. У цілому ними виконані зобов’язання розділу «Трудові відносини».

    Для надання працівникам консультацій та пояснень щодо діючих нормативних актів з питань оплати праці, розрахунків різних виплат, допомоги сім’ям з дітьми, а також допомоги при розгляді трудових та інших конфліктів на станціях, залізничних вузлах і в структурних підрозділах проведено 43 заходи під назвою «День трудового права». Вони супроводжувалися лекціями і бесідами з питань законодавства про працю і сприяли підвищенню правових знань працівників залізниці та зменшенню кількості випадків порушень їхніх трудових прав з боку посадових осіб.

    Дорпрофсож, територіальні і первинні комітети профспілки залізничників і транспортних будівельників протягом року відслідковували стан справ за дотриманням адміністрацією індивідуальних і колективних інтересів залізничників. Було підготовлено і розглянуто профкомами всіх рівнів 69 питань. У тому числі проблеми обговорювалися на засіданні президії дорожнього комітету. Серед актуальних назвемо наступні:

    - про попередні підсумки огляду-конкурсу на кращу профспілкову організацію щодо громадського контролю за використанням робочого часу за 2008 р.;

    - про заходи Дорпрофсожу у рамках оголошеного у 2009 р. Міжнародною федерацією транспортників у рамках міжнародної акції «Всесвітній день дій профспілок за гідну працю»;

    - про погодження норм допоміжного часу, підготовчо-заключних дій і регламентованих технологічних перерв для локомотивних бригад на термін дії графіка руху поїздів 2009-2010 рр.;

    - про дотримання законодавства про працю в Київській дирекції залізничних перевезень при забезпеченні трудової дисципліни;

    - про дотримання норм розділу «Трудовий договір» КЗпП України в структурних підрозділах Козятинської дирекції залізничних перевезень тощо.

    Це сприяло забезпеченню надання працівникам залізниці відповідних пільг, гарантій та захисту їхніх трудових прав.

    Протягом року Дорпрофсож контролював додержання адміністрацією умов колективного договору і трудового законодавства при проведенні реорганізації, змін у структурі залізниці. Зверталася увага на забезпечення трудових прав працівників, робочі місця яких підлягали скороченню, на зменшення для них негативних наслідків через такі скорочення. У результаті проведених консультацій з керівництвом галузевих служб комерційної роботи та маркетингу, вагонного господарства, будівельно-монтажних робіт і цивільних споруд було попереджено порушення трудових прав працівників при плануванні та здійсненні вказаних заходів.

    При проведенні переговорів з адміністрацією щодо прийняття положень і наказів, які стосуються соціально-економічних прав працівників, Дорпрофсож також контролював їх правомірність. Так було відмовлено галузевій пасажирській службі у погодженні «Положення про комісію з розгляду матеріалів та прийняття рішення про продовження терміну дії контрактів, які укладено з провідниками пасажирських вагонів та начальниками пасажирських поїздів згідно з проектом наказу Укрзалізниці «Про організацію роботи поїзних бригад пасажирських поїздів».

    Оплата праці працівників залізниці здійснювалась відповідно до розділу III колективного договору залізниці згідно з «Положенням про умови оплати праці працівників залізничного транспорту України», яке є невід’ємною частиною колективного договору.

    З наведених вище причин у звітному періоді тарифні ставки та посадові оклади працівників підвищувалися лише двічі та було збільшено лише на 8,2% (на 3% - з 01.04.09 р.; на 5% - з 01.12.09 р.).

    Розмір премії за виконання основних виробничих показників (додаткова заробітна плата) на залізниці в середньому за рік склав 13% до розміру основної заробітної плати, що на 6,4% нижче рівня 2008 року. Це свідчить як про втрату цим видом преміювання мотиваційного ефекту при впливі на працівників з метою підвищення їх зацікавленості у виконанні планових показників, так і про невиконання у повному обсязі п.п. 3.8 та 3.2.4 колективного договору.

