РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків »  № 39 (17 жовтня 2009)
  • Випуск №39 17 жовтня 2009
    Зміст
    1. Підсумки вересня. Про об’єктивні причини: Цифри свідчать (Уляна СТОЛПАКОВА, начальник технічного відділу галузевої служби перевезень)
    2. Бізнес магістралі: Крок назустріч
    3. Актуальне інтерв’ю. Підсумки і перспективи. Пасажирське літо. Висновки – восени (Віктор ЗАДВОРНОВ)
    4. Вітаємо з ювілеєм! Довіра, заслужена працею (Оксана КЛИМЧУК)
    5. Сторінки майбутньої книги. Історія та сьогодення Південно-Західної (Петро МОСКАЛЕНКО)
    6. Факт і коментар. Як святкували День залізничника (Підготував Віктор ЗАДВОРНОВ )

    Підсумки вересня. Про об’єктивні причини: Цифри свідчать

    За підсумками вересня Південно-Західна за обсягом вантажних перевезень вийшла на рівень 93,9% до встановленого плану. До рівня попереднього року вантажообіг склав 83,1%. У серпні ці показники становили 84,3% і 71,6% відповідно. У середньому за добу залізницею перевозилося 121,4 млн. тонно-кілометрів вантажу. Це на 12,4 млн. більше, ніж у серпні.

    На 6,2% вище планових завдань виконано навантаження в тоннах та на 1,2% зросли проти плану обсяги вивантаження. В цілому у вересні понад план навантажено 157,2 тис. тонн та вивантажено додатково 360 вагонів.

    Повністю виконано планові завдання з використання локомотивного парку і значно поліпшено якість роботи до аналогічного періоду минулого року. Продуктивність локомотива вище планових завдань на 14,4%, у показниках до минулого року - на 11%.

    Середня вага вантажного поїзда перевищує планове завдання на 320 тонн. У порівнянні з попереднім роком показник зріс на 204 тонни. У досягненні такого рівня основна заслуга диспетчерського апарату станцій та дирекцій, які формують довгоскладові та важковагові поїзди, та локомотивних бригад, які ці поїзди ведуть маршрутами.

    У серпні - вересні на залізниці продовжувався експеримент пропуску транзитних поїздів вагою 6000 тонн на подовжених плечах обслуговування локомотивними бригадами від Конотопа до Коростеня та від Конотопа до Козятина без зміни локомотивних бригад. На 0,3% поліпшено проти серпня виконання графіка руху вантажних поїздів. У цілому у вересні графік руху всіх категорій поїздів покращено проти вересня 2008 р. як на відправлення, так і на прослідування.

    Це турбує

    Вересень - початок осені, місяць активної роботи з підготовки до зими усіх господарств країни. У першу чергу це стосується підготовки до опалювального сезону. Тому в цей місяць значно зросло надходження вагонів із вугіллям до Київської дирекції залізничних перевезень для Дарницької, Чернігівської та Трипільської ТЕЦ. Як з’ясувалося, на цих підприємствах недостатньо підготували наявну вивантажувальну техніку до роботи в період масового надходження чорного золота. Так на Трипільській ТЕЦ працював лише один вагоноперекидач, другий перебував у ремонті. На Чернігівській - зменшено щодобове вивантаження з 8 до 4 вагонів через незавершене будівництво вагоноперекидача. Крім того, запаси вугілля перевищують складські потужності ТЕЦ. Така робота стає причиною збільшення часу простою місцевих вагонів під однією вантажною операцією у Київській дирекції. Залізниця вишукує шляхи прискорення вивантаження вагонів з вугіллям безпосередньо до печей ТЕЦ. Зріс простій місцевих вагонів і на Конотопській дирекції залізничних перевезень через масове переадресування вагонів по станціях Конотоп, Бахмач, Хутір Михайлівський. Не сприяє виконанню цього показника й довготривалий процес оформлення вантажів на митницях.

    Уляна СТОЛПАКОВА, начальник технічного відділу галузевої служби перевезень

    Бізнес магістралі: Крок назустріч

    Як повідомили в галузевій службі комерційної роботи та маркетингу, за підсумками вересня в цілому по залізниці план з виручки від вантажних перевезень виконано на 101,8%, перевиконання становить 4662 тис. грн. При плані 257000 тис. грн. фактично отримано 261662 тис. грн. Завдання по нарахуванню від вантажних перевезень виконано на 108,7%. Перевиконання становить 22609 тис. грн., при плані 260000 тис. грн., фактично нараховано 282579 тис. грн.

