РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 10 (11 березня 2013) 

  • Оксана ЯВОРСЬКА: «Старий афоризм «кадри вирішують все» хотілося б доповнити одним словосполученням - якщо вони здорові»

    У бесіді із досвідченим психологом локомотивного депо Козятин Оксаною ЯВОРСЬКОЮ про її фахові спостереження щодо роботи машиністів вантажних локомотивів та їхніх помічників на подовжених дільницях обслуговування маршрутів відкрив особисто для себе чимало цікавого.

    - Оксано Олександрівно, під час нещодавньої наради, яку провів перший заступник начальника галузевої локомотивної служби столичної магістралі Микола АНДРІЯШ, саме Ви звернули увагу присутніх на дві сторони «медалі» від новації у русі вантажних поїздів. Що Ви маєте на увазі?

    - Запровадження рейсів локомотивних бригад на подовжених плечах відбулося з метою більш ефективного використання локомотивів та пришвидшення обігу вантажних вагонів. За такої організації роботи значно підвищилася й продуктивність праці локомотивних бригад.


    Спочатку про те, що локомотивні бригади, маю наголосити, частково, позитивно відгукнулися щодо цієї новації. Адже тепер вони працюють за чітким графіком - як у режимі пасажирського руху. Протягом місяця локомотивна бригада робить приблизно сім поїздок. Це дає змогу планувати проведення вільного часу, більше приділяти уваги родині. Раніше такої можливості не було, бо поїздки відбувалися доволі хаотично. До того ж поліпшилася ефективність використання локомотивних бригад.

    Машиністи та їхні помічники із розумінням ставляться до роботи на подовжених плечах. Проте не можна нехтувати людським фактором і здоров’ям працівників локомотивних бригад. Тут своє вагоме слово мають сказати медичні фахівці.

    - Під час саме цієї наради особисто дізнався, що хоча рейси на подовжених плечах - це вже система, але офіційної оцінки цієї новації з боку галузевої медицини не було. Якою є точка зору психолога у зв’язку із цим?

    - Психологічний стан машиністів та їхніх помічників не можна розглядати окремо від функціонального стану. Маю на увазі рівень функціонування людини в цілому або з точки зору функціонування окремих систем людського організму (сенсорної, інтелектуальної, моторної). Адже, коли ми говоримо про психологічний стан, то маємо на увазі так звану якісну специфіку - реакції людини на виникнення тієї чи іншої ситуації під час здійснення залізничного рейсу. Наголошую, в цьому разі слід брати до уваги все разом - психофізіологічний стан працівників локомотивних бригад, який і обумовлює ефективність діяльності, працездатність, рівень активності систем організму робітників, їхню поведінку.

    Нікого не потрібно переконувати: наш організм так влаштовано, що людина не може працювати упродовж 12 годин без перерви. У такому разі машиніст має протягом всього часу максимально концентрувати свою увагу на колії, контактній мережі, слідкувати за показниками приладів, сигналів тощо. Встановлено, що найбільш ефективно робітник може працювати протягом восьми годин, по обороту механік, як називають машиністів, - не більше десяти. На півгодини-годину можна допустити понаднормову роботу. Лише така ситуація не буде створювати загрозу безпеці руху поїздів.

    У процесі роботи на працівників локомотивних бригад впливають зовнішні фактори, які в комплексі спричиняють надмірне емоційне та психофізіологічне навантаження на організм. І це ще не всі чинники.

    - Не забуваємо і про обов’язок машиніста - тримати зв’язок із диспетчерським апаратом. Відомі випадки, коли від грубого втручання у роботу локомотивного або поїзного диспетчера морально страждає локомотивна бригада. До речі, про це наголошував під час означеної наради Микола Андріяш. Виходить, проблема існує, а з боку організаторів руху поїздів поки що жодних зрушень?

