РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 31 (17 серпня 2012) 

  • ФОРТЕЦІ НА КОЛЕСАХ

    Уже в перші дні війни для оборони Києва із залізничників було сформовано спеціальні військові підрозділи. Саме тоді Київський паровозоремонтний завод виступив з ініціативою побудови бронепоїзда. Всього за десять днів бронепоїзд народного ополчення, який отримав назву «Літер А», був готовий вступити в бій із ворогом.


    Під командуванням заступника начальника Київського відділка залізниці Л.І. Василевського фортеця на колесах бере участь у важких боях під Шепетівкою і Житомиром, а потім виходить на лінію Фастів - Біла Церква - Попільня. Двічі бронепоїзд вривався до захопленого фашистами Фастова, наводячи жах на ворога. Потужні артилерійські гармати дали «жару» фашистам на околицях столиці. Під прикриттям вогню своїх гармат, команда бронепоїзда надала можливість нашим військам відступати до Київського укріпрайону. Під Бояркою в жорстокому бою загинув Василевський, а бронепоїзд зазнав ушкоджень. Робітники заводу «Більшовик» за три дні його відновили і під командуванням Голованьова він знову вступає в бій із фашистами.

    Слідом за першим бронепоїздом було побудовано другий - «Літер Б». За бойовими характеристиками він виявився кращим за перший. Паровоз Ов Дарницького паровозного депо одягли в броню на «Більшовику», бронеплощадки виготовили на ДВРЗ, озброєння взяли з підбитого військового катера Дніпровської флотилії. Два десятки флотських бійців також влилися до майже сотенної команди бронепоїзда, решта - були залізничники. Бойове хрещення бронепоїзд «Літер Б» отримав у боях на лінії Коростень - Новоград-Волинський під станцією Яблунець, де радянськими військами було розгромлено велике танкове угрупування німців. Успішно діяв бронепоїзд у боях під Коростенем, потім під Малином і Бородянкою. Він несподівано з’являвся на перегонах і прямою наводкою бив із гармат по ворожій техніці, що рухалась у бік Києва.

    Все тісніше стискувалось фашистське кільце навколо Києва, і бронепоїзд веде жорстокі бої на підступах до столиці України.

    Третій бронепоїзд «Літер В - Дарничанин» був побудований на початку серпня. Він також будувався на «Більшовику» та ДВРЗ і озброєний був флотськими гарматами та спареними кулеметами. 57 добровольців-залізничників, які пройшли всього дводенну військову підготовку, складали його команду. Командиром бронепоїзда було призначено інженера-вагонника П. Богданова, комісаром - секретаря парткому ДВРЗ В. Тіткова. До складу команди увійшло багато дарницьких колійників, бронепоїзд було екіпіровано значним запасом рейок і шпал. У паровозній будці господарювали машиністи Дарницького паровозного депо І. Зимовець та М. Діденко.

    У цей час Київський укріпрайон з 500-тисячною армією вже знаходився майже у суцільному оточенні ворога. Бронепоїзди «Літер Б» і «Літер В - Дарничанин» направляються на ніжинський напрямок, де в районі станції Кобижча вступають у бій із німцями. Жорстокий бій тривав три дні, після чого поїзди повернулися до Дарниці. «Літер Б» був направлений у район Мишоловки (де нині станція Петра Кривоноса), а «Літер В» знову вирушив у ніжинському напрямку. Бій під Броварами тривав до 19 вересня. Наступного дня панцирник повернувся до Дарниці. Командування надає наказ бронепоїздам прориватися на Полтаву, і п’ять бронепоїздів вирушили з Дарниці. З боями проривалися до Бортничів, Борисполя, Березані. Бронепоїзд НКВС було розгромлено біля роз’їзду Хмелевик. Німецькі війська знищили мости під Березанню і Яготином. Рухатися було нікуди. З бронепоїздів було знято кулемети, боєкомплект. На 69 км лінії Дарниця - Яготин фортеці на колесах, які наводили жах на гітлерівців, було підірвано відважними бійцями. Перебіжками, полями, лісами, болотами переважно вночі просувалися вони на схід. Під селами Борщі та Семенівка в жорстоких боях багато з них знайшло вічний спокій. Донині покояться вони там у братських могилах. А на місці підриву бронепоїздів встановлено пам’ятну стелу, за якою доглядають залізничники Дарницької дистанції колії.

    ВІД РЕДАКЦІЇ

    Як свідчать історичні першоджерела, бронепоїзди «Літер А», «Літер Б» та «Літер В», які було побудовано на Київському паровозоремонтному заводі (нині Київський електровагоноремонтний завод).

    Микола ПАВЛЮК, голова організації ветеранів війни і праці Дарницького залізничного вузла; Фото Віталія НОСАЧА
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05