    Виконання цих завдань досягнуто за рахунок виконання плану навантаження на 157,2 тис. т (106,2%), у результаті додатково нараховано 10712 тис. грн.

    В умовах фінансової кризи керівництво ДТГО «Південно-Західна залізниця» протягом вересня надавало відстрочку платежів терміном 5 - 10 діб наступним вантажовласникам: ДП «Білокоровицьке лісове господарство», ДП «Овруцький спецлісгосп», ДП «Коростенське лісомисливське господарство», ДП «Лугинський лісгосп», ДП «Радомишльське лісомисливське господарство». Ці клієнти співпрацюють із залізницею протягом багатьох років і зарекомендували себе як надійні та відповідальні партнери.

    З метою збільшення обсягів навантаження щебеневої продукції та уникнення переключення вантажопотоків на автомобільний транспорт, керівництвом залізниці спільно з головними менеджерами кар’єрів було проведено наради щодо надання відкладеної знижки на 10% за умови збільшення обсягів навантаження. Зацікавились такою пропозицією та виявили бажання співпрацювати з Південно-Західною магістраллю 30 підприємств.


    Актуальне інтерв’ю. Підсумки і перспективи. Пасажирське літо. Висновки – восени


    За традицією, показовими етапами у діяльності пасажирського господарства є перехід на літній графік руху поїздів, що відкриває багатовекторну кампанію з обслуговування подорожніх. Не менші турботи - і під час її завершення. Із сьогоднішньої розмови з начальником пасажирської служби Південно-Західної залізниці Олександром БОЛДОВИМ вдалося докладно дізнатися про те, з якими результатами завершено весняно-літній сезон.

    - Олександре Володимировичу, хотілося б ознайомитись з основними підсумками пасажирської кампанії. Скільки перевезено пасажирів, отримано виручки?

    - Літній сезон для нас - завжди напружена пора: обсяг перевезень відчутно зростає, розширюється географія маршрутів, збільшується кількість пасажирських поїздів у бік Одеського та Кримського регіонів. Тепер - про бізнес-арифметику. За період літніх перевезень по залізниці в дальньому сполученні перевезено понад 12,6 мільйона пасажирів, що менше в порівнянні з аналогічним періодом 2008 року на 6%. Проте доходи від перевезень цієї категорії подорожуючих зросли на 35%. Це пояснюється підвищенням тарифів.

    Вдалося заробити і від послуг, що надаються у поїздах. Реалізація сервісної продукції цього літа дала змогу отримати доходів на 26% більше, ніж за аналогічний період 2008 року. Чималі кошти надійшли до скарбниці залізниці від надання послуги із забезпечення пасажирів постільною білизною. На 18% зросли доходи від комісійного збору.

    - Скільки було впроваджено додаткових пасажирських поїздів відповідно до літнього графіка перевезень? Як вирішувалась проблема формування та експлуатації резервних?

    - Улітку цього року було додатково сформовано 15 пасажирських поїздів, де задіяно 349 вагонів.

    Крім цього, використовуючи резервні состави, було призначено додаткові поїзди для обслуговування 54 рейсів. Вони курсували на напрямках з Києва у бік Сімферополя, Генічеська (за заявкою теркому профспілок Київської дирекції залізничних перевезень), Євпаторії, Керчі, Феодосії, Бердянська. Зазначу, 10 рейсів поїзда №597/294 сполученням Київ - Євпаторія призначено для перевезення дітей на оздоровлення. Також курсував поїзд №9/10 сполученням Київ - Одеса, який здійснив 83 рейси.

    З метою раціонального використання рухомого складу здійснено так звану зав’язку составів у загальний обіг поїздів за маршрутами від Києва у бік Керчі, Бердянська, Євпаторії, Сімферополя. Це дозволило значно скоротити терміни простою поїздів у пунктах формування та обороту.

    Для забезпечення комфорту пасажирів у літній період у пасажирських поїздах експлуатувалися 570 пасажирських вагонів, які обладнано системою кондиціонування повітря, а в інших вагонах функціонує примусова вентиляція. Проводився щоденний контроль за роботою цих систем. З метою забезпечення стабільної роботи систем кондиціонування повітря залізницею придбано та установлено запасних частин та витратних матеріалів на суму 2,4 мільйона гривень.

    - Якість обслуговування подорожуючих залежить від декількох складових: від стану вагонів, обслуговування провідника і сервісу, який пасажирові надають під час очікування поїзда. Проте нещодавно впроваджено нову послугу для подорожуючих. Маю на увазі - ланч-бокси.

