РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 33 (12 вересня 2008) 

  • Пристрасті навколо тестування

    У листі до нашої редакції від постійного читача Андрія ВІКТОРОВА, випускника одного з київських ліцеїв, відчувається занепокоєння від проходження підсумкових навчальних тестів. Останні, як відомо, проводилися під час вступної кампанії 2008 р.

    Як було

    Про плюси і мінуси цьогорічного «сита» нам вдалося дізнатися не лише з вуст сімнадцятирічного юнака, який попри все поступив на навчання до столичного престижного вишу. Адже найцінніший той досвід, який отримано власним сумлінням. Друкуємо думки теперішнього студента з деякими скороченнями.

    «Наша рідна держава, - так розпочинає лист А. Вікторов, - починає «тягнутися» до старших та більш мудрих. Одним з проявів цього прагнення «подорослішати» виявилось підписання у 2005 р. так званої Болонської угоди - європейської системи основних принципів навчального процесу - додипломного і післядипломного навчальних циклів. Завдяки їй, приміром, отримавши диплом будь-якого українського вишу, можна поїхати працювати за кордон.

    Впровадження обов’язкового тестування для випускників шкіл, які планують продовжувати навчання, і є однією зі складових цієї системи. Шановне Міністерство освіти та науки України вирішило впровадити тести задля моніторингу якості знань та для боротьби з корупцією у школах. Здавалося б, наміри гарні, але...»

    Автор наголошує на тому, що недоліків у цьогорічній організації зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) було багато. «Функціонери від освіти вирішили, що люди все стерплять. Два-три роки проекспериментували спочатку в деяких областях, згодом впровадили тестування як необов’язкове. А впродовж 2007–2008 р. р. моїм ровесникам це впровадили як повинність. Між іншим, на Заході між початком експерименту з подібним видом оцінювання та його впровадженням як норми минали десятиріччя.

    Цьогорічне тестування «сподобалося» багатьом абітурієнтам. І ось чому. Воно проводилося з 11 предметів, але чомусь усі мали обирати лише три. Тобто маємо ситуацію, коли обмежувався вибір майбутніх повнолітніх громадян нашої держави. Чому так категорично? Уявіть: людина має розвинутий світогляд. Захоплюється одночасно як літературою і журналістикою, так і природничими науками. Для того щоб вступати на філологічний факультет, потрібно надати сертифікат ЗНО з історії України. Для продовження навчання у технічному виші на факультеті, пов’язаному із програмуванням та іншими точними дисциплінами, - з математики і фізики. Тобто як мінімум чотири предмети. А обирати дозволено три... Отака арифметика, без логіки.

    Наступна причина - невідомість. Перший тест було проведено 22 квітня поточного року. А наказ відповідного міністерства про порядок прийому документів потім змінювався кілька разів. Справжнє сум’яття в ряди вступників внесли резолюції на кшталт: слухачам факультетів довузівської підготовки дозволяється вступати на особливих умовах. А через деякий час ці утворення (факультети - ред.) забороняють. Скажіть, на що орієнтуватися випускникові? Тим, хто прагнув навчатися на непрестижних, складних факультетах, приміром, у столичній Політехніці, або у залізничному університеті? Адже саме там довузівська підготовка свого часу відігравала визначальну роль».

    Очевидно, дуже запам’яталися цьогорічні тести А. Вікторову, тому що він піднімає і піднімає низку проблем у листі.