    Через це середньомісячна заробітна плата підвищилась лише на 2,3% у порівнянні з 2008 р. і склала 2593,2 грн.

    Індексацію грошових доходів працівникам у минулому році було проведено за січень, лютий, березень, серпень, вересень та жовтень. Але оскільки індексації підлягають грошові доходи населення лише у межах прожиткового мінімуму, цей захід суттєво не вплинув на споживчу спроможність заробітної плати.

    На рівень заробітної плати негативно вплинуло і те, що при середньомісячній нормі 167 год. фактично в середньому кожним працівником відпрацьовано 131,3 год.

    У деяких структурних підрозділах заробітна плата впродовж звітного періода виплачувалася з порушенням строку остаточного розрахунку, визначеного п. 3.7 дорожнього колдоговору.

    Мали місце випадки невиплати матеріальної допомоги на оздоровлення, встановлених колдоговором доплат і надбавок, зарплати за дні знаходження у відпустці.

    Для привернення уваги адміністрації до вирішення проблем, пов’язаних з організацією і оплатою праці, Дорпрофсожем у вересні було проведено заходи в рамках міжнародної акції «Всесвітній день дій профспілок за гідну працю», яка проводилась Міжнародною федерацією транспортників.

    У рамках цієї акції теркомами профспілки організовано та проведено дні трудового права на Ніжинському та Вінницькому залізничних вузлах, семінар з профактивом вузла ст. Щорс. У трудових колективах було проведено інформаційні наради, збори, ділові зустрічі працівників з адміністрацією та профактивом. Правовими інспекторами праці перевірено структурні підрозділи залізниці з питань дотримання Правил внутрішнього трудового розпорядку, процедури застосування підсумованого обліку робочого часу, обліку надурочних годин, порядку залучення працівників до роботи у вихідний день. Виявлені в ході акції порушення і недоліки з вказаних напрямків роботи адміністрацією в основному усунуто.

    Правова інспекція праці Дорпрофсожу згідно з п. 9.8 колдоговору у 2009 р. займалась правовим забезпеченням одного з основних завдань профспілки - здійснення громадського контролю за дотриманням адміністрацією законодавства про працю та норм колективних договорів. Мета - сприяти профспілковому активу в здійсненні ними вказаних функцій.

    Проведено перевірки на 180 підприємствах, в організаціях та установах, при цьому виявлено 2330 випадків порушень законодавства і норм, що містяться у колективних договорах. За вимогами правових інспекторів праці працівникам повернуто незаконно утримані чи недоплачені кошти на суму 3,6 млн. гривень. Скасовано 102 незаконно виданих накази про притягнення працівників до відповідальності, поновлено на роботі шістьох незаконно звільнених залізничників.

    Протягом звітного періоду всі підприємства та підрозділи залізниці перебували під постійною увагою з боку дорожнього комітету, технічної інспекції праці Дорпрофсожу та представників профспілки з охорони праці щодо виконання зобов’язань розділу «Поліпшення умов і охорони праці».

    Впродовж 2009 р. для вирішення проблем з охорони праці та покращення умов праці і побуту залізничників витрачено понад 41,0 млн. грн.

    Згідно з наміченими планами продовжувалися роботи з метою приведення до належного стану санітарно-побутових приміщень підприємств, будинків та кімнат відпочинку локомотивних бригад, кімнат для прийняття їжі, їдалень, кімнат для сушіння спецодягу, спецвзуття та інші заходи.

    Стан справ на залізниці свідчить про деяке покращення у сфері охорони праці. Так, у 2009 р. на залізниці допущено 23 випадки виробничого травматизму при 36 випадках у 2008 р.

    Разом з тим за звітний період сталося п’ять випадків травматизму зі смертельним наслідком проти шести в 2008 р.