    - На залізниці з 5 квітня 2009 року впроваджено як експеримент послугу з надання пасажирам продуктових наборів, ціну яких включено у вартість проїзного документа. Дану послугу як експеримент впроваджено у двох пасажирських вагонах типу СВ та купейному в пасажирському поїзді №5 Київ - Москва.

    Впродовж п’яти місяців з початку проведення, наголошую, експерименту реалізовано понад сім тисяч наборів, із них майже п’ять тисяч - у купейних вагонах та понад дві тисячі - у вагонах типу СВ. В інших вагонах реалізація відбувається через касовий апарат. У середньому за один рейс продаємо 44 набори. Вже незабаром дана послуга надаватиметься і в поїздах №81/82 Київ - Ужгород, №101/102 Київ - Херсон, №27/28 Київ - Севастополь, №12/11 Київ - Сімферополь, №3/4 Київ - Москва.

    - Що зроблено для надання допомоги особам з обмеженими фізичними можливостями?

    - На залізничних вокзалах та вузлових станціях діють групи з надання допомоги особам з обмеженими фізичними можливостями. Інформація для пасажирів про функціонування груп з надання допомоги розміщена на дошках для оголошень та передається через гучномовний зв’язок.

    На всіх вокзалах залізниці виділено місця для відпочинку інвалідів у залах чекання. Є вони також на конкорсі вокзалу станції Київ-Пасажирський. Крім того, на цьому терміналі функціонує окрема зала для відпочинку, що розрахована на 48 посадочних місць. Поруч, в окремій кімнаті встановлено автоматичну камеру схову речей, якою можна скористатися за допомогою чергового по залу. Тут же функціонує туалет, який облаштовано спеціальним обладнанням. У залі для інвалідів до їхніх послуг - «кімната гігієни». На всіх вокзалах є інвалідні візки, переговорні пристрої, які розміщено на висоті, що є зручною для спілкування.

    Потрібно згадати і про те, що на вокзалах станцій Київ-Пасажирський, Вінниця, Дарниця, на зупинній платформі Караваєві Дачі функціонують ліфти. Виділено місця для паркування спецавтомобілів на вокзалах станцій Київ-Пасажирський, Хмельницький, Вінниця, Чернігів, Ніжин, Козятин, Конотоп, Ворожба, Бахмач, Хутір Михайлівський, Кам’янець-Подільський.

    На залізниці для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостям є три спеціалізованих вагони. У комплекті кожного - спеціальні інвалідні візки. Вагони мають обладнання для зручної посадки і висадки та спеціалізоване купе. До речі, функціонує технологія прийому замовлень на причеплення спеціального вагона для пасажирів з обмеженими фізичними можливостями.

    Можливо, вас зацікавить і наступна статистика: за 8 місяців 2009 року вагонами Південно-Західної залізниці перевезено 225 інвалідів-колясочників та 219 супроводжуючих осіб. Отже залізнична інфраструктура доступна для осіб з обмеженими фізичними можливостями.

    - Наступне питання - про експрес-передачі. Як оцінює таку послугу залізничний клієнт?

    - У 2009 році залізницею покращено якість надання цієї послуги. Як відомо, з 1 червня поточного року дана послуга оформлюється та приймається на вокзалах та станціях залізниці, що дозволяє громадянам у зручний для них час здати передачу на вокзал, де вона буде зберігатися до відправлення поїзда. Ясна річ, що у такому разі працівником вокзалу її вчасно буде доставлено до конкретного поїзда. Доходи від запровадження цієї послуги свідчать про те, що вона користується певним попитом у населення.

    - На даний час спостерігається збільшення попиту на послуги з оплати та бронювання проїзних документів через мережу інтернет. Чи не так?

    - Маєте рацію. З 1 січня по жовтень поточного року через мережу інтернет заброньовано та оформлено в касах залізниці 4363 місця. За період з 31 березня по кінець вересня цього року через мережу інтернет в касах залізниці сплачено за 16677 проїзних документів.

    З метою популяризації послуги з бронювання та оплати проїзних документів через комп’ютерну мережу на вокзалах для таких пасажирів забезпечено позачергове оформлення проїзних документів, у томі числі шляхом обслуговування їх у спеціалізованих квиткових касах.

    Варто доповнити цю інформацію: відповідно до доручення Міністра транспорту та зв’язку України з 14 квітня 2009 року у відділеннях Укрпошти також впроваджено послугу із замовлення проїзних документів через всесвітню «павутину».

