РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 27 (8 серпня 2008) 

  • ПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

    У Міністерстві праці та соціальної політики України відбувся тренінг для журналістів на тему «Подальші кроки Уряду щодо поліпшення пенсійного забезпечення громадян України». Фахівці міністерства та Пенсійного фонду України зробили роз’яснення щодо застосування постанови Кабінету Міністрів України № 654 від 16 липня 2008 р. «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян». Цим документом з 1 липня та з

    1 вересня 2008 року підвищено пенсійні виплати окремим категоріям пенсіонерів.

    З 1 липня 2008 року:
    1. Встановлено доплату до пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон).

    Отже, починаючи з 1 липня 2008 р., у разі, коли розмір пенсії (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсій за особливі заслуги перед Україною, сум індексації та інших доплат, встановлених законодавством) не досягає у одержувачів пенсій за вислугу років та за віком, крім пенсій при неповному стажі роботи, призначених відповідно до Закону, 544 грн., таким особам здійснюється доплата у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.

    Тобто, з 1 липня 2008 р. ті пенсіонери, які одержували пенсію у мінімальному розмірі (до прийняття постанови це відповідало 482 грн.), будуть одержувати пенсію у розмірі 544 грн.

    При обчисленні пенсій за віком при неповному стажі роботи, по інвалідності та у зв’язку з втратою годувальника, призначених відповідно до Закону, враховується доплата, передбачена пунктом 1 Постанови 654 (тобто 544 грн.).

    До пенсій встановлюються надбавки та підвищення, обчислені у розмірах, що визначаються від розміру прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, який встановлено Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (з 01.07.2008 р. - 482 грн.). При цьому максимальний розмір пенсії не переглядається і обчислюється, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого відповідно до ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

    2. Встановлено доплату до мінімального розміру пенсії інвалідам, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою.

    З прийняттям Постанови №654 встановлено доплату з тим, щоб пенсії (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсій за особливі заслуги перед Україною, сум індексації та інших доплат, встановлених законодавством) були не меншими за розміри, зазначені нижче:

    Категорії осібРозміри мінімальних
    пенсій до 01.07.2008 р. (грн.)
    Розміри з 01.07.2008 р. (грн.)
    1. Мінімальний розмір пенсії:
    1) для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році:
    по І групі інвалідності1060,001200,00
    по II групі інвалідності965,001090,00
    по III групі інвалідності870,00980,00
    2) для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1987- 1990 роках та осіб, евакуйованих у 1986 році із зони відчуження:
    по І групі інвалідності770,00870,00
    по II групі інвалідності 725,00820,00
    по III групі інвалідності675,00760,00
    3) для інших інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою:
    по І групі інвалідності 630,00710,00
    по II групі інвалідності580,00655,00
    по III групі інвалідності530,00600,00
    4) дітям-інвалідам340,00380,00


    3. Встановлено доплату до розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»

    Визначено доплату пенсіонерам-військово-службовцям з тим, щоб їхні пенсії (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсій за особливі заслуги перед Україною, сум індексації та інших доплат, встановлених законодавством) досягали відповідних розмірів, які наведені в таблиці.

    Категорії осібМінімальні розміри пенсій до 01. 07. 2008 р. грн.Розміри з 01.07.2008 р. (грн.)
    Пенсіонери за вислугу років та у зв'язку з втратою годувальника482,00544,00
    інваліди війни: з числа солдатів і матросів строкової служби
    І група578,40 652,80
    II група530,20 598,40
    III група 506,10 571,20
    з числа єфрейторів (старших солдатів) і сержантів, старших матросів І старшин строкової служби
    І група636,24 718,08
    II група583,22 658,24
    III група556,71 628,32
    з числа прапорщиків і мічманів, військовослужбовців надстрокової служби та військової служби за контрактом, осіб молодшого начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ державної пожежної охорони
    І група694,08783,36
    II група636,24718,08
    III група607,32685,44
    з числа осіб офіцерського складу та осіб начальницького складу (крім молодшого) органів внутрішніх справ і державної пожежної охорони
    І група751,92848,64
    II група689,26777,92
    III група 657,93742,56
    інші інвалідиз числа солдатів і матросів строкової служби
    І група530,20598,40
    II група506,10571,20
    III група 482,00544,00
    з числа єфрейторів (старших солдатів) і сержантів, старших матросів і старшин строкової служби
    І група583,22658,24
    II група556,71628,32
    III група530,20598,40
    з числа прапорщиків і мічманів, військовослужбовців надстрокової служби та військової служби за контрактом, осіб молодшого начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ державної пожежної охорони
    І група636,24718,08
    II група607,32685,44
    III група578,40652,80
    з числа осіб офіцерського складу та осіб начальницького складу (крім молодшого) органів внутрішніх справ і державної пожежної охорони
    I група689,26777,92
    II група657,93742,56
    III група626,60707,20


    4. Збільшено найменшу пенсійну виплату всім категоріям пенсіонерів.