    Найбільше випадків виробничого травматизму - на підприємствах служби колії - 12, у тому числі по одному зі смертельним й інвалідним наслідками та три групових випадки. Три смертельні випадки сталися також у галузевій службі електропостачання та один на станції Коростень. Випадки виробничого травматизму, що призвело до інвалідності, мали місце в Жмеринській дирекції залізничних перевезень.

    Констатую: абсолютна більшість нещасних випадків сталася внаслідок особистої необережності з боку потерпілих, через порушення ними вимог інструкцій охорони праці та невиконання технологічного процесу, через нехтування посадовими обов’язками з боку керівників середньої ланки.

    У структурних підрозділах залізниці в минулому році мали місце 15 випадків смерті на робочому місці, що на п’ять випадків більше, ніж у 2008 р.

    Протягом 2009 р. технічною інспекцією та представниками теркому перевірено 78 підприємств, 8 з них - разом з органами державного нагляду та службою охорони праці залізниці. У такому разі виявлено 196 порушень нормативних актів з охорони праці. Керівникам структурних підрозділів направлено 40 подань щодо усунення виявлених порушень. Особлива увага приділялась підприємствам та підрозділам, де мали місце випадки виробничого травматизму.

    На засіданнях президії Дорпрофсожу та теркомів розглянуто 19 питань з охорони праці, покращення побутових умов для працюючих жінок, приведення до належного стану санітарно-побутових приміщень, будинків та кімнат відпочинку локомотивних бригад, забезпечення працюючих спецодягом та спецвзуттям, виконання угод із забезпечення охорони праці тощо.

    Протягом 2009 р. разом зі службою охорони праці проведено 9 семінарів з навчання та перевірки знань у 412 командирів виробництва, в тому числі з охорони праці - 198 осіб, з правил котлонагляду - 110 осіб, з електробезпеки - 104 особи.

    Одним із головних напрямків роботи дорожнього комітету профспілки у 2009 р., як і у попередні роки, було і залишається організація оздоровлення працівників і членів їхніх сімей. Питання оздоровлення працівників залізниці має не тільки важливе соціальне, а й економічне значення. Захворюваність з тимчасовою втратою працездатності працівників залізниці в 2009 р. дещо знизилась у порівнянні з 2008 р. та становить 79,6 (у 2008 р. - 81,5) випадки на 100 працюючих та 888,9 (у 2008 р. - 907,9) дні на 100 працюючих. Тобто, кожний працівник залізниці в минулому році хворів у середньому впродовж дев’яти днів. За минулий рік на виплату допомоги у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (перші п’ять днів) залізниця витратила понад 36,8 млн. грн., що на 2,2 млн. грн. перевищило витрати 2008 р.

    Виконуючи зобов’язання колективного договору з оздоровлення залізничників та членів їхніх сімей, завдяки взаємодії з адміністрацією залізниці минулого року було оздоровлено 10786 працівників залізниці та членів їхніх сімей, у тому числі в пансіонаті «Променистий» оздоровлено 3500 осіб. Значний внесок в оздоровлення працівників залізниці вніс в 2009 р. МЦРЗ «Хмільник», в якому на пільгових умовах пролікувалося 1798 залізничників. А в санаторіях-профілакторіях ст. Жмеринка та ст. Козятин оздоровлено 996 залізничників.

    У минулому році 459 працівників залізниці отримали санаторне лікування та оздоровлення в пансіонатах і санаторіях у Трускавці, Кончі-Заспі та в Закарпатті.

    У літній оздоровчий сезон 2009 р. оздоровлено 6135 дітей працівників залізниці, у тому числі 1497 дітей - за кошти профбюджету та Фонду соціального страхування. Влітку функціонували три дитячі оздоровчі табори, на Жмеринській і Конотопській дирекціях, і пансіонат «Променистий». Там відпочили 3399 дітей залізничників, у тому числі: у дитячому оздоровчому таборі «Променистий» (м. Євпаторія) оздоровлено 1900 дітей, у дитячих оздоровчих таборах «Дубки» та «Зорька» відпочило 1499 дітей.