    - Для зручності пасажирів під час літніх перевезень відкриваються нові, а також утворюються пересувні каси. Розкажіть, будь ласка, про це докладніше.

    - Додаткові квиткові каси відкриваються при збільшенні пасажиропотоку. Так на період літніх пасажирських перевезень у 2009 році в Українському центрі з обслуговування пасажирів та на столичному вокзалі було додатково відкрито 42 квиткових каси. Із них 30 - обслуговували подорожан, які відправлялися на поїздах дальнього сполучення, 10 кас працювали на обслуговування напрямків приміського сполучення. Функціонували також дві змішані квиткові каси. Єдина поки що пересувна квиткова каса працює на курорті Хмільник.

    - Чи збільшилась кількість станцій, обладнаних автоматичною системою продажу квитків «Експрес УЗ»? Адже на багатьох малих станціях доводиться виписувати квитки вручну.

    - Впродовж 2007 - 2008 років на 37 станціях із великим пасажиропотоком було встановлено термінальне обладнання. Так званий автоматичний комплекс АСК ПП УЗ для продажу проїзних документів у дальньому сполученні, який замінив диспетчерські термінали. У 2009 році додатково встановлено два термінальних комплекси типу АСК ПП УЗ на станціях Видубичі та Кононівка. На даний час по залізниці через диспетчерські термінали працюють 68 станцій, на яких здійснюються незначні обсяги продажу проїзних документів.

    - Як вирішуються кадрові питання? Адже забезпечення літньої кампанії - річ непроста...

    - І тут ви також праві. Зазначу, згідно із Програмою організації діяльності щодо забезпечення літніх пасажирських перевезень залізницями України на 2009 рік було передбачено прийом на час кампанії 800 провідників пасажирських вагонів.

    Але за певних економічних умов для забезпечення літніх перевезень було прийнято тимчасово 310 провідників. Факт: 75 з них - члени студентського загону, який сформовано на базі студентів Державного економіко-технологічного університету транспорту та Київського технікуму залізничного транспорту.

    - Поговоримо про надання ще одного виду залізничного сервісу. Чи багато пасажирів скористалися послугами вагона-автомобілевоза?

    - Вагон-автомобілевоз курсує до станції Сімферополь - у складі поїзда №12/11 сполученням Київ - Сімферополь - Київ, відправленням із Києва по парних числах місяця.

    За дев’ять місяців 2009 року перевезено 813 автомобілів, загальною вагою понад 1000 тонн, кошти за перевезення автомобілів склали понад 700 тисяч гривень. Нагадаю, перевезення автівки усі охочі можуть оформити завчасно, однак не раніше, як за 45 діб та не пізніше, як за одну добу до відправлення поїзда. У вагоні-автомобілевозі дозволяється перевозити лише легковики, висота яких не перевищує 175 сантиметрів. Якщо перевезення автомобіля не оформлено заздалегідь, то доставити його потрібно не пізніше, ніж за дві години до відправлення поїзда до місця завантаження. Останнє розміщене на 32 колії Приміського вокзалу станції Київ-Пасажирський.

    - Новий рухомий склад, продовження терміну експлуатації пасажирських вагонів. За цими сталими словосполученнями - величезна праця інженерів і вчених. Як просувається програма капітально-відновлювальних ремонтів?

    - На сьогодні в парку пасажирських вагонів залізниці налічується 69 нових одиниць пасажирського рухомого складу вітчизняного та 24 вагони російського виробництв.

    Тепер - про рухомий склад зі стажем. З метою утримання робочого парку пасажирських вагонів у 2009 році залізницею проведено технічне обстеження п’ятдесяти пасажирських вагонів, із яких сорок одному продовжено термін служби ще на п’ять років, тобто до 2014 року. Крім того, у 2009 році залізницею заплановано провести капітально-відновлювальний ремонт 16 пасажирським вагонам з продовженням терміну служби на 16 років.

    - Маршрут Київ - Краків - Вроцлав обслуговується вагонами із розсувними колісними парами SUW 2000. Для пасажирів це безперечна зручність, а як вирішуються технічні проблеми, пов’язані з їх експлуатацією? Яка перспектива подальшого розвитку цього виду рухомого складу?

    - На сьогодні поїзд №35/36 курсує за маршрутом Львів - Краків - Вроцлав. Враховуючи те, що система SUW 2000, яку встановлено на вагонах даного поїзда, - це ноу-хау у залізничній сфері України та у зв’язку з удосконаленням цієї системи було прийнято рішення щодо передачі вищевказаного поїзда на Львівську залізницю. Адже експлуатація і розробка мають бути ближчими одне до одного. Також слід зазначити, що експлуатація розсувних колісних пар пасажирських вагонів відбувається на переході кордону Україна - Польща (станція Мостицька) і нагляд за даним вузлом буде вестись львівськими та польськими колегами.

