РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 4 (24 січня 2014) 

  • Варто вчитися протягом усього життя

    Про систему професійної освіти Данії очима директора українського профтехучилища

    Про розвиток проекту Європейського Союзу (далі - ЄС) Twinning наше видання докладно розповідало у №38 за 2013 р. (див. матеріал авторський матеріал «І свого навчатися, і чужого не цуратися»). Тоді мова йшла про удосконалення української професійно-технічної освіти завдяки досвіду педагогів технічних навчальних закладів із Королівства Данія. Зустріч із іноземними представниками педагогічної еліти з далекої європейської держави відбувалось у Київському вищому професійно-технічному училищі залізничного транспорту.

    Як наголошувалось у попередній публікації, «найважливішими завданнями, які необхідно вирішити в системі професійної освіти, є зменшення проценту відсіву студентів та підвищення її відкритості як для «сильних», так і для «слабких» учнів, - вважають представники ЄС з Данії. - Для рішення цих завдань було розроблено високо індивідуалізовану систему, яка надає широкі можливості для розробки індивідуальних навчальних планів, з’ясування власних цілей навчання та урахування оцінювання раніше набутої освіти». Нещодавно директор Київського вищого професійно-технічного училища залізничного транспорту (КВПЗТУ) Олександр МЕЛЬНИК здійснив службове відрядження до Національного центру професійної освіти (Данія, м. Копенгаген), що є структурним підрозділом Університетського коледжу «Метрополітен». Сьогодні у розмові із Олександром Степановичем вдалося з’ясувати основні засади системи професійної освіти у цій європейській країні.

    - Олександре Степановичу, незадовго перед відрядженням за кордон Ви зустрічались із головним консультантом Технічного коледжу з міста Оргус (Данія) та головним консультантом проекту Клаусом Дал Крістенсеном. Якою була мета цієї зустрічі?

    - Метою ділового візиту колеги з Данії було його ознайомлення шляхом анкетування із кваліфікаційним потенціалом викладачів та підготовкою учнів нашого училища. Наголошую на тому, що Клаус Дал Крістенсен є розробником програми Twinning саме для вітчизняної профтехосвіти. Як зазначалося, наші викладачі та учні із успіхом пройшли означене опитування.

    - Тепер поговоримо про те, що особисто Вам вдалося безпосередньо дізнатися про закордонну освіту. На чому засновані методики навчання майбутніх робітників у цій європейській країні?

    - Як розповідалось у попередній публікації «Рабочего слова», в закладах, що надають професійну освіту, головну увагу приділяють дотриманню трьох основних принципів. Перший - так звана дуальна (подвійна) система, що передбачає почергову подачу та засвоєння теорії та практики під час навчання. Другий принцип опирається на залучення соціальних партнерів для прийняття спільних рішень щодо розвитку профтехосвіти. Наступний принцип навчання (третій) передбачає дотримання засад узгодженості між початковою професійною освітою та безперервним розвитком особистості у контексті Національної рамки кваліфікації впродовж життя фахівця. І це за умов забезпечення дії системи якості освіти, яка надається

    Отже, уявімо таку картину: учень десятого класу, склавши випускні іспити у державній муніципальній, приватній школі, або приватній школі-пансіоні, вирішує отримувати освіту і надалі. У Данії програми старшої середньої освіти (так званий третій рівень або «програми освіти молоді» - після молодшої та середньої загальної школи) розподілені на два рівня. А саме: програми, що спрямовані на здобуття вищої освіти, а також навчальний цикл, за умов закінчення якого учні є підготовленими для кар’єри у певній, як там називають, професійній або промисловій галузях. Три роки тому зберігався паритет між тими молодими датчанами, хто обрав вищу освіту, і тими, хто мріяв стати робітником «50% на 50%».

    - Існує чотири програми для отримання старшої середньої освіти, які спрямовано на виховання вміння самостійно аналізувати обсяг знань за тією або іншою темою. Кожна із освітніх програм має певний набір з обов’язкових предметів, які вивчаються усіма учнями. Старша середня освіта. Термін складний лише на перший погляд. Путівку у життя після трирічного навчання заради набуття конкретного рівня учень отримає, склавши іспит після трьох років навчання (латинською - STX). Це своєрідний трамплін у вищу школу. А якщо, приміром, юний датчанин хоче отримати знання у комерційній сфері? Тоді йому необхідно, прослухавши спеціальний трирічний курс (фінанси, банківська справа, торгівля), скласти старший іспит за відповідними до майбутнього фаху дисциплінами (HHX). Тим, кому до душі робота, приміром, у галузі машинобудування після трьох років набуття необхідних навичок мають скласти старший технічний іспит ( HTX). Аксіома - потрібно добре засвоїти три основних профілюючих предмети за майбутнім фахом і окремі загальноосвітні дисципліни - на вибір учня. Останній, найпростіший, як у Данії називають, старший (основний - ред.) іспит після, наголосимо, дворічного навчання, складають ті учні, які вдало засвоїли окремі предмети у середній школі після дворічних підготовчих занять (HF).