    - Маєте рацію. Інтелектуальна сфера та відповідна обробка поїзної інформації мають бути активізовані завдяки аналізу прийому необхідних даних машиністом від диспетчера. Ось тут від локомотивної бригади вимагається негайне вирішення питань, які виникають у процесі роботи. Як відомо, через незахищеність колії від втручання сторонніх осіб механік має враховувати фактор виникнення перешкод у процесі руху.

    Зорові аналізатори у процесі поїздки перебувають постійно в активному стані під час сприйняття інформації, що викликано необхідністю контролю за системами у кабіні локомотиву. Повторимось, динаміка контролю за станом колії та прилеглої території впродовж руху електровоза або тепловоза, електропоїзда.

    Зважте і на те, що посилена дія на слухові аналізатори локомотивної рації, пневматичного та гальмівного обладнання при роботі допоміжних машин та тягових двигунів посилюють мобілізуючі системи організму. Відбувається збільшення інтенсивності затрат енергії організму в процесі роботи, а отже, підвищення стомлюваності. Це все в результаті регулярного процесу роботи без належного відпочинку призводить до хронічної втоми. А отже, унеможливлює в подальшому підтримку належного рівня при виконанні контролю за системами безпечного режиму роботи.

    І ще про одне. Пригадайте погодні фактори. Відсутність умов для підтримки належного фізіологічного стану таких, як системи регулювання оптимальних температур у кабіні локомотиву - це лише «альфа» у переліку негативних явищ. Відсутність приладів для зберігання та розігріву продуктів харчування, крісел для зручного функціонального положення машиніста та помічника машиніста у процесі роботи спричиняють додатковий дискомфорт у процесі роботи. Взимку пічки погано обігрівають кабіни, тому буває дуже холодно. Влітку - дуже спекотно. Температура повітря сягає 40 градусів тепла і більше. Якщо вікна відкрити, то через протяги можна застудитися. Крісла у кабіні оббиті дермантином, який не пропускає повітря. Від цього працювати надзвичайно важко.

    - Із розмов із машиністами зрозумів, що вони акцентують увагу на необхідності відволікатися, приміром, на вивчення документів про обмеження швидкостей руху поїздів. Це також не сприяє чіткій роботі локомотивної бригади...

    - Так. Підсвідоме неконтрольоване відволікання від поїзного процесу - один із чинників впливу на безпечність процесу роботи.

    Потрібно враховувати ще й такий фактор: парк електровозів не новий - машини перебувають в експлуатації понад 40 років, а умови праці в них важкі.

    Бентежить те, що до цього часу немає офіційних висновків медиків щодо гарантування безпеки здоров’я працівників локомотивних бригад у такому режимі їхньої праці.

    Профспілки наголошують на: «призупиненні впровадження роботи на подовжених плечах обслуговування локомотивних бригад до завершення досліджень умов праці та функціонального стану працівників локомотивних бригад».

    - Оксано Олександрівно, складається враження, що Ви як фахівець проти новації щодо роботи на подовжених плечах обслуговування?

    - Прошу зрозуміти правильно, ця робота можлива, але за декількох умов. По-перше, якщо надавати можливість відпочинку у пунктах обороту не менше, як половину часу неперервної роботи. По-друге, якщо забезпечити своєчасне якісне, калорійне гаряче харчування. По-третє, якщо створити комфортні умови для релаксації у бригадних будинках або кімнатах відпочинку. Не забуваємо і про впровадження в локомотивних депо діючих кімнат психофізіологічного розвантаження та тренажерних залів для зняття психо-емоційної та фізіологічної напруги. І на завершення - створення умов для якісного відпочинку локомотивної бригади перед роботою.

    - Певен, до Ваших думок мають прислухатися причетні до цього керівники усієї галузі.

    - Якщо не перейматися тими питаннями, які ми сьогодні обговорили, вже завтра кількість «вузьких» місць може значно збільшитись. Старий афоризм «кадри вирішують все» хотілося б доповнити одним словосполученням - якщо вони здорові.

    - Дякую за висловлену Вами точку зору!


    Фото Віталія НОСАЧА


    Інтерв’ю провів -

    Віктор ЗАДВОРНОВ
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05