    Встановлено, що у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат, державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам, особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної державної адресної допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 р. № 265, та інших доплат, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною) не досягає 544 гривень, таким особам встановлюється доплата у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.

    У разі, коли в осіб, яким призначено пенсію у зв’язку з втратою годувальника, щомісячний розмір пенсійних виплат не досягає на одного непрацездатного члена сім’ї 544, на двох - 652,8, на трьох і більше - 816 гривень, таким особам встановлюється доплата у сумі, що не вистачає до зазначених розмірів.

    Понад зазначені розміри виплачується лише встановлена пенсіонеру пенсія за особливі заслуги перед Україною.

    Категорії осібНайменший розмір пенсійної виплати до01.07.2008 р. (грн.) Розміри з 01.07.2008 р. (грн.)
    Всі категорії пенсіонерів, крім одержувачів пенсій у зв'язку із втратою годувальника) та одержувачі державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам, особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам 482,00 544,00
    Одержувачі пенсії у зв'язку з втратою годувальника:
    на одного непрацездатного члена сім'ї482,00544,00
    на двох непрацездатних членів сім'ї578,40652,80
    на трьох і більше непрацездатних членів сім'ї 723,00 816,00


    З 1 вересня 2008 року:

    1. Збільшено найменшу пенсійну виплату інвалідам війни та учасникам бойових дій.

    У разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат до пенсій, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною) не досягає в інвалідів війни І групи 1200, II групи - 1080, III групи - 960 гривень, учасників бойових дій - 840 гривень, таким особам виплачується щомісячна державна адресна допомога до пенсії (дотація) у сумі, що не вистачає до зазначених розмірів

    Категорії осіб Найменший розмір пенсійної виплати (без пенсії за особливі заслуги) до 01.09.2008 р. (грн.) Найменший розмір пенсійної виплати (без пенсії за особливі заслуги) з 01.09. 2008 р. (грн.)
    інваліди війни
    І група1041,471200,00
    II група937,321080,00
    III група833,18960,00
    Учасники бойових дій729,03840,00


    2. Збільшено розмір надбавки на дітей

    Непрацюючим пенсіонерам, які мають на своєму утриманні дітей до 18 років, надбавка до пенсії за віком, по інвалідності та за вислугу років, передбачена Законами України «Про пенсійне забезпечення» і «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», виплачується у розмірі не менше 150 гривень на кожну дитину.

    Вид виплатиРозмір (грн.)
    до прийняття Постанови №654 після прийняття Постанови №654
    Надбавка на дітей 19,91 150,00


    3. Надано право на виплату надбавки по догляду за пенсіонерами

    Інвалідам І групи, одиноким інвалідам II групи, які потребують постійного стороннього догляду або досягли пенсійного віку, одиноким інвалідам III групи, які досягли пенсійного віку, одиноким одержувачам пенсій за віком та за вислугу років, які потребують постійного стороннього догляду, та які отримують пенсію відповідно до Законів України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» і «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (крім осіб, які отримують державну соціальну допомогу на догляд відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам»), виплачується надбавка на догляд у розмірі 50 гривень.

    Надбавки на догляд, встановлені законодавством, що діяло раніше, також виплачуються у розмірі 50 гривень.

    Вид виплатиРозмір (грн.)
    до прийняття Постанови № 654 після прийняття Постанови №654
    Надбавка на догляд 9,96 50,00


    РЕФОРМУВАННЯ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ

    З журналістами також було обговорено проект Концепції

    подальшого проведення пенсійної реформи в Україні


    Аналіз здійснених заходів та визначення причин виникнення проблем

    До розбудови пенсійної системи, заснованої на «страхових» засадах, Україна розпочала перехід в 1991 р. Тоді було створено Пенсійний фонд як систему збору і розподілу страхових внесків роботодавців та громадян на пенсійні виплати. Це стало початком переходу до традиційних, у країнах з розвинутою ринковою економікою, принципів організації пенсійного забезпечення.

    У подальшому цей процес розвивався в ході впровадження пенсійної реформи, основою якої стали прийняті Верховною Радою України у 2003 р. закони України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та «Про недержавне пенсійне забезпечення». Перша постанова була успішно впроваджена, й сьогодні діє як солідарна пенсійна система. Друга постанова передбачала впровадити обов’язкову накопичувальну пенсійну систему та систему недержавного пенсійного забезпечення.

