РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 2 (27 січня 2012) 

  • Вимоги до кваліфікаційного рівня юристів залізниці вповні виправдані

    Інтерв’ю із начальником юридичної служби Південно-Західної магістралі Оленою КЛИМ’ЮК відбулося у перші дні нового 2012 р. Під час розмови з Оленою Сергіївною ми торкнулися нагальних питань, якими переймаються фахівці служби в процесі реформування залізничної галузі.


    Попереду - багато справ. Фахівці юридичної служби Південно-Західної залізниці зі своїм керівником Оленою КЛИМ’ЮК.

    - Олено Сергіївно, останні місяці минулого року відзначились низкою подій, які стосувались саме юридичної служби. Маю на увазі сферу перетворень, які вже відбуваються у залізничному комплексі. Прокоментуйте, будь ласка, над чим прийшлося працювати Вам і Вашим колегам.

    - На залізницях України склалась багаторічна практика проведення спільних семінарів-нарад, метою яких є обговорення, вирішення актуальних та проблемних питань галузі. Не став винятком і 2011 рік.

    У кінці листопада 2011 року за ініціативи Вищого господарського суду України спільно з Укрзалізницею та за сприяння Південно-Західної залізниці проведено круглий стіл, а конкретніше - зустріч суддів, фахівців права, юристів Укрзалізниці та юридичних служб залізниці та інших працівників-залізничників. Мета заходу - обговорення проекту постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання вирішення спорів, що виникають з перевезенням вантажів залізницею». Це має сприяти чіткому визначенню єдиних правових підходів при розгляді в судах спорів, про які веду мову.

    Подібні зустрічі сприяють забезпеченню однакового застосування норм права при вирішенні справ, при аналізі діючого законодавства, для узагальнення його застосування судами та юристами залізниці. Ясна річ, подібні заходи мають на меті отримання юристами позитивного досвіду, що буде сприяти покращенню їх роботи у сфері захисту інтересів залізниці.

    - Відомо, що в період з 30 листопада по 2 грудня 2011 року на базі Одеської залізниці відбулась чергова нарада-семінар з обговорення проблемних питань захисту інтересів підприємств залізничного транспорту щодо застосування податкового законодавства, особливостей застосування законів держави у сфері перевезень вантажів та визнання права власності на об’єкти нерухомого майна в судовому порядку. Моє запитання до Вас, як учасника цього форуму. Що відбулось цікавого з Вашої точки зору?

    - У даній нараді брали участь представники Укрзалізниці, всіх залізниць та підприємств залізничної галузі. Серед запрошених - судді Верховного Суду України, Вищого господарського суду України, Вищого адміністративного суду України, Одеського апеляційного господарського суду та ряд науковців з економічних та юридичних питань, а також представники податкової адміністрації.

    Південно-Західну залізницю на даній нараді представили також заступник начальника фінансово-економічної служби Ю.В. Третьяков, начальник юридичного сектору Козятинської дирекції залізничних перевезень В.А. Чешковський та провідний юрисконсульт юридичної служби Д.В. Черкезюк.

    Особливо актуальним для Південно-Західної залізниці стало обговорення питання стосовно визнання права власності на об’єкти нерухомого майна в судовому порядку.

    Одним із основних проблемних питань у роботі залізниці є питання відшкодування коштів за перевезення пільгових категорій громадян залізничним транспортом України, якому юристи залізниці приділяють повсякденну увагу, здійснюють конкретні заходи з повернення зазначених коштів.

    З огляду на дану проблему слід зазначити, що відсутність цілісного комплексу нормативно-правових актів, які б наповнювали конкретним змістом норми чинного законодавства, є причиною низки неузгоджених та спірних питань щодо пільгових перевезень.

    Розроблені нормативно-правові акти не дають можливості здійснити пропорційний розподіл коштів субвенції для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд залізничним транспортом окремих категорій громадян відповідно до фактично наданих послуг. Наразі залізниця, як виконавець замовлення державної програми соціального захисту населення, знаходиться у ролі прохача перед державою щодо сплати останньою коштів за надані пільговикам послуги.

    Сам механізм надання пільг не є досконалим, оскільки реально пільгами користуються не всі, хто має на них право, а лише ті, хто користується послугами. При цьому більшість пільг залишаються декларативними, оскільки вони не виконують функції соціального захисту найбільш нужденних верств населення.

    Найбільш доцільним шляхом вирішення цього питання є зміна системи надання пільг на проїзд залізничним транспортом на цільову адресну грошову дотацію громадянам на оплату послуг залізниці, що дасть змогу повністю забезпечити всі вимоги технологічного процесу пільгових перевезень залізничним транспортом. При цьому не будуть порушені права пільгових категорій громадян, оскільки компенсація затрат проїзду цих категорій громадян буде реалізовуватись завдяки цільовій адресній грошовій дотації.