    «Ще одна проблема - власне організація тестування. Використовуючи принцип «вдома і стіни допомагають», організатори тестів писати тести в рідній Альма-матер заборонили. Проте «пункти призову» визначалися комп’ютером у випадковому режимі. На жаль, про комфорт учасників тестування ніхто й не збирався дбати. А навіщо? Відомі факти, коли пункт тестування знаходився кілометрів за 15–20 від навчального закладу. Про «пробки» автотранспорту у столиці нагадувати нікому не потрібно. Як дістатися випускникам, які навчались у віддалених районах мегаполіса? Загальна довжина шляху від дому до пункту тестування становила від 40 до 50 км... Далі - гірше. Шановні інструктори у кабінетах, де відбувалося дійство, оптимізму не додавали. Заборонялося мати буквально все, окрім ручки визначеного кольору й тільки з гелем (замість чорнил) та маленької пляшки з мінводою. Мобільні телефони, звичайні калькулятори - заборонено: передавати чи отримувати усіляку інформацію категорично «ніз-зя».

    - Будь ласка, навчіть мене передавати будь-які відомості через калькулятор, - хотілося попросити організаторів тестів...

    Складання тестів - то лише квіточки. Чиновники Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯ) - саме ця організація займалася проведенням тестування - занадто затягнули із оголошенням результатів. Тести з української мови та літератури перевірялися з першого до п’ятого травня, а результати учасники тестування отримали лише 28-го. Що робилося впродовж трьох тижнів, нікому невідомо. А от майбутні абітурієнти «розривалися» фактично на три фронти: готувалися і здавали тести, при цьому «наздоганяли» втрачене зі шкільної програми, а згодом ще й встигали між тестами здавати випускні іспити за курс навчання у середній школі.

    Після отримання всіх сертифікатів постали інші, не менш важливі для півмільйона абітурієнтів проблеми. Багато вишів... не визнавали сертифікати за істину, як мовиться, в останній інстанції і... вимагали складання додаткових іспитів. Але навіть найвищі бали за сертифікатами та найкращі оцінки абітурієнта не гарантували вступ на обрану спеціальність до вузу. Причина - пункт 15 Правил прийому до вищих навчальних закладів, за яким проходило від 40 до 60% пільговиків. Уявіть розпач тих абітурієнтів, які не мали жодних відзнак у шкільному житті, але попри все добре підготувалися до вступу. Розчарування через те, що все даремно: на 50 бюджетних місць, приміром, припадало 40 пільговиків, які ледве-ледве набрали мінімальний бал при тестуванні...».

    Погляд на проблему директора залізничного технікуму

    Ми мимоволі пораділи за нашого постійного дописувача: А. Вікторов склав іспити, вчиться у Києво-Могилянській академії. А що хвилює у зв’язку із цьогорічними тестуваннями керівників галузевих навчальних закладів? З розмови з директором Київського електромеханічного технікуму залізничного транспорту (КЕМТу) Ларисою СПОДИНСЬКОЮ з’ясувалося, хвилюють педагогів КЕМТу умови прийому до технікуму і в цьому році. Демографічний спад, заборона прийому на заочне відділення без сертифікатів зовнішнього оцінювання призвели врешті-решт до виникнення проблем економічного характеру. А річ ось у чому. Державне фінансування діяльності технікумів недостатнє. Що ж у такому разі закривати навчальний заклад? Суттєва допомога скарбниці закладу - навчання окремих студентів за контрактом. Проте склалася парадоксальна ситуація, коли асигнування за платне навчання контрактників витрачається на навчання студентів-бюджетників. А ці кошти потрібні для покриття «плям» недофінансування з держбюджету: на сплату комунальних платежів, поточних ремонтів будівель, закупівлю обладнання та меблів, матеріальну допомогу дітям-сиротам тощо. І справа не лише в нестачі власних коштів на спеціальному рахунку технікуму. Хвилює те, що на заочне відділення на бюджетні місця у цьому році вступили випуск-ники шкіл. І це у той час, коли сьогодні в технікумі на бюджетних та контрактних місцях старших курсів заочного відділення навчаються в основному тільки залізничники. Відсутність сертифікатів зовнішнього оцінювання у досвідчених працівників підприємств залізничної галузі призвела до того, що приймальні комісії технікумів не мали дозволу брати документи навіть за цільовими направленнями залізниць. Як результат, на заочне відділення КЕМТу здали документи лише 22 майбутніх студенти, за такими спеціальностями: «Монтаж, обслуговування та ремонт автоматизованих систем керування рухом на залізничному транспорті» - 5; «Обслуговування та ремонт пристроїв електрозв’язку на транспорті» - 9; «Технічне обслуговування, ремонт та експлуатація тягового рухомого складу» - 4; «Технічне обслуговування і ремонт пристроїв електропостачання» - 4.