    У ході реформи, впровадженої в 1991 р., здійснено ряд важливих для подальшого розвитку пенсійної системи перетворень. У солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування забезпечено призначення пенсій на підставі даних системи персоніфікованого обліку; розмежовано джерела фінансування пенсій за різними пенсійними програмами між бюджетом Пенсійного фонду України та державним бюджетом і дещо зменшено обсяг пільг зі сплати страхових внесків; законодавчо розмежовано системи справляння податків і справляння соціальних страхових внесків тощо.

    Завдяки реалізації в 2008 р. законодавчих змін щодо актуалізації заробітку, який враховується при призначенні (перерахунках) пенсій (виходячи з розміру середньої заробітної плати, з якої сплачувались страхові внески, за 2006 рік - 928,81 грн.), та підвищення вартості року страхового стажу з 1% до 1,2% з 1 січня 2008 р. (а з 1 жовтня 2008 р. до 1,35%) вдалося відновити диференціацію розмірів пенсій для 8 млн. пенсіонерів (близько 60% від їх загальної чисельності) та підвищити коефіцієнт заміщення пенсією втраченого заробітку з 36,5% станом на 1 січня 2004 р. до 49,3% - на 1 січня 2008 р.

    Однак пенсійна система працює в умовах максимального фінансового напруження, не забезпечуючи при цьому достатнього задоволення потреб пенсіонерів, які з виходом на пенсію втрачають половину свого заробітку. У накопичувальній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування законодавчо визначено основи запровадження обов’язкової накопичувальної пенсійної системи, але не за-проваджено перерахування до неї страхових внесків, не створено її організаційну інфраструктуру.

    У системі недержавного пенсійного забезпечення за чотири роки її існування учасниками її стали 407,8 тис. осіб, чиста вартість активів, сформованих пенсійними фондами, становить 404 млн. грн. Можна констатувати, що можливості системи недержавного пенсійного забезпечення для вирішення проблем пенсійного забезпечення населення ще не вдалося реалізувати.

    Серед основних причин повільного розвитку недержавного пенсійного забезпечення слід виділити низький рівень роз’яснювальної роботи щодо змісту та ролі накопичувальної пенсійної системи в суспільстві; недостатня зацікавленість роботодавців у фінансуванні недержавних пенсійних програм для працівників; низький рівень заробітної плати та заборгованість з її виплати та інші чинники.

    Підбиваючи підсумок здійсненим, починаючи з 1 січня 2004 р., заходам з реформування пенсійної системи, стає очевидним необхідність як значної активізації процесів подальшого проведення реформи, так і їх корегування з урахуванням накопиченого досвіду та соціально-економічного стану в країні. При цьому магістральним напрямом подальшого реформування пенсійної системи нині має стати значне посилення ролі накопичувальних складових пенсійної системи як фактору диверсифікації джерел доходів, забезпечення належного рівня заміщення заробітної плати пенсією та мобілізації довгострокових інвестиційних ресурсів, необхідних для модернізації вітчизняної економіки і, як наслідок, зростання бази справляння страхових внесків.

    Мета та основні завдання

    Метою Концепції подальшого проведення пенсійної реформи в Україні є ефективне і системне реформування пенсійної системи, реалізація ефективної та зрозумілої пенсійної політики, спрямованої на забезпечення гідного рівня життя людей похилого віку та інших категорій громадян, які втратили працездатність, адекватного їх життєвим потребам, створення дійових механізмів захисту прав та інтересів таких громадян, забезпечення прозорості пенсійної системи.

    У процесі подальшого проведення пенсійної реформи необхідно вирішити наступні завдання: забезпечити виплату мінімальних пенсій на рівні не менше ніж прожитковий мінімум для непрацездатних осіб; створити умови для формування населенням достатніх пенсійних накопичень як шляхом обов’язкових платежів, так і шляхом розвитку системи добровільних пенсійних накопичень за рахунок коштів громадян та їх роботодавців; забезпечити повне виконання зобов’язань держави перед сьогоднішніми пенсіонерами, включаючи запровадження ефективного та справедливого механізму індексації пенсійних виплат.

    Визначення оптимального варіанту розв’язання проблеми

    В ході семінару працівники Міністерства праці та соціальної політики і Пенсійного Фонду України зробили наголос на демографічній ситуації в країні. Вже сьогодні вона є досить складною. Якщо в 1966 р. частка населення пенсійного віку становила 15,9%, то в 2006-му його чисельність збільшилась у півтора рази і сягає 23,8%, а до 2046 р. зросте до 35% загальної чисельності населення України.

    Чисельність платників внесків на пенсійне страхування становить 15,2 млн. осіб, а чисельність пенсіонерів - 13,8 млн., тобто вже сьогодні пересічний платник внесків фінансує 90,8% середньої пенсії, а в окремих регіонах - і більше. При цьому, частка пенсійних видатків у ВВП країни вже перевищує 15%.

