РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 3 (22 січня 2010) 

  • Нехай вантаж обирає столичну


    Досконала комерційна робота у сфері вантажних перевезень покращує фІнансово-економічні показники діяльності залізниці. З метою прискорення перевізного процесу галузева служба комерційної роботи та маркетингу взаємодіє з галузевими службами перевезень, вагонного та локомотивного господарств, службою колії. Наш кореспондент звернувся до начальника галузевої служби комерційної роботи та маркетингу Південно-Західної залізниці Геннадія МАЙДАНИКА І попросив його розповісти про основні задачі І функції структури, ЇЇ правову та організаційну діяльність. Забігаючи наперед, скажемо: нам вдалося дізнатися багато цікавого не лише про актуальні питання, що стосуються сучасного стану у сфері залізничних перевезень вантажів. Геннадій Володимирович докладно розповів про етапи удосконалення роботи служби впродовж останніх років.

    - Геннадію Володимировичу, впродовж минулого року працівникам комерційного господарства столичної магістралі судилося пережити нелегкі часи через падіння вантажообороту. Незважаючи на сучасні економічні «сюрпризи», які заходи застосовувалися для залучення залізничної клієнтури?

    - В умовах економічної кризи керівництво та відповідні фахівці нашого Державного територіально-господарського об’єднання з метою залучення додаткових обсягів перевезень застосовували низку відповідних ситуації заходів. Наголошую, це при тому, що ми намагалися знизити транспортні навантаження на виробників. Тому є маса підтверджень. Зокрема, відповідно до рішення Тарифної комісії та пункту 4 Загальних положень Збірника тарифів, а також на підставі додаткових угод до договору «Про організацію перевезень вантажів, проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги» підприємствам-виробникам нерудних матеріалів надається так звана відкладена знижка у розмірі 10 відсотків до сучасних тарифів. Але це за умов, якщо відбувається гарантоване збільшення на 21 відсоток обсягів перевезень щебеневої продукції та гранітного відсіву у порівнянні з фактичними обсягами впродовж окремого місяця першої половини поточного року, що характеризується максимальним навантаженням.

    Факт: згідно з розпорядженням Укрзалізниці від 16 липня 2009 року №ЦЗ-1- 9/317 на кінець минулого року з відправниками щебеневої продукції укладено 30 додаткових угод. Починаючи із серпня попереднього року, було надано знижку на перевезення багатьом клієнтам. А саме: ТОВ «Шепетівський гранкар’єр», ТОВ «Омелянівський кар’єр», ВАТ «Норинський щебзавод», ВАТ «Попільнянський спецкар’єр», ВАТ «Полонський гірничий комбінат», ВАТ «Малинський каменедробильний завод», ВАТ «Ігнатпільський кар’єр», ТОВ «Бехівський спецкар’єр», ТОВ «Шепетівський гранкар’єр», ТОВ ЮКФ «Легарс», ТОВ «Малодивлинський гранкар’єр», ВАТ Овруцький ГЗК «Кварцит», ВАТ «Лезниківський кар’єр». Отже за підсумками 2009 р. вищезазначеним клієнтам залізниця повернула на їх розрахункові рахунки за ЄтехПД 2761,6 тис. грн.

    Надається також відстрочка платежів, терміном на п’ять діб на прохання клієнтів, з метою збільшення обсягів навантаження лісової продукції та уникнення переключення вантажопотоків на автомобільний транспорт. Серед таких вантажовласників: ДП «Овруцький спецлісгосп», ДП «Білокоровицьке лісове господарство», ДП «Овруцький спецлісгосп», ДП «Луганський лісгосп», ДП «Коростенське лісомисливське господарство», ДП «Радомишльське лісомисливське господарство». Дані клієнти співпрацюють із залізницею протягом багатьох років і зарекомендували себе як надійні та відповідальні партнери.

    - Геннадію Володимировичу, чи зросла кількість відправників із впровадженням нового збірника тарифів на вантажні перевезення? Якими є перспективи на 2010 рік?

    - З моменту введення в дію нового Тарифного керівництва №1, затвердженого наказом №317 Міністерства транспорту та зв’язку України від 26 березня 2009 року, з метою спрощення та врегулювання перевізного процесу, деякі договірні тарифи на послуги, що надаються за вільними тарифами, було включено до тарифу на перевезення вантажів. Зазначу, до 1 травня 2009 року на залізниці діяв 31 договірний тариф (відповідно до пункту 26 розділу 1 Тарифного керівництва №1, затвердженого наказом №551 Мінтрансзв’язку України від 15 листопада 1999 року). На сьогодні діє 9 договірних тарифів відповідно до пункту 32 розділу 2 Тарифного керівництва №1. Зміни, що внесено у зазначений документ, сприяють співпраці клієнтів із залізницею. Адже значно полегшено порядок проведення розрахунків. Всі вищезазначені заходи є перспективними з точки зору діяльності Південно-Західної залізниці у 2010 році.