    Для вивезення пасажирів зі станції Київ - Пасажирський до Кракова курсує щоденно прискорений поїзд №169/170 сполученням Київ - Львів, що прибуває до кінцевої станції о 23 годині 29 хвилин. Далі можна скористатися послугами поїзда №35/36 сполученням Київ - Краків - Вроцлав, який щоденно відправляється зі Львова о 23:59.

    - Це інтерв’ю читачі побачать напередодні Дня залізничника. Поздоровляємо Вас із цим святом!

    - Дякую! Дозвольте і мені скористатися з цієї нагоди і через вашу газету привітати працівників Південно-Західної залізниці - машиністів і диспетчерів, колійників, працівників депо і провідників, зв’язківців, енергетиків, управлінців. Усіх тих, хто забезпечує перевезення пасажирів, вантажів, хто відповідає за ритм у русі поїздів. Бажаю їм здоров’я, нових рішень, благополуччя у сім’ях і на роботі, а також успіхів і життєвих гараздів!

    Віктор ЗАДВОРНОВ

    Вітаємо з ювілеєм! Довіра, заслужена працею

    У Коростенській дистанції сигналізації та зв’язку працює чимало людей, які заслуговують на добре слово за своє сумлінне ставлення до роботи. За те, що постійно відшліфовують свої знання і вміння, в яких постійно пульсує технічна раціоналізаторська думка. І про них газета «Рабочее слово», яка протягом багатьох літ є надійним другом залізничників, писала неодноразово.

    Має чимало гарних досягнень в цілому колектив дистанції. Якщо говорити тільки за останні роки, то варто відмітити введення в роботу АТС SІ-2000 на 4 тисячі номерів у 2008-му. Водночас ведуться роботи з розширення місцевої телефонної мережі із встановленням сучасного цифрового обладнання. Коростенські зв’язківці для підвищення безпеки руху поїздів активно займаються й заміною приладів з контролю за технічним станом рухомого складу ПВНАБ-3 на сучасні комплекти типу АСДК-Б. Фахівці дистанції впровадили системи автоматичної ідентифікації рухомого складу САІРС, «Бар’єр». А який величезний обсяг робіт було здійснено зв’язківцями у справі електрифікації дільниці Коростень - Шепетівка, під час реконструкції станції Товкачівський…

    Ці та багато інших справ були успішно втілені в життя завдяки згуртованості колективу, який вміло організовує начальник дистанції Василь АБРАМОВИЧ. Це досвідчений зв’язківець і керівник, який зумів заслужити авторитет серед залізничників і не тільки серед них. Як запевняють його колеги, повага ця заслуговувалася роками напруженої праці і водночас розумінням тих, хто трудиться поруч, завдяки взаємопідтримці. Начальник особисто брав участь у багатьох справах або ж безпосередньо керував найбільш важливими процесами. Найголовніше ж те, що знає він, як налаштувати в цілому роботу підрозділу, як ефективно керувати процесами і людьми. І результати не забарилися. Скажімо, гарно розвивається в дистанції підсобно-допоміжна діяльність, яка складається з надання послуг зв’язку населенню. Якщо порівняти доходи від цього виду діяльності, то в 1995 р. вони складали 50 тис. грн., за минулий рік - мільйон шістсот тисяч українських грошових одиниць.

    …У 1995 р. Василь Степанович очолив підрозділ. А перед цим був тривалий і непростий час становлення. Якраз у ці дні, напередодні свого життєвого ювілею - 50-річчя від дня народження, певне, Василь Степанович для себе визначить основні віхи цього періоду життя. А щоб досягти поставленої перед собою мети, юнакові, який народився в с. Щорсівка Коростенського району, довелося докласти багатьох зусиль, пройти шлях від електромонтера до керівника дистанції.

    Він закінчив із відзнакою навчання в КЕМТі, вищу освіту здобув у Харківському інституті інженерів залізничного транспорту. У Коростенській дистанції трудився і електромеханіком зв’язку. Його фах знадобився на дільницях Коростень - Олевськ, Коростень - Тетерів. Працював й заступником начальника по зв’язку. Його професіоналізм, енергійність, небайдужість до справи, яку виконує, організаторські вміння відзначалися не раз і керівництвом залізниці. А в 2004 р. Василь Степанович отримав знак «Почесний залізничник».

