РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 30 (8 серпня 2009) 

  • Ніяких хвилювань! З вами – психолог

    У розмові з психологом локомотивного депо Жмеринка Ольгою ЛЕЩЕНКО ми торкнулися багатьох актуальних питань, які будуть цікавими не лише машиністам тягового рухомого складу.

    - Ольго Вікторівно, на початку нашої розмови хотілося б докладніше дізнатися про необхідність спеціалістів вашого профілю на залізничному транспорті.

    - На сьогодні психологія як прикладна наука набуває все більшої популярності. Не винятком є і депо Жмеринка.

    Ще з 1911 р. під час відбору кадрів у повітряні війська, окрім медичного огляду, склад пілотів проходив психологічне тестування з метою зменшення впливу людського фактора на аварійність при польотах. І це - не повний перелік. Багато років психологи працюють в освітніх установах: школах, дитячих садках. Цілком зрозуміло, що у військових структурах також є необхідність у психологічній підтримці. Кадровий відбір за участю психолога проводиться і в правоохоронних органах та пожежних частинах. З 2004 р. посаду психолога впроваджено й на залізниці. В депо Жмеринка психолог працює з 2008 р. Хоча посаду впроваджено майже рік тому, та питання все ж виникають. Для чого потрібний психолог? Чим він займається? Яка різниця, приміром, між психологом та психіатром?

    Кожен погодиться з тим, що між людьми існують індивідуальні відмінності. Неповторність проявляється у поглядах, цінностях, поведінці, вчинках. Особливості характеру, своєрідність здібностей, цільова спрямованість особистості створюють у кожного передумови та нахили до певного фаху. Адже існують деякі професії, пов’язані з видами робіт, які ставлять підвищені або навіть специфічні вимоги до стану психіки людини. До таких робіт не можна допускати будь-якого працівника, не враховуючи індивідуальних особливостей людини. Для особливо відповідальних та пов’язаних з великим ризиком видів трудової діяльності необхідно підбирати кадри, попередньо перевіряючи здібності того чи іншого кандидата для виконання роботи, яка потребує психологічної підготовки.

    Професія машиніста та помічника машиніста доступна не кожному. Професіоналами у цій сфері можуть стати лише ті люди, які здатні виконувати складні трудові операції, справлятися з підвищеним нервово-психічним навантаженням та використовувати на практиці свої особистісні та професійні якості, необхідні для управління сучасною технікою. За умов обов’язкового виконання правил безпеки перевезення пасажирів та вантажів. Адже продуктивність праці залежить не лише від тих знань, які працівник отримав в училищі, університеті чи на технічних заняттях. Умови праці часто вимагають від спеціаліста вміння оперативно застосовувати свої знання за різних обставин. Адже це необхідно, щоб він вміло та швидко зміг самостійно вирішувати, як діяти у нестандартній ситуації. Це обумовлює підвищені вимоги до підбору кадрів та до локомотивної бригади зокрема, від взаємних дій якої залежать добросовісність та надійність під час виконання виробничих завдань.

    - Будь ласка, розкажіть про об’єктивні труднощі у процесі налагодження творчого діалогу «машиніст - психолог».

    Відомо: машиністи та їхні помічники проходять обов’язковий попередній та періодичний медичний огляди, які допомагають визначити, які навантаження може витримати працівник, яку роботу він може виконувати, а яку ні, за станом здоров’я. Фахівець досліджує психологічні та психофізіологічні особливості працівника, що безпосередньо впливають на результат роботи. Їх варто назвати. Це - характер та темперамент, особливості спілкування у колективі, уміння стримуватися, моральні якості, ставлення до матеріальних та духовних цінностей, до праці, до керівництва. Адже все це впливає на психологічний клімат у колективі.

    Я як психолог депо Жмеринка працюю за такими напрямками: професійний відбір працівників, адаптація «початківців», комплектування локомотивних бригад за принципом психологічної сумісності, тренування професійно важливих якостей особистості, проведення профілактичних заходів з групами ризику, індивідуальне консультування працівників локомотивних бригад. Також для кращого розуміння режиму та особливостей роботи машиністів та їхніх помічників здійснюються поїздки у локомотивах на дільниці обслуговування локомотивними бригадами депо Жмеринка.

    Звичайно, виникають труднощі у проведенні психологічного тестування, оскільки деякі працівники ставляться з недовірою, висловлюють тривогу про те, що за результатами іспитів їх можуть звільнити з роботи. Насправді, головна ціль тестування - виявити ті позитивні характеристики, що властиві саме цій людині, оскільки через розвиток позитивних якостей особистості відбувається становлення професіонала. На основі отриманих результатів, можна робити прогноз про подальшу поведінку машиніста чи його помічника. При цьому мова йде про діагностику психічного стану працівника, а не про прогнозування ефективності його діяльності.

    Серед людей розповсюджено думку про передбачення поведінки людини, і тому від психологів інколи вимагають неможливого. Знавець людської душі не має права за жодних обставин стверджувати, що людина в конкретній ситуації буде поводити себе так, а не інакше. Правильніше було б сказати, що можна спрогнозувати у більшій чи меншій мірі поведінку людини в ситуації, що склалася.

    - Чи можна говорити про результативність психологічного тестування?

    - Спочатку про те, що особистісні якості людини не залишаються не змінними, і так чи інакше вони змінюються в процесі діяльності, тому психологічне тестування здійснюється з певною періодичністю.

    Один раз у рік тестування проходять:

    - працівники локомотивних бригад, які не досягли 21 років;

    - працівники локомотивних бригад, яким виповнилося 50 років;

    - машиністи, які працюють в одну особу;

    - працівники локомотивних бригад, які під час проходження тестування отримали результати за двома з базових методик, що не відповідають встановленим критеріям оцінювання.

    Один раз у два роки тестування проходять працівники локомотивних бригад віком від 45 до 50 років.

    Один раз в три роки тестування проходять працівники локомотивних бригад від 21 до 45 років.

    Тепер до суті вашого запитання. Результат роботи психолога неможливо виміряти, до нього не можна доторкнутися чи обчислити, плоди праці побачимо через деякий час, після клопіткої роботи: тестувань, діагностики, консультувань, бесід. Також для отримання позитивного результату потрібне бажання співпрацювати з психологом як локомотивних бригад, так і керівництва депо.

    - Як стають справжніми, дозволю собі такий термін, залізничними психологами? Поділіться планами на майбутнє?

    - Значну роль у моєму професійному становленні як психолога локомотивного депо відіграли цінні поради старшого психолога Південно-Західної залізниці Ірини ЯСТОЧКІНОЇ. Варто зазначити, що для підвищення кваліфікації, обміну досвідом та для контролю за діяльністю психологів Південно-Західної щоквартально проводяться відповідні звіти колег. Наради очолює помічник з безпеки руху галузевої служби локомотивного господарства Валерій Мельник. Це є досить важливим у процесі професійного становлення психологів депо взагалі. І, звичайно, не можна не згадати керівників підприємства, які, по можливості, сприяють професійному зростанню і організації заходів впровадження галузевих наказів Укрзалізниці щодо покращення роботи психолога в депо.

    Про перспективи на майбутнє. У планах - обладнання кімнати психологічного розвантаження для відновлення високої працездатності та професійної надійності працівників локомотивних бригад.

    - Дякую за розмову.

    Спілкувався Никифор ЛИСИЦЯ
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05