    - Хотілося б докладніше дізнатися про правове регулювання і арбітражну практику під час перевезення вантажів залізницею? Чи є судові колізії, коли відповідачем є вантажовідправник, експедитор, вантажоотримувач? За яких причин?

    - Відповідно до статей 908 Цивільного кодексу України та 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб’єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються згідно з транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

    Тобто спеціальне правове регулювання транспортної діяльності більш детально визначається у відповідних статутах та кодексах, одним з яких є Статут залізниць України, затверджений постановою №457 Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 року.

    Варто зазначити: стаття 122 Статуту встановлює, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, що виникли у разі порушень.

    За підсумками 12 місяців 2009 року на підставі статей 118, 122 Статуту залізницею застосовано до вантажовідправників штрафні санкції на загальну суму 2 мільйони 45,8 тисяч гривень. Судами задоволено 1273,3 тисячі гривень з урахуванням залишку на початок 2009 року. Відмовлено в задоволенні на суму понад 480 тисяч гривень.

    Тепер вам зрозуміло, що під час розглядів у судах справ даної категорії позовні вимоги залізниці задовольняються частково. Судами зменшується сума штрафних санкцій на підставі пункту 3 статті 83 Господарського процесуального кодексу України, статті 233 Господарського кодексу України та статті 551 Цивільного кодексу України. Згідно з цими державними актами суду надано право при прийнятті рішення про стягнення штрафу зменшувати його розмір з урахуванням усіх конкретних обставин справи. В результаті чого залізниця недоотримала 153 тисячі гривень.

    - Свого часу фактором, що не сприяв підвищенню обсягів перевезень, була процедура, коли закордонні вантажовідправники під час, вибачте за повторення, відправлення продукції через Україну транзитом мали сплачувати і вартість вантажу, що перевозиться. Цікаво дізнатися, чому? Як із цим зараз?

    - Відповідь на це питання варто висвітлювати, спираючись на історію. Спочатку про те, що згідно з наказом Держ-митслужби України №266 від 16 квітня 2004 року керівництву ДТГО «Південно-Західна залізниця» було видано ліцензію на провадження посередницької діяльності митного перевізника. Термін дії ліцензії продовжувався з 26 квітня 2004-го до 25 квітня 2007 року. Проте вже від 31 березня 2005 року за рішенням №235 тієї ж Дермитслужби було скасовано дію згаданого наказу №266 про видачу ліцензії.

    Зазначу, підставою для скасування вищезгаданого наказу, за словами тогочасного керівництва Держмитслужби, стали факти неодноразових порушень митного законодавства, які, між іншим, не стосувалися діяльності митного перевізника. Натомість за весь час Укрзалізницею у статусі митного перевізника не було допущено жодного факту прострочення або ж недоставляння підакцизних товарів до митних органів призначення.

    Неодноразові звернення до Держмитслужби щодо повторної видачі ДТГО «Південно-Західна залізниця» ліцензії митного перевізника не були задоволені з різних причин. Приміром, у зв’язку з новими вимогами до пакету документів.

    Крім того, відповідний главк Укрзалізниці з метою успішного вирішення цього питання офіційно звертався до Президента України, Прем’єр-міністра, Державної митної служби, Ради національної безпеки, Генеральної прокуратури, Служби безпеки, Комітету Верховної Ради з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв’язку. Процес не вирішувався впродовж довгого часу.

    Рішення про позбавлення Укрзалізниці статусу митного перевізника (отже, і нашої залізниці) суттєво скоротило обсяги транзиту підакцизного вантажопотоку територією України. Це, у свою чергу, зменшило надходження до Держбюджету. Врешті-решт, така ситуація призвела до переходу значного відсотка клієнтури на інші види транспорту. Більше того, Україна, як транзитна держава, втратила займані раніше позиції на міжнародній арені.

    Нагадаю, у зв’язку з введенням у 1996 році порядку надання вантажовласниками на адресу митних органів фінансових гарантій щодо доставки транзитних підакцизних товарів до цих митних органів обсяги перевезення транзитних підакцизних вантажів суттєво знизилися. Так на початку дії цього порядку залізниці щорічно недоотримували майже 70 мільйонів гривень доходів, що відповідно негативно позначалося і на надходженні до Держбюджету.

    У 1999 році зазначені послуги фінансового гарантування доставки почало надавати лише одне комерційне підприємство - «Гарант-Сервіс». Це мало негативні наслідки для залізничного транспорту. Через високі розміри заставних платежів (майже 70 % вартості товару) та через несвоєчасну сплату фінансових гарантій затримувалися вагони, а велика кількість країн взагалі змушена була майже повністю відмовитися від послуг залізничного транспорту при перевезенні транзитних підакцизних вантажів (наприклад, Греція, Болгарія, Угорщина, Румунія).

