РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 33 (31 серпня 2009) 

  • Відверто. Психолог запрошує до співпраці

    Для кого працюють психологи? До стоматолога йдуть, коли болить зуб і неможливо терпіти біль, людина погоджується на його видалення з надією на полегшення. А коли болить душа?.. У більшості випадків, займаються самолікуванням, обговорюють ситуацію, що склалася зі знайомими, намагаються втопити проблеми в горілці, і як результат - хвороби, алкоголізм та багато інших негативних наслідків. А чому б не звернутися за кваліфікованою допомогою?

    Існує думка, що послугами психолога користуються лише на Заході. Але не зрозуміло - чому? Адже ми також навчаємось, працюємо, спілкуємось з людьми, закохуємось… І проблеми ті ж, і в особистому житті, і на роботі.

    Звичайно, психологічні знання можна отримати зі щоденного досвіду, всі як один скажуть: «Я сам собі психолог». Та не кожен на основі отриманої інформації може зробити відповідні висновки. Тож для чого потрібен психолог на підприємстві, тим паче на залізничному? Будь-яке сучасне підприємство - це, перш за все, - соціальна організація. Працівники всіх спеціальностей, у тому числі керівники різного рангу, більшу частину робочого часу спілкуються з людьми. Продуктивною є позиція, при якій працівник налаштований на результативну взаємодію з колегами. Тому виникає потреба в тому, як найбільше дізнатися про професійні та особистісні якості співрозмовника. Приймаючи рішення, пов’язане з технікою, хочеться спиратися на достовірні знання законів її функціонування. Логічно, що знання такого ж роду накопичуються й по відношенню до людської особистості. Тому існують наукові підходи до характеристики особистості. Ця наука, власне, й називається психологією.

    На відміну від деяких інших наук, знання з психології необхідні кожному, хто відчуває серйозну відповідальність за себе, за інших і за результат своєї праці. Через незнання психологічних особливостей колеги, дружини чи чоловіка можуть виникати незрозумілі конфліктні ситуації, залишатися невирішеними питання, які не даватимуть підтримувати дружні стосунки. А інколи й психологічні бар’єри, що не дозволятимуть разом жити. Таким чином, налаштування на ефективну взаємодію з іншими людьми і з самим собою на основі психологічних знань допоможе уникнути багатьох ділових та особистих невдач.

    Крім того, в сучасному житті, особливо при взаємодії з людьми або управлінням складною технікою, власні психологічні якості, такі як увага, пам’ять, мотивація, особливості взаємодії з людьми та прийняття рішень, це не тільки особисті дані, а специфічні «інструменти», за допомогою яких людина досягає поставлених цілей. Тому, давно відома фраза «Пізнай самого себе» - для сучасної людини це - умова особистісного та професійного успіху, а не побажання філософа.

    Кожен працівник, відчувши необхідність у психологічних знаннях, може звернутися до психолога, який працює майже в кожному локомотивному депо Південно-Західної залізниці. Фахівець допоможе розібратися в багатьох ситуаціях особистого та ділового характеру, зможе щось підказати, спираючись на наукові знання. Психолог може допомогти людині набути позитивних рис характеру, які допоможуть змінити життя на краще. Але він - помічник, а не «універсальний вирішувач проблем». Необхідно думати самотужки та самотужки приймати рішення і відповідати за них. Це психологія відмінити не зможе.

    Для чого потрібен психолог працівникам локомотивних бригад? Ці питання постійно виникають у багатьох. Не варто забувати, що працівники локомотивних бригад це - люди, які мають дружин, дітей, власні переживання, погляди на життя, на добро і зло… Також не варто забувати, що саме від цих людей більшою мірою залежить безпека руху поїздів. Організація процесу перевезень сьогодні - це складний механізм, в якому бере участь не тільки машиніст та його помічник. Багато працівників різних професій задіяні ще до того, як поїзд вирушить у подорож. У народі існує думка, що помилку будь-якого працівника залізниці, повинен попередити машиніст, що локомотивна бригада це - остання ланка процесу перевезень, яка бачить всі негаразди, скоєні працівниками інших служб. Але машиніст теж людина і покладатися на те, що він ніколи не зробить помилки, не варто. Тут можна навести низку прикладів, де помилку можуть скоїти висококласні машиністи, які мають необхідну професійну підготовку і стаж роботи на цій посаді. Проте не завжди можуть пояснити причину своєї помилки або порушення службових обов’язків. У деяких випадках спрацьовує поняття «професійного вигорання» або недостатній рівень розвитку психофізіологічних та психологічних якостей особистості.

    Проаналізувавши записи у спеціальному журналі, де фіксуються порушення посадових обов’язків та прізвища машиністів чи помічників машиніста, можна зробити висновок, що найчастіше порушують ті, в кого спостерігаються негаразди в сім’ї, конфлікти з дружиною, з дітьми, небажання розуміти та приймати думку інших, безвідповідальність, недружелюбність, невміння ефективно спілкуватися з колегами тощо.

    Практика розгляду причин порушень посадових обов’язків показує, що лише незначна частина локомотивних бригад визнає власні помилки. Основна маса стверджує, що помилка допущена не з їх вини, адже, мовляв, вони виконували свої обов’язки добросовісно. Тому, аналізуючи допущенні помилки, потрібно підходити до кожного випадку окремо, враховуючи співвідношення технічного та психологічного факторів. Лише підхід до розв’язування задач у комплексі дасть позитивний результат.

    Враховуючи статистичні дані аналізів стану безпеки руху поїздів, які виконує служба локомотивного господарства Південно-Західної залізниці, стає зрозуміло, що понад 85 відсотків порушень безпеки руху, маючи на увазі локомотивне господарство, стається не через технічний стан локомотивів, а з вини машиніста.

    Чому ж такі люди не звертаються до психолога? Відповідь дуже проста - ніхто не бажає визнати, що в нього є проблеми. Тим більше - «вузькі місця» психологічного характеру. Така гордість і небажання реально дивитися на речі, призводить до постійних конфліктів як в сім’ї, так і на роботі, нерозуміння власних дітей, вживання алкоголю. Як наслідок - антисоціальні вчинки, у тому числі й крадіжки.

    Цікаво, якщо звернути увагу та виділити корінь слова психолог, можна почути, мовляв: «Я ж не псих, навіщо мені психолог?». Думка про те, що психолог працює з «психами» пов’язана зі співзвучністю слова психолог із словом психіатр. Багато хто не розуміє відмінностей між цими двома поняттями. Простіше кажучи, психіатр лікує ліками, а психолог - словом. Негативна, нефахова думка про фах психіатра розповсюджується й на психологів, які не пов’язані із «психами» та психіатрією. Подібний стереотип залишився ще з радянських часів, коли в психлікарнях «перевиховувались» неблагонадійні громадяни. Яскравим прикладом цього може бути епізод із фільму «Кавказька полонянка», де головний герой помилково потрапляє в психіатричну лікарню. І його відразу починають активно «лікувати».

    Багато працівників депо не розуміють основної мети запровадження посади психолога на залізниці. Але цю думку поділяють не всі. Більшість фахівців розуміють, що все рухається вперед, що культура взаєморозуміння між людьми буде змінювати застарілі стереотипи та небажання вдосконалюватися.

    Ольга ЛЕЩЕНКО, психолог локомотивного депо ст. Жмеринка
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05