    Водночас з професійними справами варто відмітити, що разом з дружиною Надією Володимирівною, яка працює заступником начальника відділу кадрів Коростенської дирекції, вони гарно виховали сина і доньку. Передусім, прагнули навчити їх порядності, поваги до людей. І це, звісно, власним прикладом.

    Неодноразово доводилося бачити, як ідуть до кабінету Абрамовича сивочолі дідусі чи заклопотані похилого віку жіночки. Комусь треба підвезти паливо додому, а допомоги, окрім як на підприємстві, де протрудився увесь вік, шукати ніде. Іншим треба, можливо, порада, як вирішити ту чи іншу проблему, хтось із стареньких просить і матеріально підтримати… І хоч не все можна вирішити, але в дистанції підставляють плече ветеранам. По можливості, бо завжди в пошані були і будуть тут люди праці, учасники війни. Втім розуміння людських проблем, прагнення допомогти їм і сприяло тому, що В.С. Абрамович є депутатом міської ради вже третє скликання. Серед народних обранців він відрізняється активною життєвою позицією, обізнаний з багатьма питаннями життєдіяльності міста. За словами тих, з ким довелося спілкуватися, Василь Абрамович, водночас, дбає і про те, щоб захистити, відстояти інтереси залізничників. Вони ж, як свідчить неодноразове обрання в раду, йому довіряють. А чи є ще цінніша винагорода за працю, як людська довіра?

    Оксана КЛИМЧУК

    Сторінки майбутньої книги. Історія та сьогодення Південно-Західної

    Завжди вважалося, що роль книги у справі просвіти, виховання, формування світогляду та у збереженні національних традицій є надзвичайно великою. Майбутня книга, яку за ініціативи начальника Південно-Західної залізниці Олексія КРИВОПІШИНА автори мають випустити у світ напередодні визначної дати - 140-річчя з дня заснування столичної магістралі, - народжуватиметься на сторінках «Рабочего слова». Ми намагатимемося ознайомити читачів із цікавими фактами літопису сталевої магістралі, відкриватимемо вікно у залізничний світ, збудуємо інформаційний міст, який з’єднає різні епохи в часі та просторі. Сподіваємось, що завдяки історичному нарису читач матиме доступ до знань, ідей, духовних і моральних цінностей, творчих досягнень багатьох поколінь залізничників. Так буде!

    Народження магістралі

    Споконвіку курними битими шляхами України рухалися підводи, запряжені волами і кіньми. Під скрип коліс долали вони відстань від села до села, від міста до міста.

    Здавалося, так буде завжди. Проте у ХІХ ст. настала нова епоха в комунікаційних засобах: залізниці ніби стиснули час і простір металевими рейками. Парові машини показали людству свою силу і можливості. Відійшов у минуле неквапливий крок історії…

    У країнах Західної Європи і Північної Америки швидко усвідомили переваги нового виду транспорту для комерційних, а найперше - для військових потреб. Тож їх території швидко покривалися мережею залізничних колій.

    А поки у дрімотній Російській імперії точилися дискусії про необхідність залізничного транспорту для її безмежних просторів, по сусідству, в Австро-Угорській імперії, прискорено споруджувалися у складному гористому рельєфі численні залізничні лінії, одну з яких у листопаді 1861 р. протягнули до Львова.

    Багато причин призвели до поразки Росії у Кримській війні 1853 - 1855 рр. Одна з них полягала у тому, що не було реальних можливостей швидко доставити до місця бойових дій війська, озброєння, боєприпаси. Лише трохи більше половини солдатів, відправлених до взятого в облогу ворогом Севастополя, змогли дійти до міста, решта застрягли у дорозі через епідемію інфекційних кишкових хвороб. Падіння Севастополя і невигідна для Росії Паризька мирна угода 1856 р. наочно показали воєнну і економічну відсталість імперії. Тож по війні царський уряд змушений був замислитися над тим, як у короткі терміни віднайти можливості, щоб запровадити залізничний рух у масштабах всієї держави. Стало зрозуміло, що розбудова залізниць призведе до піднесення економіки країни.

    На той час уже було споруджено і успішно діяли Царськосільська залізниця та магістраль Петербург - Москва.

    У 1862 р. головноуправляючий шляхів сполучення і публічних споруд П. Мельников розробив досить детальний проект перспективного плану розвитку мережі шляхів сполучення в Росії, зокрема в південному регіоні на території нинішньої України.

