РОЗДІЛИ
ПРО НАС
ІСТОРІЯ
НОВИНИ та ІНТЕРВ'Ю
ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ
ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
ПОСЛУГИ
ЦІННІ ПАПЕРИ
ЗАКУПІВЛІ
МІСЦЯ ВІДПОЧИНКУ
ЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Внутрішній ринок працi
РЕКЛАМА
ПОСИЛАННЯ
ПРЕЗЕНТАЦІЇ
ГАЗЕТА «Робітниче слово»
Інформація про газету
Зворотній зв`язок
Передплата «Робітниче слово»
РОЗКЛАД РУХУ
На вашу думку
Schedule
Мапа сайту
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ УЗ
Працевлаштування
Запрошуємо
на роботу
Пошук вакансій
та реєстрація кандидатів
Звернення громадян
Отримання вiдповiдей на актуальнi питання



  • Перелік випусків » № 25 (2 липня 2010) 

  • Гіперболоїд інженера Шухова

    Кожна галузь людської діяльності у своїй історії має знакові постаті геніїв, які виводили її на новий, значно вищий рівень розвитку. Тут і Леонардо да Вінчі, і Гутенберг, і Ньютон. Також, наприклад, Нікола Тесла - феноменально талановитий винахідник, який у пошуках джерел енергії вирвався за межі епохи, та, усвідомивши, що людство не готове розумно використати колосальну силу, частину розробок у цій сфері нащадкам не залишив. Є публікації про те, як на початку століття автомобіль з електродвигуном і коробочкою від Тесли без підзарядки їздив цілий тиждень, розвиваючи швидкість до ста п’ятдесяти кілометрів на годину, були очевидці - і все. Секрет коробочки знав лише винахідник, якого, до речі, у двадцятому столітті, столітті переваги матеріалістичних поглядів на світ, серйозні видання називали чаклуном.

    І все ж сьогодні про Володимира Шухова - він із когорти геніїв. Народився він у місті Грайворон Курської губернії 26 серпня 1853 р. Закінчив гімназію, на відмінно склав іспити до Імператорського технічного училища, здобувши право навчатися за державний кошт. І вже тоді студент робить відкриття, яке одержує високу оцінку, - форсунку для спалювання рідкого пального. Ця форсунка випускалася тисячами задовго до сопла Лаваля.

    У 1876 р. Володимир Шухов із золотою медаллю закінчує училище й одержує пропозицію залишитися викладачем. Тільки юнака приваблювала практична діяльність. За рішенням ради навчального закладу Шухов у складі солідної групи професорів їде на Філадельфійську всесвітню виставку. Рік перебування за океаном - це прекрасна можливість вивчити промисловість Америки. Шухов цей шанс використовує стовідсотково. А ще - одержує вигідну пропозицію від фірми Барі, яка споруджувала павільйони на виставці. Тільки інженер відмовляється від запрошення й повертається в Росію.

    На той час у Росії швидкими темпами розвиваються металургія, машинобудування, транспортна галузь, гірничовидобувна і нафтова справи, що відкривало широкі горизонти для талановитих людей. Шухов працює начальником креслярського бюро Варшавсько-Віденської залізниці. Через кілька років його знову знаходить американець Барі і пропонує очолити будівельну технічну контору в Баку, де розпочинається інтенсивне видобування нафти. Інженер Шухов береться вирішувати цілий комплекс складних проблем - від проектування технічних засобів викачування чорного золота до спорудження нафтопроводів. Саме тоді він розробив проект першого у світі мазутопроводу з підігрівом, створив конструкцію шнурового насосу безперервної дії, запропонував метод підйому нафти з допомогою стисненого повітря тощо. І якщо узагальнити цей період життя винахідника, то Шухов став фактично основоположником нафтової гідравліки. Його розробками користуються й до сьогодні.

    Досить багато Шухов займався паровою технікою. Фірма Барі монтувала у Росії котли американського виробництва. Інженер досконало вивчає їх і створює свій - горизонтальний трубчатий паровий котел. На Все-світній виставці в Парижі цей винахід Шухова одержує Велику золоту медаль.

    У ті ж роки технічна контора Барі береться за розробку павільйонів для виставки в Нижньому Новгороді. Талановитого інженера не влаштовували традиційні будівельні конструкції, вони, на його думку, вже не відповідали духові часу. Шухов створює свої - оригінальні сітчасті. А результатом теоретичних пошуків стала фундаментальна праця «Стропила: изыскание рациональных типов прямолинейных строительных ферм и теория арочных ферм».

    Форма гіперболоїда дозволила створити вигнуту сітчасту поверхню з прямих, але під кутом встановлених стрижнів.

    Творчий геній Володимира Шухова не знав меж. За його проектами будувалися мости Середньо-Сибірської залізниці, в тому числі через Оку та Єнісей, мостові електричні крани, доменні, мартенівські і прокатні цехи. Під час війни він розробляє кілька серій плавучих мін, конструкції платформ під важкі гармати, ворота для сухих доків тощо.

    Жовтневу революцію Шухов зустрічає прихильно й відразу ж починає співпрацювати з новою владою та активно долучається до будівництва нового життя. До речі, робітники заводу «Парострой» одноголосно обрали його до складу першого правління підприємства і призначили головним інженером. На цій посаді він працював тринадцять років.

    Паралельно винахідник і вчений займається іншими справами. Так, за завданням Леніна було збудовано оригінальну гіперболоїдну багатоярусну радіобашту на Шаболовці у Москві для радіостанції імені Комінтерну. Спочатку Шухов розробив проект висотою 350 метрів і вагою 2200 тонн. Але у країні не вистачало металу. Військове відомство ледь назбирало на 150-метрову.

    У наступні роки усі найголовніші будівництва перших п’ятирічок пов’язані з іменем Володимира Григоровича Шухова: Магнітка і Кузнецькстрой, Челябінський тракторний завод і завод «Динамо», магістральні трубопроводи, сотні інших проектів. Одним із них є облаштування міст водогонами. Резервуари для води ставили на легкі й міцні металеві башти,

    башти розроблені Шуховим. Таких споруд дослідники історії будівництва водогонів нараховують близько ста - в Росії, Україні, в Білорусі. Та збереглися до нашого часу менше десяти. Одна із цих башт є і в Конотопі.

    Микола ПАЦАК
    Контактна інформація
    Україна, 01601, м. Київ, вул.Лисенка, 6
    Приймальня директора регіональної філії: 0(44)-4654410 факс 0(44)-4654107
    Прес-служба тел.: 0(44)-4069708 факс: 0(44)-4069175 email: pres@sw.uz.gov.ua
    Розклад руху поїздів (цілодобово): 0-900-90-80-05 (послуги платні), 0(44) 309-70-05