    Через демографічні тенденції солідарна пенсійна система не здатна буде без бюджетної підтримки забезпечувати існуючий рівень заміщення пенсіями втраченого заробітку та оптимальну диференціацію пенсій.

    Розв’язання цієї проблеми потребує змін у солідарній пенсійній системі та запровадження обов’язкової накопичувальної системи з урахуванням особливостей перехідного періоду. В чому вбачаються ці особливості? Перш за все, в збереженні та посиленні страхових принципів для тих осіб, хто залишається в солідарній системі (13,8 млн. нинішніх пенсіонерів, а також працюючі громадяни, які не матимуть достатнього періоду для формування пенсійних накопичень і не будуть учасниками обов’язкової накопичувальної системи); поєднанні використання солідарної та накопичувальної систем для осіб, які матимуть достатній період для формування пенсійних накопичень в обов’язковій накопичувальній системі; збільшенні в загальному розмірі пенсії частки виплат за рахунок обов’язкових пенсійних накопичень для осіб, які розпочнуть свою трудову діяльність після запровадження системи недержавного пенсійного забезпечення.

    Напрями реалізації

    Цю Концепцію Кабінетом Міністрів України передбачено реалізовувати паралельно у таких напрямах: на короткострокову перспективу у 2008-2009 р.р. передбачається невідкладно врегулювати найбільш гострі проблеми пенсійної системи; у 2009-2011 р.р. планується впровадити розвиток недержавного пенсійного забезпечення; у 2010-2011 р.р. запровадити обов’язкову накопичувальну систему пенсійного страхування.

    На середньострокову перспективу у 2012-2016 р.р. передбачається запровадити уніфіковану законодавчу базу нової пенсійної системи.

    Пенсійна реформа може бути реалізована лише через широке громадське обговорення її основних напрямів і постійний зворотній зв’язок з тими, кому належить жити за майбутнім пенсійним законодавством.

    Очікувані результати виконання

    Реалізація Концепції надасть змогу запровадити дієвий механізм зростання пенсій, враховуючи подорожчання споживчих товарів і послуг та зростання показника середньомісячної заробітної плати.

    Впровадження в пенсійній системі накопичувальної складової дозволить примножити пенсійні внески громадян та передати накопичений капітал у їхню власність з правом його успадкування, а також підвищити індивідуальну зацікавленість громадян у сплаті страхових пенсійних внесків (кожен накопичує для себе).


    Відповіді на запитання журналістів


    Кореспондент «Рабочего слова»:

    - Виходячи з проекту Концепції, системи накопичення повинні торкнутися лише зовсім молодих людей. Враховуючи демографічну ситуацію, яка має тенденцію до зростання кількості людей похилого віку, чи не погіршиться стан нинішніх пенсіонерів, які вже назавжди залишаться в солідарній, нині діючій, системі пенсійного забезпечення?

    Микола Шамбір, директор департаменту пенсійного забезпечення Міністерства праці та соціальної політики України:

    - Так, саме враховуючи демографічну ситуацію і з метою достойного забезпечення нинішніх пенсіонерів, необхідно доповнити систему накопичення пенсійних внесків. За один день солідарну систему не розвантажимо, але за 20–25 років молоде покоління сформує власні пенсійні заощадження, котрі і будуть доповнювати фонди солідарної системи. За таких умов здійсниться перерозподіл навантаження як фінансового, так і демографічного. Запроваджена ще Бісмарком солідарна система пенсійного забезпечення, в будь-якій країні починає працювати погано, коли вступає в силу демографічний фактор. Україна підійшла до тієї межі, коли демографічний фактор не дозволяє ефективно використовувати солідарну систему.

    Кор. «Рабочего слова»:

    - Але ж ми всі знайомі з зовсім недавньою недержавною системою накопичення коштів через трасти, піраміди тощо. Наведені тут цифри свідчать про те, що у людей недовіра до них зберігається і сьогодні. Яким чином держава збирається гарантувати, що накопичені на персональних особистих рахунках кошти працюватимуть, коли настане пенсійний вік громадянина?

    Микола Шамбір:

    - Це питання вимагає створення сильної законодавчої бази, якої, на жаль , Україна ще не має. Однак в багатьох країнах світу вона успішно діє, тому наша країна й буде використовувати їхній досвід.

    На тренінгу-семінарі з інформацією з міжнародного досвіду щодо збирання та розподілу внесків між недержавними пенсійними фондами виступив Міжнародний експерт з пенсійних питань Гері Гендрікс.

    Ганна БОГОВІС
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05