    У грудні 1862-го та січні 1863 рр. під час особливих зборів у присутності імператора він доповідав про свої пропозиції. Але тоді цей проект не було затверджено, хоча і було визнано за необхідне і нагальне спорудження ліній від Москви через Тулу, Орел, Курськ і Харків до Севастополя, від Одеси до Києва. При цьому малося на увазі, перш за все, військове, а не господарське значення цих ліній.

    П. Мельников пропонував, щоб ці роботи виконувалися урядом або за визначеної участі урядовців у проекті. Проте було вирішено вести будівництво силами акціонерних компаній.

    Лише в 1863 р. за височайшим велінням було дозволено будівництво першої залізниці від Одеси до річки Дністер, а саме - до колонії Паркан, довжиною 293 кілометри. Її будували на казенний рахунок біля трьох років (1862 - 1865 рр.). Керував роботами камергер барон Унгерн-Штернберг.

    Як робоча сила використовувалися каторжники і солдати зі штрафних команд, що було характерно для порядків, існуючих тоді у Російській імперії.

    Рейкову колію передбачалося спочатку вести далі, на Київ, але після тривалих суперечок стали прокладати її в бік Єлисаветграда (нині - Кіровоград) і далі на Харків.

    Потім у 1866 р. товариству «Девріер і К°» було дозволено спорудження Києво-Балтської залізниці завдовжки 467 кілометрів.

    Проте лише у травні 1868 р. приступили до будівництва цієї залізниці. Для її спорудження зігнали з навколишніх сіл селян, прибули три дивізії солдатів, багато штрафників. До робіт залучили майже 30 тис. осіб.

    Іноземні підрядники, користуючись можливістю розбагатіти за казенний рахунок, установили на будівництві жорсткий режим. Роботи велися на низькому технічному рівні, без дотримання елементарних умов з охорони праці.

    Рух пасажирських поїздів по цій лінії було відкрито через чотири роки. 7 червня (26 травня за старим стилем) 1870 р. було покладено початок існуванню Південно-Західної залізниці. Об 11 годині 30 хв. із Києва відправився перший поїзд, який прибув до Бірзули (нині - Котовськ) о 6 год. 27 хв. вранці наступного дня.

    Відкриттю руху поїздів на лінії Київ - Бірзула передував курйоз, який нагадав про події, що сталися до початку будівництва цієї лінії.

    Як відомо, лінію Курськ - Київ будував один з великих, як би зараз сказали, бізнесменів Карл фон Мекк, а лінію Київ - Бірзула з гілками від Жмеринки до Підволочиська і від Козятина до Бердичева споруджував французький підприємець Фільоль. Між цими двома конкурентами йшло негласне суперництво: хто першим в’їде в Київ.

    Від Курська до Броварів залізницю було прокладено ще 1868 р. А 30 серпня наступного року було відкрито рух пасажирських і товарних поїздів між станцією Курськ і тимчасовою станцією Дніпро (Кухмістерська Слобода) на лівому березі Дніпра. Далі пасажири і вантажі доставлялися пароплавами до Поштової площі.

    13 лютого 1870 р. відбулося відкриття руху новим мостом через Дніпро, який побудовано за проектами і під керівництвом відомого інженера Аманда Струве. Напередодні міст пройшов випробування. Для цього підготували спеціальний состав, який складався з шести паровозів. На той час це був найбільший міст у Росії довжиною понад версту. Під час випробування інженерної споруди автор проекту, за давнім звичаєм, стояв під мостом. Пофарбована у білий колір, ця красива споруда стала величним пам’ятником своєму творцеві А. Струве.

    Одночасно з відкриттям мосту відбулося і відкриття залізничного вокзалу, про яке місцеві газети писали: «Київський вокзал гарний і просторий. Особи, яким довірено управління, чемні, ввічливі, жандарми пильні. Один лише цербер, який стоїть біля дверей, що ведуть на платформи І і ІІ класу, не відрізняється особливою ввічливістю». Після урочистостей спеціальний поїзд із запрошеними з лівого берега Дніпра відправився в місто і зупинився на станції Київ-ІІ Києво-Курської залізниці (нині - станція Київ-Московський).

    «На жаль, не зважаючи на всі намагання компанії, поїзд не міг доїхати до нового пасажирського вокзалу, що виконував спільні функції для Києво-Курської і Києво-Балтської залізниць. Звичайно, що пасажири потерплять ще деякий час незручність через відсутність пасажирського вокзалу, зате репутація п. Фільоля ще більш з’ясується і зміцниться», - писала газета «Кивлянинъ» 3 (16) лютого 1870 р. з нагоди цієї події.

