РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 3 (22 січня 2010) 

  • «Експрес-2» - «Експрес-УЗ». Історія не закінчується


    автоматичні системи столичної магістралі - у надійних руках. Заступник начальника ІОЦ Південно-західної залізниці Сергій БАРДАДИМ, інженер-технолог Вікторія БЕШЕНКОВА, провідний інженер-технолог Зінаїда РЕПЕХ, начальник виробничого відділу АСК пасажирських перевезень Людмила ШКАНДАЛА, провідний інженер-технолог Людмила РЕВУНЕЦЬ.

    Наприкінці 1984 р. саме на столичній магістралі було впроваджено в промислову експлуатацію першу на залізницях України, проте третю у колишньому Союзі, автоматизовану систему резервування і продажу місць на пасажирські поїзди. АСК «Експрес-2» - таку назву мала ця система з типовим програмним забезпеченням на базі трьохмашинного програмно-технічного комплексу ЕОМ ЄС1045, продуктивністю майже мільйон операцій за секунду.

    Понад 202 мільйони квитків? Це вражає

    Які ж переваги було отримано при впровадженні АСК «Експрес-2» у порівнянні з ручним способом оформлення пасажирських квитків на поїзди? Як тоді спеціалісти використовували можливості потужних електронно-обчислювальних машин?

    Витрати часу на придбання пасажирами проїзних документів знизилися удев’ятеро: із семи хвилин при ручному способі видачі проїзного документа - до 45 секунд за використання системи АСК «Експрес». Ясна річ, застосування цієї електронної новації відчули не лише залізничники, а в першу чергу - пасажири на багатьох вокзалах столичної магістралі: суттєва економія часу. Хіба це не важливо?!

    Факт: реакція електроніки складає дві секунди при одночасному запиті до системи 50 касирів, впродовж двох секунд надходить відповідь на екран монітора. Тепер перед очима подорожніх - номер поїзда, вагона, місця, дата, вартість проїзду. Автоматичний пристрій друкує квиток із усіма даними. У такому разі система виключає продані квитки з пам’яті ЕОМ і не допускає продажу повторно так званих двійників. Нагадаємо: при ручному методі продажу це явище було стабільним, тому викликало масове невдоволення пасажирів.

    Позитивні результати відчутні. Кількість операцій касирів під час продажу квитків зменшилася уп’ятеро, а продуктивність зросла утричі, при ручному способі за зміну касир реалізовував у середньому 200 - 250 квитків, а за використання автоматизованої системи - 600 - 700. Пропонується порівняти період резервування місць: попередній продаж був можливий, якщо пасажир приходив за 17 діб до відправлення поїзда. Нова АСК дозволила здійснювати продаж проїзних квитків за 45 діб.

    Фахівці Інформаційно-обчислювального центру Південно-Західної залізниці пишаються з приводу того, що вони змогли значно прискорити процес оформлення документів для відправлення пасажирів. При ручному методі група підготовки даних, до складу якої належало 70 залізничників, готувала вручну щодоби для диспетчерської системи бланки на сотні поїздів, тисячі вагонів і десятки тисяч місць. Зараз система самотужки впроваджує дані в автоматичному режимі. Поточні зміни інформації в системі виконують десяток кваліфікованих технологів зі змінним режимом роботи. Як результат - величезна економія фонду оплати праці.

    Автоматизована система «Експрес-2» була з’єднана каналами зв’язку і взаємодіяла з аналогічними електронними системами, які функціонували на кожній залізниці України і країн СНД для можливості оформлення прямої плацкарти та зворотного виїзду.

    Порівняймо переваги електронної технології з ручним методом оформлення проїзних квитків для одержання місця, приміром, для здійснення поїздки за маршрутом Київ - Владивосток (прямих поїздів з Києва немає) через Москву та для зворотного виїзду через Москву. На це ще чверть віку тому витрачалося кілька діб: йшли телеграми, оформлювалися письмові запити. Як мовиться, всебічний облік і контроль. Проте браку в роботі вистачало. Зараз завдяки АСК «Експрес» усе відбувається за кілька секунд.

    За період своєї роботи в АСК «Експрес-2» з 1984 по 2001 рр. було реалізовано понад 202,5 мільйони місць на поїзди дальнього сполучення.

    І традиції, і сучасність

    Прогрес крокував столичної залізницею. Так у 1995 р. було прийнято рішення про розробку національної автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями, а в 1999 р. на Південно-Західній залізниці було впроваджено в експлуатацію АСК «Експрес-УЗ».

    Зазначимо, ця електронна система народилася завдяки творчому тандему вітчизняних фахівців, серед яких поруч із розробниками вагому роль відіграли і спеціалісти Інформаційно-обчислювального центру Південно-Західної залізниці.