    Для проведення новорічних та різдвяних свят згідно із спільною постановою керівництва залізниці і Дорпрофсожу було придбано 31 тис. новорічних подарунків. На новорічних дитячих святах лише в театральних закладах Києва побувало 6,5 тис. дітей залізничників. Завдяки діючій нормі дорожнього колективного договору щодо безкоштовного перевезення дітей на святкові заходи профспілковими працівниками і активом дорожньої профорганізації було проведено роботу щодо супроводу дітей до Києва та у зворотному напрямку на вищезазначені новорічні вистави.

    Мережу медичних закладів залізниці представлено 18 медичними закладами, де працює 855 лікарів, 2117 середніх медичних працівників. Ліжковий фонд медичних закладів складає 1815 ліжок. Усього в медичних закладах залізниці у 2009 р. стаціонарно отримали лікування 55930 хворих. При медичних закладах Південно-Західної залізниці створено 16 лікарсько-експертних комісій, що проводять медичні огляди 32362 працівників, робота яких пов’язана з безпекою руху на транспорті.

    В умовах недостатнього бюджетного фінансування робота медичних закладів залізниці в значній мірі забезпечується за рахунок фінансової допомоги з боку залізниці. Активна позиція керівництва залізниці та Дорпрофсожу щодо сприяння у добровільному медичному страхуванні працівників залізниці та пенсіонерів залізничного транспорту дозволила додатково залучити для потреб медичних закладів у 2009 р. близько 17 млн. грн.

    Важливе значення в збереженні здоров’я працівників залізниці має організація фізкультурно-масової роботи на підприємствах, пропаганда здорового способу життя. Протягом року Дорпрофсож спільно з адміністрацією брав активну участь у підготовці та проведенні змагань з різних видів спорту серед трудових колективів залізниці. Було проведено спартакіади з футболу, волейболу та шахів.

    У 2009 р. проводилася робота із збереження матеріально-технічної бази спортивних об’єктів залізниці. Продовжувалася реконструкція стадіону «Локомотив» у м. Києві, що дозволило покращити умови для занять фізичною культурою та спортом. Це дає надію на проведення спартакіади серед залізничників на власному спортивному комплексі.

    Для реалізації зобов’язань дорожнього колективного договору щодо розвитку культурно-масової роботи у Козятинській, Жмеринській, Коростенській, Конотопській дирекціях функціонують будинки науки і техніки, а також клуби залізничників на станціях Ніжин і Ворожба. У цих закладах діють гуртки художньої самодіяльності, де займаються працівники залізниці і члени їхніх сімей. При управлінні залізниці діє Заслужена хорова капела Південно-Західної залізниці.

    В минулому році проведено огляд-конкурс самодіяльного мистецтва серед працівників залізниці. В жовтні 2009 р. в будинку культури «Дарниця» відбувся другий тур огляду-конкурсу творчих колективів та окремих виконавців. Понад 450 учасників художньої самодіяльності змагалися за призові місця та за можливість брати участь у заключному турі галузевого огляду у м. Харків. Приємний факт: представники Південно-Західної залізниці зайняли вісім призових місць.

    Користується попитом серед залізничників Центральна дорожня профспілкова бібліотека, книжковий фонд якої складає 52,3 тис. примірників. Лише в минулому році її відвідало 8,4 тис. читачів.

    Дорпрофсож вважає, що вдосконалення соціально-економічних відносин між трудовим колективом і адміністрацією Південно-Західної залізниці, підвищення ефективності соціального партнерства дозволять і надалі створювати на залізниці атмосферу порозуміння, взаємної відповідальності, недопущення соціальної напруги в трудових колективах, що сприятиме виконанню поставлених перед колективом завдань у перевезенні пасажирів та вантажів.


    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05