    Свято все ж таки завершилося банкетом, даним п. Мекком у залі будинку дворянських зібрань. Нині це будинок Національної філармонії. Незабаром з Петербурга надійшов наказ і перший поїзд Курсько-Київської лінії було прийнято на станції Київ-І 5 (18) лютого 1870 р. Таким чином, станція Київ-І (нині - Київ-Пасажирський) стала відкритою для загального користування.

    Відтоді Київ поєднався залізницею з Петербургом, Москвою, Харковом, Одесою, а береги Балтійського моря - з берегами Чорного.

    Одеса, а потім і Київ закінчували перші свої залізничні напрямки Балтою, хоча поїзди з Одеси прямували до станції Балта, а з Києва - до станції Бірзула. Місто розташовано в 22 км від Балти. Станція Балта отримала назву від древнього повітового міста Подільської губернії Балта, яке було розташоване на обох берегах річки Кодима - притоки річки Буг. У Балті процвітала торгівля хлібом, худобою з великими обсягами реалізації іншої товарної продукції, що прибувала сюди, особливо в травні - червні.

    (Далі буде…)

    Петро МОСКАЛЕНКО

    Факт і коментар. Як святкували День залізничника

    Святкування було започатковано 25 червня (7 липня за новим стилем) 1896 р. у столітній ювілей імператора Миколи І, який багато зробив для розвитку залізниць на теренах Російської імперії. У той день у міністерстві шляхів сполучення відбулися урочистості. На ознаменування цієї події пасажирські вагони і форму службовців трьох залізниць, будівництво яких розпочато згідно з указами Миколи І, - Царськосільської, Миколаївської та Петербурзько-Варшавської, прикрасили вензелем імператора. На Петербурзькому і Московському вокзалах Миколаївської залізниці було встановлено бюсти самодержця. Саме тоді було прийнято рішення про організацію галузевого музею шляхів сполучення, для якого було виділено приміщення манежу при будинку міністра. А через декілька днів було підписано імператорський указ про запровадження професійного свята - Дня залізничника.

    Святкового дня 1897 р. центральні і місцеві залізничні установи не працювали. У департаменті та на петербурзьких вокзалах відбулися богослужіння, ввечері пройшла урочиста вечеря у Павловському музичному вокзалі, згодом відбувся концерт з творів М. Глинки, О. Даргомижського,

    О. Верстовського. З повчальним словом під час молебні виступив настоятель церкви при Інституті інженерів шляхів сполучення протоієрей П. Городцев: «Будь-якому служінню має передувати знання, що об’єднається з любов’ю до справи. Чим більше любові і розуміння справи, тим остання краще завершується. У великій залізничній справі, де працюють тисячі діячів у різноманітних царинах, для більшого процвітання необхідно, крім знань і любові до справи, тісне душевне єднання і взаємодопомога одне одному у роботі. За таких умов працівники залізничної справи долатимуть гори, перепливатимуть моря і ріки і перемагатимуть будь-які природні перешкоди, що перетинають шляхи сполучення для блага і процвітання народів».

    З початку ХХ ст. святкування проводилося вже на всіх залізницях країни. На деяких з них урочистості проводилися у депо і головних майстернях. Залізничні будівлі прикрашали знаменами, килимами, квітами. На святкування запрошували чиновників з інших відомств: керівників рухом військ, жандармерії, представників місцевих адміністрацій.

    Про День залізничника розповідалося в одному з липневих номерів газети «Светофор» за 1913 р. Той матеріал побачив світ під характерною назвою - «Свято, про яке забули».

    • Найстаріший пасажирський залізничний маршрут довжиною 71,3 км було відкрито на лінії Львів - Мостиська у 1861 р.
    • Найвисокогірніша залізнична станція в Україні діє на ст. Бескид, яку розташовано у Карпатах на висоті 790 м над рівнем моря.
    • Найменший в Україні та світі паровоз створив майстер-мініатюрист М. Маслюк. Він набагато менший за макову зернину. Найменший залізничний вагон також вийшов з «цеху» М. Маслюка: він у 3,5 раза тонший від волосини.
    • Перші залізничні вагони почали виробляти у 1875 р. у Київських ремонтних майстернях Південно-Західних залізниць.
    • Першу залізницю на території України було прокладено у 1861 р. між Львовом і Перемишлем. У 1899 р. розпочався рух на лінії Львів - Чернівці - Ясси.
    • Першою в Україні електрифікували дільницю між Довгінцевим і Запоріжжям, яку було впроваджено у 1935 р.
    Підготував Віктор ЗАДВОРНОВ

    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05