    Крига скресла після надання залізницям України у квітні 2004 року статусу митного перевізника на перевезення транзитних підакцизних вантажів без застосування заходів фінансового гарантування. Саме тоді митні процедури значно спростилися. Адже разом із відсутністю плати за послуги залізниці як фінансового посередника це призвело до нарощування обсягів перевезень транзитних підакцизних вантажів Адже тепер невиправданих витрат на внесення фінансових гарантій залізничники не несли. Це призвело до покращення іміджу України як транзитної держави. Таким чином відбулась демонополізація ринку у сфері надання послуг фінансового гарантування митним органам.

    - Були часи, коли на залізниці відкривалися агентські пункти з відправлення вантажів. Яка їхня доля? Яка доля Центру комплексного транспортного обслуговування?

    - Через складний процес оформлення вантажів для перевезення та розрахунків за них, через несвоєчасну доставку вантажу, недосконалість взаємовідносин між вантажовласниками та залізницею деякі з вантажовідправників перейшли на інші види транспорту, в першу чергу, на автомобільний. Це призвело до зменшення обсягів перевезень.

    І знову трохи історії. З метою призупинення падіння обсягів перевезень та в подальшому для досягнення росту за рахунок переключення вантажопотоків з інших видів транспорту на залізничний, для надання комплексу транспортних послуг, отже і для збільшення доходних надходжень згідно із наказом № 579Ц генерального директора Укрзалізниці від 14 грудня 2000 року на залізниці з 1 січня 2001 року проводився експеримент. Його мета - покращення транспортного обслуговування вантажовласників. Наказом №365 Н від 21 грудня 2000 року на залізниці створено 26 сервісних центрів. Останні функціонували при дирекціях залізничних перевезень, обласних центрах, дистанції навантажувально-розвантажувальних робіт, а також на станціях з відносно великим обсягом вантажної роботи.

    Більшість сервісних центрів не в повній мірі виконували поставлені перед ними завдання. Крім того, згідно з розпорядженням першого заступника міністра транспорту України - генерального директора Укрзалізниці Георгія Кірпи від 15 березня 2001 року ЦУ №113 розширено права начальників станцій. У зв’язку з цим доцільність з подальшого існування значної кількості сервісних центрів було втрачено. Відповідно до наказу від 13 листопада 2001 року №568 Н було закрито частину сервісних центрів. Одночасно на базі сервісних центрів, розташованих на дирекціях залізничних перевезень, створено сектори з обслуговування вантажовласників.

    Підсумую: аналізуючи динаміку отримання доходних надходжень за додаткові послуги, не передбачені Тарифним керівництвом №1, за час роботи сервісних центрів їх подальше функціонування втратило доцільність.

    Виходячи з вищезазначеного, наказом від 27 грудня 2007 року №760-Н «Про закриття сервісних центрів та секторів з обслуговування вантажовласників» на залізниці було припинено експеримент з покращення транспортного обслуговування вантажовласників та припинено дію всіх існуючих на залізниці сервісних центрів та секторів з обслуговування вантажовласників. Проте діяльність нашої служби на тому не припинилася.

    - Відомо, що існує конкуренція залізниці із автомобільним транспортом. У такому разі, хто перемагає? Які заходи впроваджуються на Південно-Західній з точки зору конкурентної боротьби: маркетинг, реклама тощо?

    - З метою ознайомлення користувачів залізничного транспорту України з умовами перевезень вантажів у межах України і на експорт працівниками комерційної служби систематично оновлюється вся інформація щодо вантажних перевезень, яку розміщено на сайті залізниці (http://www.swrailway.gov.ua/M/).

    Окрім інформації, необхідної користувачам транспортних послуг при перевезенні вантажів, сайт наповнюється новими фотоматеріалами про роботу комерційного господарства залізниці.

    Для проведення кампанії з рекламування послуг, що надаються користувачам при перевезенні вантажів, комерційною службою у 2009 році виготовлено рекламний буклет. Тут надано інформацію про роботу комерційного господарства залізниці, зазначено номери телефонів усіх відділів комерційної служби та дистанції навантажувально-розвантажувальних робіт. Ці відомості необхідні для надання консультацій вантажовласникам під час перевезення продукції. Буклети розіслано на вантажні станції для ознайомлення з ними користувачів транспортних послуг залізниці.

    Крім того, ми розмістили інформацію про надання послуг комерційним господарством залізниці у періодичних виданнях «Avizo», «Базар» та «Рабочее слово». А ще підготовлено та направлено до головного комерційного управління на DVD-носіях іміджеві рекламні відеоматеріали про роботу господарства.

    У результаті проведеної працівниками комерційного господарства роботи щодо переключення вантажопотоків з автомобільного на залізничний транспорт за 12 місяців 2009 року на залізницю додатково залучено 495 вагонів або 23,68 тисяч тонн вантажів, що склало в грошовому еквіваленті понад 3 мільйони 150 тисяч гривень.

    - Дякую за цікаву бесіду.

    Спілкувався Віктор ЗАДВОРНОВ
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05