    Технікум не виконує держзамовлення згідно з планами заочного відділення, хоча працівників галузі, бажаючих навчатись, достатньо.

    Перспективи вступної кампанії 2009 року

    Як свідчить Інтернет-сайт Міносвіти, міністр освіти та науки України Іван ВАКАРЧУК заявляє, що тепер навчальні заклади мають розробити власні правила прийому не за три, а не пізніше як за шість місяців. Пам’ятаєте, пункт 15-й Правил прийому, про який нагадував А. Вікторов? Його застосування викликало у громадськості найбільше нарікань. Його планують вилучити. Отже, встановлених квот прийому 40–60% пільговиків від загальної кількості місць державного замовлення вже не передбачається. Жорсткішими стали і вимоги до балів сертифікатів із профільних предметів. Так, вступаючи на бакалавра, із профільного предмета потрібно буде пред’явити сертифікат з балом не нижче, ніж 150, а непрофільного - 124, молодшого спеціаліста - 124 бали. Сертифікати з української мови, незалежно від освітньо-професійної програми, повинні мати не нижче 124 балів. Норму, де було прописано, що учасники IV етапу всеукраїнських олімпіад з базових дисциплін та учасники міжнародних олімпіад, які мають право на зарахування без вступних випробувань, вилучено.

    Як повідомив представникам преси директор УЦОЯ Ігор ЛІКАРЧУК, строки для регістрації учасників тестування залишилися такими ж: з першого листопада до першого березня.

    Максимальну кількість тестів, які зможе пройти кожний учасник тестування, пропонується збільшити з трьох до п’яти. Отже, з’явиться маневр для вступу до різних вишів. Можливостей проходити ще більше тестів чиновники не обіцяють навіть за платню. Річ у тім, що двох місяців для тестування дуже мало. Кількість дисциплін начебто зменшилася до восьми найменувань. Зарубіжна література, всесвітня історія, основи правознавства та основи економіки у цьому році не є популярними. Але, якщо брати до уваги, що тестування слід проводити окремо за кожною іноземною мовою (англійська, німецька, французька та іспанська), потоків вийде 11 (як і в минулому році). Обов’язковим буде і пробне тестування, яке проводиться за рахунок тестуючих та юридичних осіб. А загальну кількість сертифікатів, за якими можна буде вступити до вузу, можливо, збільшать від одного до двох (у тому числі українська мова та література).

    Серед важливих новацій - можливість зараховувати результати тестування за всіма п’ятьма предметами, отримуючи атестацію за курс середньої школи. У тому числі з української мови і математики (або історії України) - обов’язково. А за іншими трьома дисциплінами учень має обирати: чи варто ще раз нервувати, складаючи іспити, або простіше - нехай до атестата потрапить оцінка із сертифіката. Вищий бал має стати в нагоді, якщо абітурієнт буде позиватися в ситуації з однаковою кількістю сумарних балів. Між іншим, ті, хто вчився у класах природничо-математичного або універсального профілів, будуть складати іспити з математики, а гуманітарії - з історії України.

    Як там не є, а вже в листопаді випускники 2009 р. почнуть готуватися до подальших іспитів. Чи будуть зміни при прийомі на заочне навчання - поки що невідомо.

    За словами міністра освіти та науки України, сьогодні науковці Академії педагогічних наук опрацьовують досвід проведення попередніх тестів. Цікаво, чи прислухаються вони до думок колишніх абітурієнтів?

    Іван СОТНИКОВ
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05