РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 20 (1 червня 2009) 

  • До 140-річчя Південно-Західної магістралі. Досягнення видатного інженера Аманда Струве

    Як відомо, 7 червня 1870 року було покладено початок існування Південно-Західної залізниці. Серцем її завжди вважався пасажирський вокзал у Києві. Відомо, що перший поїзд зі сторони Курська прийшов до Києва на початку 1870-го. З трепетним почуттям беремо ми кожний документ понад 140-річної давнини, пов’язаний з історією столичної магістралі. Мета - ознайомити читачів із літописом найстарішої залізниці України, яка є невід’ємною частиною транспорту нашої держави.

    «До 140-річчя Південно-Західної магістралі» - таку рубрику започатковуємо для того, щоб разом з вами, шановні читачі, зберегти і донести до майбутніх поколінь найважливіші моменти, що засвідчують подвижницьку працю численної когорти залізничників.

    З іменем відомого у ХІХ ст. інженера і підприємця Аманда Струве пов’язано становлення Південно-Західної магістралі. Проте сьогодні воно відомо небагатьом фахівцям і любителям залізничної історії. Між іншим, завдяки праці цієї людини було побудовано залізничний міст через р. Дніпро, централізований водопровід, кінну залізницю, впроваджено перший у Росії трамвай, змонтовано вуличне газове освітлення.

    Народився Аманд Струве 30 травня 1835 р. у німецькій дворянській родині. Його предки в середині XVIII ст. перейшли на службу Росії і були дипломатами. Закінчивши Головне артилерійське училище, Аманд Струве вступає на дійсну військову службу. Та ця кар’єра його не приваблює, і він продовжує навчання у Миколаївському інженерному училищі, згодом - академії. Й у віці 22 років вступає на службу до відомства шляхів сполучення.

    Аманд Єгорович удосконалював свої знання за кордоном. А потім 25-літній інженер у чині штабс-капітана пішов у запас і приступив до роботи як начальник однієї з дільниць споруджуваної магістралі Москва - Саратов.

    1864 р. А. Струве - інженер-капітан при Київському окрузі шляхів сполучення. Першим його проектом у Києві було будівництво залізничного моста через Дніпро, який з’єднував Київ із північно-східними губерніями Росії. Міст було закладено в березні 1868 р. Він мав 12 прольотів по 89 м кожен, загальна довжина становила 1068 м, а його вага досягала 140 тис. пудів. На той час за довжиною міст був третім у Росії і лише трохи поступався своїм «родичам» - Сизранському та Катеринославському. Вперше в Російській імперії тут було застосовано прогресивний метод будівництва - кесонний.

    Перший потяг через новий міст прибув на Київський вокзал 17 лютого 1870 р. До речі, пасажири, які прибували в Київ залізницею, з нетерпінням очікували появи «в полі зору могутньої ріки», величезного, майже з версту, моста і запаморочливих висот, де «разворачивался в зелени на горах самый красивый город в России - Киев» (М. Булгаков). За цей проект інженеру-капітану Струве було пожалуване чин полковника.

    Історія існування цієї споруди є недовгою. Міст був висаджений в повітря білополяками в 1920 р. У 1921 р. його було відновлено. Але і цей новий міст проіснував недовго: його було висаджено у повітря у 1941 р. радянськими військами під час відступу з Києва. Поруч з руїнами моста в 1943-49 рр. побудовано новий Дарницький залізничний міст. Сьогодні поруч з ним будується сучасний автомобільно-залізничний міст.

    1886 р. Дума оголосила конкурс на кращий проект облаштування в Києві міської залізниці. Переміг військовий інженер, генерал А. Струве. Відповідно до підписаного 7 липня 1889 р. з Думою договору, він міг побудувати 24 версти залізничних колій, експлуатувати їх 45 років, віддаючи місту частину своїх доходів, а 1 листопада 1934 р. безоплатно передати підприємство місту. Заповзятливості та передбачливості Аманда Єгоровича можна лише дивуватися. Він не лише випробував на київських вулицях усі види громадського транспорту, що існували на той час (конку, локомобіль, електричний трамвай), а й поставляв для них вагони та рейки, виготовлені на Коломенському машинобудівному заводі і залізопрокатному заводі в Кулеб’яках Нижегородської губернії, які йому належали. Будував депо, станції, поїлки для коней тощо.

    Закінчив свою кар’єру А. Струве у чині інженера - генерал-лейтенанта на будівництві моста через ріку Волгу в м. Сизрані.

    12 вересня 1898 р. Аманда Єгоровича Струве не стало. Помер він від хвороби печінки у своєму маєтку Аннине поблизу Коломни. Похований у Санкт-Петербурзі на лютеранському Волковому цвинтарі.

    У XX ст. Київ входив одним із найбільших індустріальних та культурних центрів імперії. Тут були водопровід і каналізація, електричне освітлення і трамвай, телефон і телеграф, тоді як водопровід був із 762 міст європейської частини Росії лише у 19%, телефон - у 18%, трамвай - у 5,5%, а каналізація лише у 3,5%. Усі ці досягнення заклав у другій половині XIX ст. видатний інженер Аманд Єгорович Струве, заслуги якого в розвитку вітчизняної науки і техніки, у будівництві складних інженерних споруд, зокрема в Києві, важко переоцінити.

    За матеріалами історичних видань підготувала Тетяна ШЕМЧУК
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05