    Систему «Експрес-УЗ» було впроваджено на базі найсучаснішого на той час, високонадійного енергозберігаючого програмно-технічного комплексу виробництва корпорації ІВМ з процесорним комплексом 9672. Перехід на передову техніку дозволив підняти на новий рівень розв’язання завдань і забезпечити подальший розвиток залізничної інформатизації. Нагадаємо: спеціалісти ІОЦ столичної магістралі у березні 2009 р. відзначили 10-річчя з дня впровадження в експлуатацію пускового комплексу вітчизняної системи керування пасажирськими перевезеннями АСК «Експрес-УЗ». Річ у тому, що 19 березня 1999 р. нові технічні рішення, які несла у собі ця АСУ, дозволили з одного боку підвищити надійність процесів видачі квитків, збереження необхідних даних в електронній пам’яті. А з другого - впровадити нові технології для забезпечення потреб держави у пасажирських перевезеннях. За словами заступника начальника ІОЦ Сергія БАРДАДИМА, в АСК «Експрес - УЗ» вперше в Україні було надруковано квиток національною мовою.

    Усі квитки, включаючи посадку по ходу прямування поїзда, оформлювались із визначенням номера місця.

    Та головне - це те, що українські розробники системи могли задовольнити будь-які вимоги до функціонування програмно-технологічних комплексів системи у частині ведення нормативно-довідкової інформації, продажу проїзних та перевізних документів, контролю за населеністю поїздів, а також отримання необхідної фінансової та статистичної звітності щодо пасажирських перевезень з урахуванням вимог тарифної політики та чинного законодавства України.

    У ході впровадження системи було проведено повну модернізацію всього квитково-касового обладнання залізниці, а також здійснено побудову локальних обчислювальних мереж на пунктах продажу проїзних документів з використанням сучасних методик обміну даними між квитково-касовими терміналами і центральним комплексом системи.

    Ці заходи дозволили збільшити швидкість обміну інформацією з 1200 до 19000 кБіт/сек., що на той час було дуже суттєвим досягненням. Увесь цей комплекс складних і відповідальних робіт було виконано технічними і технологічними фахівцями ІОЦ залізниці, спеціалістами галузевих пасажирської та фінансово-економічних служб, Українського центру з обслуговування пасажирів на залізничному транспорті, вокзалу станції Київ-Пасажирський, працівниками інших підрозділів залізниці, а також відповідних главків Укрзалізниці.

    У ході розвитку АСК «Експрес-УЗ» було здійснено модернізацію технічного обладнання комплексу, збільшення обчислювальної потужності, підвищення швидкодії системи, модернізовано програмне забезпечення. Це врешті-решт дозволило здійснити переведення квитково-касових терміналів всіх шести залізниць України на обслуговування одним потужним обчислювальним комплексом. Так з грудня 2005 р. на АСК «Експрес-УЗ» розпочалось переключення квитково-касових терміналів Львівської магістралі. А до квітня 2006 р. було завершено переключення касових терміналів інших залізниць. У результаті фактично було створено якісну нову інтегровану систему керування пасажирськими перевезеннями всієї Укрзалізниці, що і відобразилось в її робочій назві - АСК ПП УЗ. На сьогодні творці автоматизованої системи продовжують розвиток та розширення нових функціональних можливостей: з початку минулого року впроваджено технологію бронювання та продажу пасажирських квитків через мережу інтернет та Укрпошту, у перспективі очікується впровадження автоматизованого продажу квитків на міжнародні поїзди у країни дальнього зарубіжжя.

    За час існування АСК «Експрес-УЗ» (АСК ПП УЗ) системою лише квитково-касових терміналів Південно-Західної залізниці, яких на даний час нараховується понад 500, реалізовано майже 170 млн. місць, тобто таку кількість пасажирів було відправлено з великих вокзалів та маленьких станцій залізниці.

    Нагадаємо про інформаційний привід для цієї публікації. 29 грудня минулого року виповнилося 25 років з дня впровадження в експлуатацію Державною комісією пускового комплексу автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями на Південно-Західній залізниці. З тих пір змінилось покоління фахівців, які починали впровадження цієї системи. В історії залишились назви систем та програмно-технічних комплексів, на зміну досвідченим фахівцям до ІОЦ столичної магістралі прийшли молоді спеціалісти. Але традиції із забезпечення надійної роботи та впровадження нової, більш досконалої техніки та прогресивних технологій залишаються незмінними.

    За матеріалами, наданими фахівцями ІОЦ, підготував Іван СОТНИКОВ
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05