РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 40 (18 жовтня 2013) 

  • Чи кожен може бути машиністом?

    Виробнича діяльність машиніста локомотива мотивує складний фізичний та психологічний характер. Підготовка висококласного робітника триває впродовж багатьох років. Констатую: не завжди призначений машиніст або помічник машиніста може ефективно виконувати свої професійні обов’язки. На жаль. Але недостатність професійних знань, фізична неспроможність не завжди є причиною вище означеної проблеми.


    Машиніст тепловоза Олександр КУЧЕР
    та помічник машиніста Володимир ТАРАНЮК,
    локомотивне депо Жмеринка.

    На перший погляд, неможливо пояснити, чому працівник без об’єктивних на те причин «відсиджується» в резерві або на лікарняних. До того ж саме в нього постійно виникають проблеми на шляху слідування. Цей умовний суб’єкт посадові обов’язки виконує без бажання, ніби «із-під палки». Врешті-решт робота йому не приносить задоволення. Дехто заперечить, що грошей мало платять і керівники вимогливі трапляються. І ще можна назвати багато причин, які пояснюють виникнення професійної неуспішності. Пропоную подумати над тим, що є люди, які працюють волонтерами. Саме вони безкоштовно, а нерідко й за свої кошти, проводять заняття, консультації, допомагають багатодітним сім’ям, хворим, людям похилого віку, відчуваючи себе при цьому досить успішними та корисними для суспільства.

    В чому ж причина подібних розбіжностей? На всіх етапах професійного становлення машиніста потрібно досліджувати, а при необхідності формувати, психологічну підготовку до професійної діяльності. Для чого? Це забезпечить ефективний професійний відбір кандидатів на посаду «машиніст локомотива», позитивно вплине на зменшення аварійних ситуацій на залізниці, що виникають із вини локомотивної бригади.

    Психологічна готовність до професійної діяльності машиніста локомотива - це одна із основних умов для ефективного виконання посадових обов’язків. Пропоную відповісти на таке, здавалося б, просте запитання: чи може бути лікарем людина, яка боїться крові? Звичайно, може. Але який професіоналізм проявить подібного штибу ескулап, якщо, приміром, побачивши кров, втрачатиме свідомість. Лікар є, а користі від нього нема. Інша ситуація. Яку професійну майстерність проявить вчитель, який не любить дітей? Ніякої. На жаль, такі педагоги все частіше зустрічаються в наших школах.

    Тепер про головне. Чи зможе бути людина першокласним машиністом, якщо їй не подобається техніка, поїздки за маршрутом, якщо той, хто працює за правим крилом локомотива, є непрацьовитою і безвідповідальною людиною? Відповідь зрозуміла. Отже, для того щоб бути професіоналом своєї справи, ще на початку кар’єри потрібно мати психологічну готовність до цієї діяльності. Психологічна підготовленість відрізняється від поінформованості про майбутню професію тим, що потрібно не лише знати про основні умови роботи на залізничному транспорті, але й бути готовим виконувати певний перелік галузевих правил та інструкцій. Знання про певні вимоги до людей професії локомотивника - це одна із складових готовності до оволодіння секретами майбутньої професії.

    Психологічна підготовленість до фахової діяльності машиніста складається із чотирьох компонентів: фізіологічного, особистісно-ціннісного, когнітивно-операційного (пам’ять, увага, сприйняття завдань, дія, приймання рішень - авт.) та емоційно-вольового. В деякій мірі всі ці компоненти досліджуються при прийнятті на роботу або при підвищенні із помічника машиніста в машиністи. Та все ж, більшу увагу, на мою думку, потрібно приділяти дослідженню особистісно-ціннісного компоненту. Це не лише врахування характерологічних показників, а й визначення духовних цінностей людини, а саме того, якими принципами вона керується в житті. Виділяємо моральні та діяльні цінності. До перших відносимо ті з них, які задають моральну основу в процесі взаємодії із іншими людьми та саморозвитку. Цінності, що чекаємо від діяльності, - це внутрішні уявлення про те, що людина вміє, знає та може робити.

    З метою дослідження особистісно-ціннісного компоненту було проведено низку досліджень, які показали значний вплив як на процес професійного становлення машиніста, так і на саму діяльність. Приміром, помічник машиніста К., зі стажем на посаді чотири роки, не назвав жодної діяльнісної цінності, серед референтних (особистості, які відіграють важливу роль у житті окремого робітника - авт.) осіб нема людей із професійного кола. Чи може бути така людина хорошим машиністом? Звичайно, ні. На кого ж рівнятися? Навіть, при відсутності значних професійних неуспіхів, працівник переживатиме професійне вигорання, що врешті-решт призведе до виникнення багатьох інших негативних психологічних наслідків. Під час бесіди із психологом виявляється, що К. ніколи не хотів працювати на залізниці, мріяв стати лікарем, але батьки примусили обрати інший шлях. Переконана: у такому випадку варто проводити спеціальний тренінг з метою ціннісної підтримки. Заради чого? У такому випадку працівникові варто допомогти виокремити та усвідомити ті особистісні цінності із його життєвого досвіду, які можуть стати основою для подальшого зростання як індивідуума.

    Інший приклад, помічник машиніста Д. зі стажем роботи на посаді п’ять років. Під час бесіди говорить про те, що мріяв стати машиністом з дитинства. В результаті дослідження особистісно-ціннісного компоненту виявляється, що серед названих цінностей відсутні жодні, які б стосувалися професійної діяльності. Серед моральних цінностей існують такі, як «відпочинок», «використовувати працю інших», «нічого не робити, але отримувати гроші». Чи зможе виконувати такий працівник посадові обов’язки машиніста на високому рівні? Однозначно - ні.

    Ще один яскравий приклад. Помічник машиніста Т., стаж роботи на посаді чотири роки. Серед названих моральних цінностей від нього почула такі, як: «відповідальність», «обов’язки», «чесність», «доброта». Серед 25 названих референтних осіб 12 - працівники залізниці різних років, включаючи героїв-машиністів із художньої літератури. Цінності, які обумовлюють вдалу професійну діяльність, стосуються обраного фаху. Результати свідчать про високий рівень розвитку особистісно-ціннісного компоненту психологічної готовності до діяльності. Саме такого працівника варто рекомендувати на посаду машиніста.

    Результати спостережень свідчать про важливість проведення психологічних досліджень із працівниками локомотивних бригад, що забезпечить не лише кваліфікований професійний відбір, а й обумовить необхідність надання їм відповідної психологічної допомоги при проведенні ціннісної підтримки кожного машиніста та його помічника.

    Ольга ЛЕЩЕНКО, психолог; Фото Олексія ЧУМАЧЕНКА
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05