РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 46 (5 грудня 2014) 

  • Покутська тобівка невмируща. Про цінність традиційної культури у творчому доробку народної майстрині Любові МАКОВІЙЧУК-ГУМЕН.

    Такого в електричках та дизель-поїздах, які курсують столичною магістраллю, не придбаєш. У коробейників, що поважно походжають вагонами, не звертаючи уваги на контролерів - стандартний набір - кава у пластмасових стаканчиках, пиво, морозиво, цукерки і… натільна білизна. У статті кандидата історичних наук Олега АНУФРІЄВА розповідається про майстриню народного промислу Любов МАКОВІЙЧУК-ГУМЕН, вироби якої прикрашають експозицію у Музеї архітектури та побуту у Пироговому (Київ). Ознайомтесь, будь ласка, із творчістю самобутньої українки.


    Олег АНУФРІЄВ - «Пориньмо у красу!»


    Гармонія покутського орнаменту.

    РЕДКОЛЕГІЯ ФАНТАЗІЇ ЗІ… ШКІРОЮ

    Покуття - унікальний і мальовничий край, розташований в низинній частині Карпат. Саме там, в давньому і традиційному українському селі Попельниках на лівому березі Черемошу на Снятищині, живе відома майстриня Покуття Любов Маковійчук-Гумен. Ще з дитинства вона була занурена в народне культурне середовище і вчилася цінувати красу оточуючого світу, багатогранно формувати творчу уяву і відтворювати її в художніх виробах зі шкіри. Існує давня покутська легенда (відтворена і записана Р. Кобальчинською) про золотого птаха «потетко», що «літає і ронить золотеє пірце на хати». Впало «золоте пірце» на оселю Маковійчуків, де 7 жовтня 1962 р. в сільській родині народилась кароока дівчинка. Тато та рідна бабуся прищепили любов до рідної культури, вчили цінувати красу наших пращурів, сформували світогляд і майстерність. У рідному селі вона закінчила школу з відзнакою і в 1977 р. почала навчатися в Косівському технікумі народних художніх промислів ім. В. Касіяна у відділі художньої обробки шкіри. Величезний вплив на творчість відіграла відома майстриня народної творчості Н. Косарєва та інші майстри закладу, але основним джерелом натхнення насамперед були культура та побут рідного краю і її традиційний звичай - кептарики, тобівки, чоловічі ремні (череси) та жіночі (букурійки), які в руках талановитої майстрині трансформуються у відтворенні традиційного геометричного орнаменту: трикутників, зубців та інших архаїчних символів нашої давньої хліборобської культури. Любов Гумен - унікальна та талановита майстриня, роботи якої з одного боку відтворюють орнамент регіону, з іншого відкривають художню майстерність автора, яка спромоглася зберегти не лише традиційну культуру для сучасників, але й творчо її узагальнити і на підґрунті національного колориту відтворити високохудожні авторські речі. Роботи майстрині свідчать про те, що вона професійно володіє різними техніками оздоблення шкіри тиснення, випалювання, накладкою зі шкірою, ручним рельєфним тисненням, ажурним вирізуванням, морщенням майже кожного клаптику природного матеріалу. Особливо варто звернути увагу на майстерне використання різних форм плетіння - «козликом», «гусячими лапками», «хрестиком», «змійкою». Справжні фантазії втілені у шкірі.

    ПИШАЙМОСЯ ЗНАЙОМСТВОМ З МАЙСТРИНЕЮ

    Відтворюючи сучасні кептарики, художниця невпинно дотримується традиційної техніки оздоблення шкіри. Це заради створення витвору як традиційного елементу одягу покутян. У художньому стилі майстрині відчувається не лише високий професіоналізм, а й багатогранна уява цінності і вагомості народної культури, що дає можливість такій талановитій людині вдало поєднувати вагомість різних виражальних засобів із формою та побутовим призначенням виробу. Представлена до уваги серія картин «Українська мадонна» не може не зворушити наші серця, адже занурює нас у підвалини підсвідомих автентичних уявлень нашого народу, торкається самих сакральних і потаєних обрисів нашого мислення, формує думку вагомості і цінності неперевершеності народної культури.

    Окрасою творчої уяви Л. Гумен слугують сумки-тобівки, котрі найбільш повно розкривають унікальність художньої уяви цієї людини і вміння в щоденних утилітарних виробах віднайти грані народної естетики і краси, втілити традиційність декору і практичність, віднайти власний авторський стиль і невичерпну фантазію при створенні оригінальних і, я би додав, геніальних своєю автентичністю виробів.

    Покутська тобівка в руках майстрині - це не лише вагомий атрибут буденного і святкового вбрання покутян, а й ознака розмаїття художнього осмислення геометричних форм орнаменту традиційної культури, що дає можливість митцю втілювати різні інноваційні технічні прийоми у традиційній формі із поєднанням авторського художнього стилю.

    ЩО ПОКЛАСТИ У «МОШОНКУ»

    Заслуговують на схвалення і увагу також і інші вироби цієї майстрині - кулони-обереги, писанки та інші речі, котрі задекоровані традиційними покутськими орнаментами - «дужки», «пшенички», «слізки» і так далі.

    Торбинки-«мошонки» (своєрідні сучасні маленькі жіночі сумочки для дрібничок - авт.) мають вигляд невеличкої калитки (шкіряний мішок, розділений перегородкою на два відділи)і, стягнені шкіряними ремінцями, дивують своєї вишуканістю, практичністю і доцільністю оздоблення майстринею.

    Серія картин, панно із шкіри «Ніч на Івана Купала», «Боже, Вкраїну храни», «Козацькі мотиви», «Лелеки, поверніться додому», «Українська мадонна», котрі були створені митцем упродовж довготривалого часу, дивують своїм світоглядним забарвленням і філософським підґрунтям, адже в них авторка вдається до складних суспільних питань - сенсу життя і вагомості етнічної ідентифікації в глобальному світі і збереженні родової пам’яті в культурі нашого народу.

    Художній доробок майстрині представлений у багатьох музеях України, зокрема в Коломийському музеї народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім. Й. Кобринського (28 авторських робіт), у Снятинському музеї культури Покуття, Національному музеї народної архітектури та побуту України, Національному центрі народної культури «Музей Івана Гончара», на багатьох виставках як в Україні (Івано-Франківськ, Чернівці, Тернопіль, Дніпропетровськ, Запоріжжя), так і за кордоном (Москва, Німеччина, Італія, Польща). Все це яскраво ілюструє художнє визнання митця і багатогранність творчого доробку майстрині.

    Можна впевнено стверджувати, що художня обробка шкіри Л. Гумен - це високопрофесійне і досконале відтворення не лише ужиткового мистецтва майстрині, а й власного задуму і бачення функціонування народних традицій українців у нашому глобалізованому світі одноманітності та уніфікації певних стильових кліше. Саме завдяки таким майстрам ми усвідомлюємо вагомість нашої роботи щодо збереження першовитоків народної культури. І це наповнює наші серця впевненістю у важливості праці в царині етнічної культури.

    Олег АНУФРІЄВ, Фото Олексія ЧУМАЧЕНКА та з архіву Олега Ануфрієва
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05