    При всій недосконалості чинного законодавства, відсутності в державному бюджеті коштів для повного відшкодування, понесених залізницею витрат, юристи дирекцій залізничних перевезень та юридичної служби щорічно отримують позитивні результати від проведеної ними претензійно-позовної роботи зі стягнення належних коштів залізниці та включення цих коштів до державного бюджету для компенсації витрат залізниці на пільгове перевезення окремих категорій громадян та студентів.

    - Цілком зрозуміло, що діяльність юристів, як кажуть, наочно можна спостерігати у сумах, які збережено для галузевої скарбниці. Якими проблемами ще переймаються Ваші колеги?

    - Протягом 2007 - 2011 років юристами підготовлено 610 претензій та позовів на загальну суму понад 170 мільйонів гривень, з яких переважна більшість задоволена.

    Займаємося також і поверненням компенсаційних сум. Як на мене, варто звернути увагу на те, що протягом минулого року залізницею перевезено понад 20 мільйонів пасажирів, які мають пільги на проїзд залізницею на загальну суму понад 90 мільйонів гривень. Виникає запитання, а на яку суму до бюджету столичної магістралі отримано компенсацію? Констатую, лише на 35,1 мільйона гривень. Вважаю, що це привід доводити чиновникам обласних та столичної влади, що залізнична скарбниця потерпає від недоотриманих коштів.

    Також значною проблемою для Південно-Західної залізниці, що потребує термінового вирішення, є оформлення права власності на майно залізниці. Предметом позовів про визнання права державної власності в особі Мінінфраструктури України є об’єкти, збудовані до революції 1917 року, у період повоєнних років під час відбудови країни та до 80-х років минулого століття включно, які будувались деколи навіть так званим господарським способом. Склад-ність у цій сфері виникає через те, що на конкретні об’єкти не було відповідної технічної документації або її втрачено. А це зокрема - проекти, дозволи на проведення будівельних робіт, акти впровадження в експлуатацію тощо. Ситуація ускладнюється через те, що вже декілька десятиліть означені об’єкти перебувають на балансі залізниці, утримуються, ремонтуються за її кошти та використовуються залізницею безпосередньо у виробничому процесі.

    - Олено Сергіївно, будь ласка, докладніше про це.

    - Розумію, звідки бере початок Ваша зацікавленість. Отож, стаття 4 Закону України від 01.07.2004 року №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлює, що права на нерухоме майно, які виникли до набрання чинності цього Закону, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за умови, якщо на момент виникнення прав діяло законодавство, що не передбачало обов’язкової реєстрації таких прав.

    Проте чинним законодавством України не передбачені випадки оформлення та реєстрації права власності на будівництво, здійснене до прийняття відповідних нормативних актів (Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Тимчасове положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, а також положення, розроблені місцевими органами виконавчої влади). За таких обставин, єдина можливість визнати право державної власності за органом, уповноваженим управляти державним майном, - це рішення суду. Отже, можна зрозуміти, що тут роботи для моїх колег достатньо.

    Копітка праця юристів залізниці дозволила значно покращити процес оформлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно. Проте відсутність чіткого й ефективного механізму реалізації прав держави створює непрохідні бюрократичні перепони в частині оформлення правовстановлюючих документів на шляху до реформування залізничного транспорту.

    Згідно із Законом України від 11 лютого 2010 року №1878-VI «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та інших законодавчих актів України» з першого січня 2013 року повністю змінюється система державної реєстрації прав. Дані функції буде здійснювати Міністерство юстиції України та його територіальні органи, які є органами державної реєстрації прав. Проте, нова система державної реєстрації прав не містить суттєвих відмінностей від попередньої у питаннях оформлення державного майна залізниці, яке збудоване у післявоєнні роки згідно зі стандартами будівництва, що діяли на той час. Отже, знову вирішення питання потребує кваліфікованої правової допомоги, а, значить, щоденної копіткої праці юристів Південно-Західної залізниці.

    - Що сьогодні тримаєте на порядку денному?

    - На залізницю чекають радикальні зміни у зв’язку з реформуванням залізничного транспорту, що в свою чергу потребує узгодження численних правових питань. Звісно, це в першу чергу стосується юрисконсультів залізниці, які повинні вчасно та правильно визначити суть змін, шляхи проведення цих змін у правовому полі та надати фахову консультацію причетним щодо належного оформлення таких змін згідно із відповідними документами. Це збільшує вимоги до кваліфікаційного рівня юристів залізниці, але, наголошую, дані вимоги стосуються й інших фахівців залізничного транспорту.

    - Дякую за докладну бесіду!

    Віктор ЗАДВОРНОВ, Фото Віталія НОСАЧА
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05