    Буде зрозумілим, що засвоєння знань за спеціалізованою навчальною програмою має значно більший термін, ніж отримання базової освіти.

    Мета кожної із вище зазначених програм - допомогти учням засвоїти основи майбутньої професії та підготувати молоду людину для подальшого удосконалення набутих здібностей. Головне - привчити до самостійності, розвинути аналітичні здібності кожного учня, прищепивши соціально-демократичні принципи, які існують у суспільстві.

    Професійна освіта і навчання включають в себе широке коло програм. Головне, на що націлюють нас закордонні консультанти - це навчання впродовж життя. Тривалість навчання варіюється в Данії від півтора до п’яти із половиною років, а почасти від трьох із половиною до чотирьох років. Програми професійної освіти і навчання побудовані за «принципом бутерброда».

    Отже, маємо базову освіту, яку отримували протягом 20 - 25 тижнів. Після цього учневі пропонується отримати основну освіту. Ось коли можна поперемінно засвоювати знання у навчальному закладі і отримувати практичні навички на виробництві (такий курс продовжується впродовж трьох - трьох з половиною років). Теоретичне і практичне навчання у професійному коледжі проводиться приблизно третину від усього курсу. А на виробництві практика продовжується впродовж двох третин часу від відведеного терміну.

    Існує 12 професійних напрямків, за якими можна вибрати відповідні програми для отримання професійної освіти. Крім автомобільного, авіаційного, залізничного та інших видів транспорту, можна обрати будівництво, сільське господарство, комунальні послуги, торгівлю, електротехнічні, автоматизаційні, інформаційні технології і так далі. Навчання за програмами задля отримання професійної освіти неможливе без обов’язкового середнього освітнього рівня. Лише тоді можна розраховувати стати кваліфікованим фахівцем. До речі, вдалий курс навчання за професійним фахом у Данії - своєрідний старт у справі отримання вищої освіти.

    - Не без того, що відомі випадки, коли для окремого юнака або юнки розроблені програми навчання засвоїти не по силах. Як бути у такому разі?

    - Базова професійна навчальна освіта (ЕGU) є тим особливим варіантом, яким можуть скористатися молоді люди, що отримали недостатню освіту або мають проблеми із працевлаштуванням.

    Тобто, якщо молода людина перебуває у складній ситуації з отриманням загальної професійної освіти, то для цього розробляється індивідуальний курс. Викладачі у такому разі зосереджують увагу на особистих можливостях кожного учня. Тобто, там розуміють, що не у кожного учня процес засвоєння секретів обраного фаху йде, як ми кажемо, по маслу. У Данії через це немає проблем. Навіть за короткий термін можна набути певних вмінь на базі навчального закладу, та отримуючи практику на одному чи кількох підприємствах. Учням пропонують індивідуальний супровід з боку наставника. У такому разі можна бути впевненим в отриманні робочого місця. Забажаєте вчитися далі - будь ласка, але трохи згодом, коли цілком опануєте обрану спеціальність та складете необхідний іспит.

    - Повторимось, варто вчитися протягом всього життя?

    - Безумовно. Спілкуючись з датськими колегами, неодноразово чув від них про те, що це є основоположним принципом у королівстві. Цю ідею у ХІХ столітті висловив датський священик та філософ Н.Ф.С. Грунтвіг. Він стверджував, що передумовою для активної участі у демократичному суспільстві є освіта, яку отримує кожний громадянин впродовж усього життя. І до сьогодні педагоги намагаються підготувати учнів до прийняття самостійних рішень, розвинути їхнє вміння висловлювати та доводити власну точку зору, беручи активну участь в обговореннях тієї або тієї проблеми. Думаю, що це правильний підхід до справи навчання майбутньої робітничої зміни.

    Віктор ЗАДВОРНОВ, Фото Олексія ЧУМАЧЕНКА
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05